New ways of expression in the recent lyric genre: the literary language and the breakup of the horizon of expectations

Authors

  • José Ángel Baños Saldaña

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11319

Keywords:

contemporary poetry, phraseological units, de-automatization, express corrections, irony

Abstract

Due to the worldwide known idea which states that postmodern poetry is characterized by linguistic consciousness and by the deconstruction of the creative process, this paper studies how the Spanish poets born around 1980 work with the language and with the lyric genre conventions.  Specially, this paper focuses on the de-automatization of phraseological units, on the explicit corrections and on the ironical references to the writing process. These three mechanisms, which present a demystified vision of the lyric genre, produce a breakup of expectations. The de-automatization of phraseological units acquires metalinguistic and meta-poetic interest because it is a renovation of the poetic expression in the writers born around 1980. Besides, the express corrections and the ironic references to the writing process highlight that the lyric genre doesn’t have a previous discursive pattern or pre-established conditions of reception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaraz, José (2015). Edición anotada de la tristeza. Valencia: Pre-Textos.


Alonso, Martha Asunción (2015). Wendy. Valencia: Pre-Textos.


Andújar Almansa, José. “Retrato robot de la poesía reciente”. Paraíso: revista de poesía 2 (2007): 23-38.


Bagué Quílez, Luis. “La poesía española bajo el efecto 2000 (Dos o tres cosas que sé de ella”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas 805-806 (2014a): 5-8.


Bagué Quílez, Luis (2014b). Paseo de la identidad. Madrid: Visor.


Bagué Quílez, Luis (2017). Clima mediterráneo. Madrid: Visor.


Bagué Quílez, Luis y Rodríguez Rosique, Susana. “La ironía en segundo grado: (in)versiones discursivas en la poesía española reciente”. Bulletin of Hispanic Studies 90-3 (2013): 295-310.


Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (2013). “2001-2012: Una odisea en el tiempo”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (eds.). Malos tiempos para épica. Madrid: Visor: 11-35.


Botas, Víctor (2012). Poesía completa. Sevilla: La Isla de Siltolá.


Celaya, Gabriel (2001). Poesías completas I. Madrid: Visor.


Corpas Pastor, Gloria (1996). Manual de fraseología española. Madrid: Gredos.


Gil de Biedma, Jaime (2010). Poesía y prosa. Barcelona: Círculo de lectores/ Galaxia Gutenberg.


González, Ángel (2015). Palabra sobre palabra. Barcelona: Austral.


Iravedra, Araceli. “Fundación de la poesía y función de la crítica”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas 805-806 (2014): 8-12.


Iravedra, Araceli (2016). Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000). Madrid: Visor.


Le Bigot, Claude. “La deconstrucción de la frase hecha en algunos poetas sociales (Blas de Otero, Ángel González, Jaime Gil de Biedma)”. Paremia 2 (1993):151-155.


Martín Estudillo, Luis. “Hacia una teoría de la metapoesía”. Revista de Estudios Hispánicos 2 (2003): págs. 141-152.


Martínez, Erika (2013). “Valores portátiles: el sujeto bajo la crítica”. Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto (eds.). Malos tiempos para épica. Madrid: Visor: 49-65.


Medel, Elena (2014). Chatterton. Madrid: Visor.


Mena Martínez, Florentina (2002). La desautomatización de las paremias inglesas por sustitución: un estudio cognitivo. Murcia: Universidad de Murcia.


Molina, Constantino (2016). Silbando un eco extraño. Madrid: Hiperión.


Morales Barba, Rafael (2009). Poetas y poéticas para la España del siglo XXI. Madrid: Devenir.


Neuman, Andrés (2012). Década (Poesía 1997-2007). Barcelona: Acantilado.


Núñez, Aníbal (1995). Obra poética I. Madrid: Hiperión.


Olza, Inés y Manero Richard, Elvira (2013). “Introducción: el necesario ‘giro pragmático’ en la Fraseología”. Olza, Inés y Manero Richard, Elvira (eds.). Fraseopragmática. Berlín: Fran&Timme: 7-23.


Otero, Blas de (2016). Obra completa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.


Pardo, Carlos (2007). Echado a perder. Madrid: Visor.


Pérez Parejo, Ramón (2007). Metapoesía y ficción: claves de una renovación poética. Madrid: Visor.


Prieto de Paula, Ángel Luis. “Poesía y contemporaneidad: unas cuestiones de partida”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas 805-806 (2014): 2-5.


Rodríguez-Gaona, Martín (2010). Mejorando lo presente. Poesía española última: posmodernidad, humanismo y redes. Madrid: Caballo de Troya.


Ruiz Gurillo, Leonor (1998). “La Relevancia de los procesos de desautomatización. Contribuciones relevantes en la conversación coloquial”. Actas del I Simposio Internacional sobre Análisis del Discurso. Madrid.


Santamaría, Alberto (2016). El huésped esperado. Madrid: La Bella Varsovia.


Sperber, Dan y Wilson, Deirdre (1994). La relevancia: comunicación y procesos cognitivos. Madrid: Visor.


Vigara Tauste, Ana María (1998). “Aspectos pragmático-discursivos del uso de expresiones fosilizadas en el español hablado”. Wotjak, Gerd (ed.). Estudios de fraseología y fraseología del español actual. Madrid, / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert: 97-127.


Zuluaga Ospina, Alberto (1980). Introducción al estudio de las expresiones fijas. Frankfurt: Peter Lang.


Zuluaga Ospina, Alberto. “Análisis y traducción de unidades fraseológicas desautomatizadas”. Phin nº 16 (2001): 67-83.

Published

2018-07-28

How to Cite

Baños Saldaña, J. Ángel. (2018). New ways of expression in the recent lyric genre: the literary language and the breakup of the horizon of expectations. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 111–126. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11319
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1345
  • Artículo (Español)
    819

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.