On “a poetry thought in language”. Towards a New Avantgard in the Spanish poetry?

Authors

  • Mario Martín Gijón Universidad de Extremadura

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11497

Keywords:

Spanish poetry, Avantgarde, language, arts, body.

Abstract

In the last decade, a change can be perceived in Spanish poetics, after the long hegemony of realistic or figurative poetry. Even if we are still long from seeing “the poetry of experience” being challenged, there are some signs that the disrepute of the Avantgarde will be soon a thing of the past. There is a more solid reading of Latin-American poets and other national traditions. Many young poets, without forming a group, are questioning the language, a move which comes along with a centrality of body in their works. In this paper we try to describe the main characteristics of some of the most valuable young Spanish poets, isolating some of their important traits, such as the belief in an oracular voice of body, the dissolution in polyphony and an increasing presence of the political.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, Jimena (2015). Introducción a la locura de las mariposas. Madrid: Tigres de Papel, 2015. 


Benéitez, Rosa (2009). “Agua. Yaiza Martínez”, Afterpost. Espacio de crítica literaria y cultural.


Bourdieu, Pierre (1992). Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. París: Seuil.


Cabezón, Enrique (2012). Desdecir. Madrid: Amargord.


Canteli, Marcos (2003). enjambre. Madrid: Bartleby.


Canteli, Marcos (2005). su sombrío. Barcelona: DVD Ediciones. 


Canteli, Marcos (2008). Catálogo de incesantes. Madrid: Bartleby.


Canteli, Marcos (2014). Del parpadeo. 7 poéticas. Madrid: Libros de la Resistencia. 


Céspedes, Alejandro (1986). La noche y sus consejos. Granada: Genil.


Céspedes, Alejandro (2009). Flores en la cuenta. Madrid: Hiperión.


Céspedes, Alejandro (2012). Topología de una página en blanco. Madrid: Amargord.


Cerviño, Ángel (2007). Kamasutra para Hansel y Gretel. Madrid: Ediciones Eventuales.   


Cerviño, Ángel (2009). El ave fénix solo caga canela, Barcelona, DVD Ediciones. 


Cerviño, Ángel (2013). ¿Por qué hay poemas y no más bien nada?, prólogo de Luis Luna. Madrid: Amargord.


Cerviño, Ángel (2015). Impersonal, prólogo de Eduardo Moga. Madrid: Amargord.


Cerviño, Ángel (2017). Exogamia. Cáceres: Ediciones Liliputienses.


Curieses, Óscar (2007). Sonetos del útero. Madrid: Bartleby.


Curieses, Óscar (2010). Dentro. Madrid: Bartleby.


Curieses, Óscar (2013a). hay una jaula en cada pájaro. Madrid: Ya lo dijo Casimiro Parker.


Curieses, Óscar (2013b). Hombre en azul. Zaragoza: Jekyll & Jill.


Díaz, Rafael-José (2003). Los párpados cautivos. Las Palmas: Cabildo Insular de Gran Canaria. 


Díaz, Rafael-José (2014). El interior del párpado. Madrid: ATTK Editores.


Galán, Julio César (2004). El ocaso de la aurora. Madrid: Sial. 


Galán, Julio César (2007). Tres veces luz. Barcelona: La Garúa.


Galán, Julio César (2010). Márgenes. Valencia: Pre-Textos.


Galán, Julio César (2014). Inclinación al envés, Valencia, Pre-Textos.


García López, Ernesto (1998). Voz. Madrid: Ópera Prima.


García López, Ernesto (2000). Ética del silencio. Madrid: Vitruvio.


García López, Ernesto (2002). Fiesta de pájaros. Madrid: Devenir.


García López, Ernesto (2011). Ritual, prólogo de Mercedes Roffé. Madrid: Amargord. 


García López, Ernesto (2016). Todo está en todo. Madrid: Amargord. 


Gaudet, Pablo (2010). ¿Baile de cerezas o polen germinando?, Santa Cruz de Tenerife, Ediciones Idea.


Gómez Toré, José Luis (2010). “Ángel Cerviño, El ave fénix solo caga canela”, Koult .


Gorría, Ana (2005). Araña. Almería: El Gaviero. 


Lacoue-Labarthe, Philippe (2015): La poésie comme expérience. París: Christian Bourgeois Éditeur (1ª ed 1986). 


Llera, José Antonio (1999): Preludio a la inmersión. Mérida: Editora Regional de Extremadura. 


Llera, José Antonio (2007): Monólogo de Homero. Mérida: Editora Regional de Extremadura. 


Llera, José Antonio (2009): El síndrome de Diógenes. Gerona: Luces de Gálibo. 


Llera, José Antonio (2013a): Rostros de la locura. Goya. Cervantes. Wiseman. Madrid: Abada.


Llera, José Antonio (2013b): Transporte de animales vivos. Badajoz: Aristas Martínez. 


Lloze, Évelyne (2013). Poésie et question. De la poésie comme pensée critique. Bruselas: La Lettre Volée.  


López Carballo, Pablo (2010). Sobre unas ruinas encontradas. Barcelona: La Garúa. 


López Carballo, Pablo (2011). “Conversación con Pablo López Carballo”, Culturamas


López Carballo, Pablo (2012). Quien manda uno. Madrid: Amargord. 


López Carballo, Pablo. “Pájaro incómodo”. Nayagua. Revista de poesía 20 (2014): 185-187. 


López Carballo, Pablo (2017). La dictadura de la perspectiva. Gijón: Trea. 


Martínez, Yaiza (2002). Rumia Lilith. Gijón: Ateneo Obrero de Gijón.


Martínez, Yaiza (2007). El hogar de los animales Ada. Madrid: Devenir. 


Martínez, Yaiza (2007). Agua. Santa Cruz de Tenerife: Idea.


Martínez, Yaiza (2010). Siete. Los perros del cielo. Madrid: Leteo. 


Martínez, Yaiza (2012). Caoscopia. Madrid: Amargord. 


Méndez Rubio, Antonio (2012). La desaparición del exterior.  Cultura, crisis y fascismo de baja intensidad.  Zaragoza: Eclipsados.  


Méndez Rubio, Antonio (2015). “Pájaro sin alivio”, epílogo a: Esther Ramón, Desfrío. Madrid: Varasek: 79-84.


Moga, Eduardo. “Algunos nombres impropios”, Cuadernos Hispanoamericanos, 757-758 (julio-agosto) (2013):171-187.


Moga, Eduardo (2015a). “Los habitantes del río”, Quimera. Revista de Literatura, 377 (abril) (2015): 66.


Moga, Eduardo (2015b). La disección de la rosa. Mérida, Editora Regional de Extremadura. 


Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades. Ética y poética de la literatura española actual. Madrid: Bartleby. 


Mora, Vicente Luis (2016). El sujeto boscoso. Tipologías subjetivas de la poesía española contemporánea entre el espejo y la notredad (1978-2015). Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.


Morales Barba, Rafael (ed.) (2017). Poéticas del malestar. Antología de poetas contemporáneos. Prólogo de Antonio Gamoneda. Bilbao: Ediciones El Gallo de Oro. 


Peyrou, Mariano (2005). La sal. Valencia: Pre-Textos. 


Peyrou, Mariano (2007). Estudio de lo visible. Valencia: Pre-Textos. 


Peyrou, Mariano (2010). Temperatura voz, Valencia, Pre-Textos.


Pliego, Benito del (2009). Merma. Santa Cruz de Tenerife: Baile del Sol.


Ramón, Esther (2002). Tundra. prólogo de Juan Carlos Suñén, Tarragona, Igitur.


Ramón, Esther (2008). Reses. Gijón: Trea. 


Ramón, Esther (2009). Grisú. Gijón, Trea. 


Ramón, Esther (2011). Sales, fotografías de Mark Bentley. Madrid: Amargord.


Ramón, Esther (2013). Caza con hurones. Barcelona: Icaria.


Ramón, Esther (2015a). Desfrío, epílogo de Antonio Méndez Rubio. Madrid: Varasek.


Ramón, Esther (2015b). Moradas. Madrid: Calambur.


Ramón, Esther (2017). en flecha. Madrid: La Palma.


Torre, Óscar de la (2016). “Prólogo. Non finito (Un deseo llamado punto de fuga)”, en: Óscar de la Torre (ed.), Limados. La ruptura textual en la poesía española. Antología. Madrid: Amargord: 11-75. 


Ullán, José-Miguel (2008): Ondulaciones. Poesía reunida (1968-2007), prólogo de Miguel Casado. Barcelona: Galaxia Gutenberg.


Vega, Joan de la (2006).  Ladino. Gijón: Trea.


Vega, Joan de la (2011). La montaña efímera, prólogo de Mario Martín Gijón. Barcelona: Paralelo Sur.


Vega, Joan de la (2012). 365 haikus y un jisey, Barcelona: Rúbrica.


Vega, Joan de la (2013). Y tú, Pirene. Valencia: Denes.


Yarza, Luis (2008). Gajo de sol. Cáceres: Institución Cultural El Brocense.

Published

2018-07-28

How to Cite

Martín Gijón, M. (2018). On “a poetry thought in language”. Towards a New Avantgard in the Spanish poetry?. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 145–162. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11497
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1917
  • Artículo (Español)
    734

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.