“Stanislavski is Stalin": theater, experimentation and politics in the last argentine military dictatorship (1976-1983)
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.12.11538Keywords:
Dictatorship, Theater, Experimentation, Secrecy, TrotskyismAbstract
In 1975, the Partido Socialista de los Trabajadores (PST), of Trotskyist orientation, had turned into a clandestine organization and part of its leadership had gone into exile in Colombia. At 1977, under the military dictatorship, a group of people connected to the party conformed the Taller de Investigaciones Teatrales (TIT). In this paper internal documents of the organization will be analyzed whit the purpose of reflecting about the way in wich the labour of the party in the theatrical field was gestated, researching the experimental character of its aesthetics and, at the same time trying to explane the tensions and different conceptions about of the link of the theatrical groups with the party. For the latter, the already mentioned interviews with some of the members will be added to the documents.
Downloads
References
AA.VV. (2016). El encuentro de Bretón y Trotsky en México. Buenos Aires: Ediciones IPS.
Casola, Natalia. “De la “convergencia cívico militar” al “viraje revolucionario”. La crisis del Partido Comunista durante los años ‘80”. Revista Archivos del Movimiento Obrero y la Izquierda, 5 (2014): 51-70.
Casola, Natalia (2016). El Partico Comunista Argentino y la dictadura militar. Militancia, estrategia política y represión estatal. Buenos Aires: Imago Mundi.
Cocco, Marta (2011). La resistencia cultural a la dictadura militar argentina de 1976: clandestinidad y representación bajo el terror de Estado. Tesis doctoral defendida en el King´s College, Londres.
Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.
González, María Laura (2015). La Organización Negra. Performances urbanas entre la vanguardia y el espectáculo. Buenos Aires: Interzona.
La Rocca, Malena (2012). El delirio permanente. El Grupo de Arte Experimental Cucaño (1979-1984). Tesis de Maestría en Investigación en Humanidades, Universidad de Girona, España.
Longoni, Ana. “El delirio permanente”. Revista Separata, 2017 (2012): 3-19.
Longoni, Ana (2014). Vanguardia y Revolución. Arte y política en la Argentina de los sesenta-setenta. Buenos Aires: Ariel.
Longoni, Ana y Mestman, Mariano (2001). Del di Tella a Tucumán Arde. Vanguardia artística y política en el ‘68 argentino. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.
Lucena, Daniela (2015). Contaminación artística. Vanguardia concreta, comunismo y peronismo en los años 40. Buenos Aires: Biblos.
Lucena, Daniela y Laboureau, Gisela (2016). Modo Mata Moda. Arte, cuerpo, y (micro)política en los ´80. Buenos Aires: Edulp.
Manduca, Ramiro. “Teatro Abierto (1981-1983): un actor social de la transición a la democracia”. Revista de Historia de la Universidad Nacional del Comahue, 17 (2016): 247-272.
Manduca, Ramiro. “Teatro Abierto como ‘mito’. Un aporte para pensar el teatro y la política en la transición de la última dictadura militar argentina a la democracia”. XVI Jornadas Interescuelas de Historia, Mar del Plata, 2017.
Margiolakis, Evangelina (2011). “Cultura de la resistencia, dictadura y postdictadura”. VI Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Mashoolder, Alexia (2014). El Partido Comunista y sus intelectuales. Pensamiento y Acción de Héctor P. Agosti. Buenos Aires: Ediciones Luxemburg.
Osuna, María Florencia (2007). “Los partidos de izquierda que no adhirieron a la lucha armada durante la última dictadura militar argentina (1976-1983). El caso del Partido Socialista de los Trabajadores (PST)”. XI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Tucumán, San Miguel de Tucumán.
Osuna, María Florencia (2011). “Entre la “legalidad” y la “clandestinidad”. Un análisis de las prácticas políticas del Partido Socialista de los Trabajadores durante la última dictadura militar argentina”. Revista Izquierdas, 11 (2011): 88-117.
Osuna, María Florencia (2015). De la "Revolución socialista" a la "Revolución democrática": Las prácticas del Partido Socialista de los Trabajadores/Movimiento al Socialismo durante la última dictadura (1976-1983). La Plata: Universidad Nacional de La Plata; Posadas: Universidad Nacional de Misiones; Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Pinta, María Fernanda (2013). Teatro Extendido en el Di Tella. La escena Experimental argentina en los años ´60. Buenos Aires: Biblos.
Red Conceptualismos del Sur (2014). Perder la Forma Humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Buenos Aires: Eduntref.
Risler, Julia (2011). "La acción psicológica durante la última dictadura cívico-militar (1976-1983): un acercamiento a los responsables de los mecanismos de propaganda". VI Jornadas de Jóvenes Investigadores, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Sava, Alberto (2006). Desde el mimo contemporáneo al teatro participativo. La evolución de una idea. Buenos Aires: Ediciones Madres de Plaza de Mayo.
Sigal, Silvia (1991) Intelectuales y poder en la década del ´60. Buenos Aires: Puntosur.
Terán, Oscar (1991). Nuestros años sesenta. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.
Verzero, Lorena. “Performances y dictadura: paradojas de las relaciones entre arte y política”. European Review of Artisct Studies, 3(3) (2012): 19-33.
Verzero, Lorena (2013). Teatro Militante. Radicalización artística y política en los años ´70. Buenos Aires: Biblos.
Verzero, Lorena (2014). “Entre la clandestinidad y la Ostentación: Estrategias del activismo teatral bajo dictadura en Argentina”. G. Remedi (coord.). El teatro fuera de los teatros. Reflexiones críticas desde el Archipiélago Teatral. Montevideo: CSIC: 87-105.
Verzero, Lorena (2014b). “La Escuela de Mimo Contemporáneo y Teatro Participativo: vínculos con prácticas teatrales militantes antes y durante la última dictadura argentina”. Revista Questión. Revista de periodismo y comunicación, 1(41) (enero-marzo 2014): 91-98.
Vidal, Ana María (2016). Experiencias del “teatro militante” en Bahía Blanca, 1972-1978. Tesis de Doctorado, Universidad Nacional del Sur. Inédita.
Villagra, Irene (2013). Teatro Abierto 1981: Dictadura y resistencia cultural. Estudio Crítico de Fuentes Primarias y Secundarias. La Plata: Al margen.
Villagra, Irene (2015). Estudio crítico de fuentes. Historización Teatro Abierto ciclos 1982 y 1983. Buenos Aires.
Villagra, Irene (2016). El devenir de Teatro Abierto. Estudio Crítico de fuentes. Historización 1984, 1985 y 1986. Buenos Aires: El Zócalo.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2024
-
Artículo (Español)716
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.