Beyond Anglo-Saxon Afrofuturism: Caribbean Futurism and Santería in Rita Indiana’s La mucama de Omicunlé

Authors

  • Maria Cristina Caruso Università della Calabria

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.22.24223

Keywords:

Hispanic Caribbean, cultural identity, speculative literature, cultural studies

Abstract

The term Afrofuturism refers to an aesthetic-artistic label coined in the 1990s to indicate cultural products in which imaginary hypertechnological futures welcome the triumphant return of pre-diasporic African identity in a context of overcoming racial differences. However, the term Afrofuturism is not easily adaptable to speculative products produced outside the African-American framework. Indeed, in different chronotopological contexts, such as the Hispanic Caribbean, the elements that refer to colonial and Afro-diasporic history acquire original features. This paper proposes a descriptive analysis of the novel La mucama de Omicunlé (2015) by the Dominican writer Rita Indiana as an example of the Caribbean futurist speculative-projective current.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Cristina Caruso, Università della Calabria

Maria Cristina Caruso es estudiante predoctoral del Curso de Doctorado en Estudios Humanísticos por la Universidad de la Calabria. Su investigación se enfoca en el análisis sociocultural de los productos literarios especulativos del Caribe Hispano, en particular se ocupa de la obra del escritor cubano Erick J. Mota y de la escritora dominicana Rita Indiana. Su perspectiva de análisis se mueve hacia una descolonización de la crítica literaria finalizada a la deconstrucción de las categorías de definición canónicas occidentocentricas y heteropatriarcales.  

References

Aboy Domingo, Nelson (2017) Historia de la Santería cubana. La Habana: UnosOtrosCultural Project.

 

Benítez Rojo, Antonio (2010). La Isla que se repite:el Caribe y la perspectiva postmoderna. San Juan: Editorial Plaza Mayor.

 

Casimir, Jean San Juan (1997). La invención del Caribe. San Juan: Edición de la Universidad de Puerto Rico.

 

Dery, Mark (1994). “Black to the Future: Interviews with Samuel R. Delany, Greg Tate, and Tricia Rose”. Flame Wars: The Discourse of Cyberculture. New York: Duke University Press: 179-222. 

 

Dussel, Enrique (1996) Filosofía de la liberación. Bogotá: Nueva America.

 

Foucault, Michel (2002). La arqueología del saber. Argentina: Siglo XXI.

 

Gilroy, Paul (2014). Atlantico negro. Modernidad y doble conciencia. Madrid: Akal.

 

Haraway, D. J. (1984): Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

 

Humphrey, Paul. “‘El Manto Que Cubre El Mar’: Religion, Identity, and the Sea in Rita Indiana’s La Mucama De Omicunlé”. Sargasso: A Journal of Caribbean Literature, Language & Culture 1 (2016/2017): 109–125.

 

Jones, Zachary y Betsy (s.f.). “Nombres y animales (Rita Indiana): Una guía musical”. Zambombazo. Lengua, Música y Cultura. Manzoni, Celina (et. Al) (2021). Configuraciones del trópico: urdimbres y debates en la cultura caribeña. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Katatay.

 

Molano, Olga Lucía. “Identidad cultural un concepto que evoluciona”. Revista Opera 7 (2007) 69-84.

 

Mota, Erick J. (2020). “¿Un nuevo afrofuturismo en el Caribe del siglo XXI?”. Cuasar. Ciencia Ficción y Literatura Fantástica.

 

Lander, Edgardo (1993). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso.

 

Rita Indiana (2013). La mucama de Omicunlé. Cáceres: Editorial Periférica.

 

Soares, Kristie. “Dominican Futurism: The Speculative Use of Negative Aesthetics in the Work of Rita Indiana”. Meridians: feminism, race, transnationalism” 19 (2020): 401-426. 

 

Toliver, Stephanie .R. “Afrocarnival. Celebrating Black Bodies and Critiquing Oppressive Bodies in Afrofuturist Literature”. Child Lit Educ 52(2021): 132–148.

 

Womack, Ytasha L. (2013). The World of Black Sci-Fi and Fantasy Culture. Chicago: Review Press.

Published

2023-12-22

How to Cite

Caruso, M. C. (2023). Beyond Anglo-Saxon Afrofuturism: Caribbean Futurism and Santería in Rita Indiana’s La mucama de Omicunlé. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (22), 263–287. https://doi.org/10.7203/KAM.22.24223
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    752
  • Artículo PDF (Español)
    565

Issue

Section

Futurismo afrolatinoamericano, ciencia ficción neoindigenista y postindigenismo latinoamericano

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.