The performing bodies of post-dictatorship Argentina in the plays of Pompeyo Audivert and Pablo Caramelo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.26427

Keywords:

Theatre, Argentina, Dictatorship, Memories, Bodies

Abstract

This paper is presented as the partial result of a research project still in development, which aims to construct a cartography of contemporary theatre in the city of Buenos Aires produced in the last twenty years (2003-2023) and which seeks to account for how the city’s theatre has represented the logic and functioning of state terrorism, carried out by the civil-military dictatorship (1976-1983) in its different aspects. We investigate the works of the so-called “second generations” of actors, playwrights, and directors (Quílez Esteve, 2020). Specifically, we analyse four plays: Corredores (2022) and La vida compartida (2014/15), by actor, playwright, and director Pablo Caramelo, on the one hand, and Tabicados (Fuente: Trelew 22 de Agosto) (2017/2018) and Edipo en Ezeiza (2013/21), by creators Andrés Mangone and Pompeyo Audivert, on the other. We argue that these pieces elaborate fragmentary performative memories that appeal to dramaturgical figures and aesthetic procedures such as palimpsest, kaleidoscope, hypertextuality, and intertextuality (de Marinis, 1997; Pinta, 2013). They are characterised by their simultaneous critical readings of the political experience of the 1970s and the country’s subsequent post-dictatorship years. These plays constitute performative acts of memory (Taylor, 2012) by configuring the stage bodies of post-dictatorship Argentina.

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Author Biography

Maximiliano De la Puente, CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)

Maximiliano Ignacio de la Puente es Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Magíster en Comunicación y Cultura, y Doctor en Ciencias Sociales por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Es Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Es también autor y profesor. Se ha especializado en los estudios de las representaciones teatrales y las memorias escénicas del pasado reciente argentino, vinculadas a la última dictadura, así como en los estudios sobre las narrativas transmedia vinculadas al campo del documental audiovisual lineal y no lineal. Fue Becario Posd octoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Ha publicado artículos en revistas nacionales e internacionales en su especialización temática así como artículos de divulgación. Se desempeña como docente e investigador en la Universidad Nacional de las Artes, Universidad de Buenos Aires y Universidad Nacional de Tres de Febrero. Sus obras han obtenido distintos premios nacionales e internacionales, destacándose el Primer Premio del 5to Concurso Nacional de Obras de Teatro, Nueva Dramaturgia Argentina, organizado por el Instituto Nacional del Teatro, y el Premio Municipal de Literatura, Teatro y Música de la Ciudad de Buenos Aires, por Yace al caer la tarde y Acá y allá .

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Published

2024-02-15

How to Cite

De la Puente, M. (2024). The performing bodies of post-dictatorship Argentina in the plays of Pompeyo Audivert and Pablo Caramelo. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 167–187. https://doi.org/10.7203/KAM.23.26427
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Monográfico. Teatro y violencia política

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