Literatura en la universitat. Lectura lúcida i escriptura creativa
DOI:
https://doi.org/10.7203/qdfed.28.26538Paraules clau:
Educació lingüística i literària, Complexitat, Competència comunicativa, hermenèutica, didàctica integrada.Resum
La lectura i l'escriptura són activitats irreemplaçables per a la formació del ciutadà en una societat moderna i democràtica, d'individus lliures que posseeixen un elevat autoconeixement. Es comprén que la reducció de la formació lingüística i literària de la població ha sigut un dels trets més regressius (per deshumanitzadors) dels últims temps. I al revés, la seua incipient rehabilitació actual obri perspectives de treball positiu als qui detectem el poder humanitzador del llenguatge.
En este article se sosté la idea que no hi ha millor manera d'ensenyar a escriure que ensenyant a llegir, perquè escriure i llegir són activitats recíproques (Roca, 2021). Partint d'eixa premissa, es proposarà una pedagogia del text literari basada en les tres fases de l'hermenèutica de Ricoeur (1980): comprendre, explicar i aplicar. La comprensió de l'estructura (morf)-lògica, l'explicació de la validesa de la interpretació -i la seua discussió-, i l'aplicació, que es refereix a la capacitat d'unir horitzons i d'ampliar-los a través del diàleg, d'una actitud que deixa manifestar-se a l'obra i que convida, al lector, l'escriptura creativa (Galvan, 2004, Montilla-Narváez, 2021). Esta manera d'estudiar l'obra literària centrada en el concepte d'aplicació proporciona orientacions per a un pluralisme obert a l'essència de les obres, incentiva el pensament crític i permet l'emergència de processos de millora i transformació (Bain, 2006; Aguirre-Romero, 2019; Roca, 2021). En el capítol es detallaran els vèrtexs sobre els quals se sustenta l'aplicació didàctica d'esta teoria (la teoria de la complexitat de la competència comunicativa, l'aprenentatge basat en problemes i l'hermenèutica literària)
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum271
-
PDF (Español)297
Número
Secció
Llicència
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Tots els documents inclosos a OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors i/o institucions editores, i per tant, qualsevol acte de reproducció, comercialització, comunicació pública o transformació total o parcial necessita el consentiment exprés i escrit d'aquests.
________
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).