Escenas carcelarias
DOI:
https://doi.org/10.7203/qf-elit.v19i0.5197Resum
L'espai clausurat de la presó es presenta sovint en el drama modern i contemporani tant en la seva condició real com en la de metàfora dels conflictes que succeeixen dins d'ell. De fet, Jean Genet pot ser considerat com un veritable cantor de la presó, sobretot per la seva obra Haute surveillance (1949). No obstant això, en un teatre que canvia, i que juga amb els trets de tots, l'equivalència entre teatre i presó –en el sentit d'un aspecte metafòric nou i no literal– es pot trobar així mateix en el drama modern i contemporani. Des de Dance of Death (1900) de Strindberg fins a Huis clos (1944), de Sartre, des de Who’s afraid of Virginia Woolf? (1962), de Albee, els protagonistes es turmenten uns a uns altres. Fins i tot en Questa sera si recita a soggetto (1930), de Pirandello. Armando Punyeixo, amb el seu Compagnia della Fortezza, una presó en Volterra, s'ha convertit des de 1988 en veritable advocat del teatre carcerari. Ell utilitza el gran exemple del teatre de les avantguardes i de les neovanguardes, especialment en la recent i brillant Hamlice (2010), última combinació de les seves Hamlet (2001) i Alice in Wonderland (2009). La metàfora escena/presó es realitza plenament en Un straordinario silenzio, derivada de Krapp’s last tape de Beckett (1958), centrada en un home escindit en les vàries escenes del seu ego.
Paraules clau: Teatre i presó; Armando Punzzo; Luigi Pirandello; August Strindberg; Samuel Beckett.
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum382
-
PDF (Español)140
Número
Secció
Llicència
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Tots els documents inclosos a OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors i/o institucions editores, i per tant, qualsevol acte de reproducció, comercialització, comunicació pública o transformació total o parcial necessita el consentiment exprés i escrit d'aquests.
________
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).