Una riqueza encerrada. Les carreteres en la formació de la província de Castelló (1833-1868)
DOI:
https://doi.org/10.7203/CGUV.108-9.24102Keywords:
obres públiques, divisió provincial, enginyers de camins, guerra carlina,Abstract
En el segle xix, es consolida a Europa el mite de les infraestructures. La inversió en obres públiques es
presentava com la base per al desenvolupament econòmic, el que justifica una creixent inversió estatal en
carreteres i ferrocarrils per posar en circulació les riques produccions de les regions poc comunicades. En
el context de la província de Castelló, la primera Guerra Carlina a més popularitzà la imatge del Maestrat
com un territori rebel i especialment endarrerit que, amb l’apertura de la carretera del Maestrat rebria
un impuls civilitzador. Per sota dels discursos oficials, però, predominaven els interessos administratius
i la concepció de les autoritats provincials de que calia reforçar la capitalitat de Castelló de la Plana
convertint-la en centre d’una xarxa radial de carreteres d’àmbit provincial. El present article revisa els
projectes de carreteres de l’etapa de les regències i el regnat d’Isabel II (1833-1868), els discursos que
els justificaven i el seu context.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract147
-
PDF (Català)81
Issue
Section
License
The authors transfer to Cuadernos de Geografía de la Universitat de València the rights of reproduction in scientific journals of the published texts. Likewise, they allow the CGUV team to distribute these contents, in addition to the CGUV website, in all those scientific databases in which it is indexed, always with the aim of ensuring a wide distribution of the work.
Building on a firm commitment to open content policies and trying to guarantee the maximum dissemination of published papers, the authors maintain all copyright rights. They may reproduce and distribute their works in other publications. However, it is recommended to disclose in the new text that it has been previously published in CGUV with a full citation.
The texts published in this journal are -if not indicated otherwise- under a Creative Commons license: Recognition-Non-Commercial-NoDerivative 4.0 International. The full license can be consulted at Creative Commons