Alternative economic policy proposals in Latin America: the case of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.7203/IREP.3.2.23662Abstract
This research examines the economic policy project that the Mexican government has been executing since the end of 2018. The project undertaken expressly distances itself from neoliberalism ideas. This was the case of other government projects advanced in countries within the region in the first fifteen years of the XX’s Century. In all of them, there are specific proposals that ran along a different path than that proposed by the Washington Consensus. In Mexico, up until 2021, and as in many other countries in the region, the alternative economic policies are carried out in conditions of weak growth. These were even present before the COVID-19 pandemic. The economic policies enforced include a significant redistribution of public spending, which in turn allocate resources to a set of social programs that seek to serve specific sectors of the population. This mainly is done through direct cash transfers programs. The energy sector as a key state asset is studied. The research shows that it provides State owned companies with the capacity to meet the demand for gasoline and other oil products. It also allows them to organize and run directly all electricity generation and distribution, and the market itself. However, as argued, besides the redistribution of public spending, there are no other relevant changes in fiscal policy, and even less in monetary policy. Part of the visible consequences is a downward trend in investment as a proportion of GDP. This research concludes that in this context, a significant economic growth that could lead to improvements in income distribution and help build institutions that support a broad Welfare State will be very difficult to attain.
Downloads
References
Amorim, Celso (2004). Declaración del Canciller de Brasil, en BBC Mundo, marzo, 16.
Arestis, P. (2008). New Consensus Macroeconomics and Keynesian Critique, disponible en: https://www.boeckler.de/pdf/v_2008_10_31_arestis.pdf (consultado: 12 de diciembre, 2021).
Banco de México (2018). Encuesta sobre las Expectativas de los Especialistas en Economía del Sector Privado: Julio de 2018, Banco de México, México, julio, disponible en: https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/encuestas-sobre-las-expectativas-de-los-especialis/%7B343560F8-7FD1-00C0-7C14-7621D104BEF0%7D.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Banco de México, 2017, Encuesta sobre las Expectativas de los Especialistas en Economía del Sector Privado: Diciembre de 2017, Banco de México, México, diciembre, disponible en: https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/encuestas-sobre-las-expectativas-de-los-especialis/%7BA9EB1B26-1C94-6FB5-EA0B-FC197E74DC57%7D.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Banco de México, 2016a, Encuesta sobre las Expectativas de los Especialistas en Economía del Sector Privado: Agosto de 2016, Banco de México, México, septiembre, disponible en: https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/encuestas-sobre-las-expectativas-de-los-especialis/%7BC6006411-6E7A-DFF1-9DA2-49EE25A879EC%7D.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Banco de México, 2016b, Encuesta sobre las Expectativas de los Especialistas en Economía del Sector Privado: Julio de 2016, Banco de México, México, agosto, disponible en:https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/encuestas-sobre-las-expectativas-de-los-especialis/%7BA51799B1-598A-5E4B-0846-7F098E2AE0CB%7D.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Banco de México (2014). Encuesta sobre las Expectativas de los Especialistas en Economía del Sector Privado: Diciembre de 2014, Banco de México, México, diciembre, disponible en: https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/encuestas-sobre-las-expectativas-de-los-especialis/%7B6733E91F-BB53-F6D4-9EC2-DC312831FDE2%7D.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
CEPAL (2021). Balance Preliminar de las Economías de América Latina y el Caribe, 2020 (LC/PUB.2020/17-P), Comisión Económica para América Latina, Santiago de Chile.
CEPAL (2010). Balance preliminar de las economías de América Latina y el Caribe 2010, Comisión Económica para América Latina, Santiago de Chile.
CEPAL (2008) Balance preliminar de las economías de América Latina y el Caribe 2008, Comisión Económica para América Latina, Santiago de Chile.
Comisión Nacional de los Salarios Mínimos (2021). Salarios mínimos 2022. Boletín no. 16/2021, CONASAMI, disponible en: https://www.gob.mx/conasami/prensa/consejo-de-representantes-de-la-conasami-acuerda-incremento-de-los-salarios-minimos-de-22-en-2022?idiom=es (consultado: 22 de diciembre, 2021).
Correa, Eugenia (1989). “Deuda y mercado internacional de capitales”, en Guillén, A, Correa, E y Vidal, G, La deuda externa grillete de la nación, Editorial Nuestro Tiempo, México, pp. 11-38.
Davidson, Paul. (2003). ¿Qué es erróneo en el Consenso de Washington y qué debemos hacer?, Cuadernos de Economía, Vol. 22, no. 39, julio-diciembre, Bogotá, disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722003000200008 (consultado: 20 de diciembre, 2021).
Furtado, Celso (1980). Breve introducción al desarrollo, Fondo de Cultura Económica, México.
IDIC (2018). “Agenda minima por México. 12 desafíos económicos”, en Voz de la industria, vol. 6, núm. 114, Instituto para el Desarrollo Industrial y el Crecimiento Económico, México.
INEGI (2021). Indicadores de ocupación y empleo. Cifras oportunas durante noviembre de 2021, INEGI, México, disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/iooe/iooe2021_12.pdf (consultado: 20 de diciembre, 2021).
INEGI (2019a). Encuesta Nacional de Ocupación Empleo, Tabulados, INEGI, México, disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/enoe/15ymas/ (consultado: 8 de septiembre, 2021).
INEGI (2019b). Empleo y ocupación. Tabulados, INEGI, México, disponible en: https://www.inegi.org.mx/temas/empleo/ (consultado: 8 de septiembre, 2021).
INEGI (2019c). Banco de Información Económica, Sistemas de Cuentas Nacionales de México, INEGI, México, disponible en: https://www.inegi.org.mx/sistemas/bie/ (consultado: 8 de septiembre, 2021).
INEGI (2015). Información económica agregada, Estadísticas históricas de México 2014, INEGI, México, disponible en: http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos//prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nuevaestruc/HyM2014/8.%20Informacion%20economica%20agregada.pdf (consultado: 2 de septiembre, 2021).
OIT (1999). Trabajo decente. Memoria del Director General a la 87ª Reunión de la Conferencia Internacional del Trabajo. Ginebra.
Perroux, François (1991). L’Économie du XXe siècle, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble.
Presidencia de la República (2012). Pacto por México, disponible en: https://consulmex.sre.gob.mx/calexico/index.php/component/content/article/4-articulos/58-pacto-por-mexico (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Presidencia de la República (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024, disponible en: https://lopezobrador.org.mx/wp-content/uploads/2019/05/PLAN-NACIONAL-DE-DESARROLLO-2019-2024.pdf (consultado: 10 de diciembre, 2021).
Rochon, L.P. & Setterfield, M. (2008). “The Political Economy of Interest Rate Setting, Inflation, and Income Distribution”, International Journal of Political Economy, no. 37 (2), pp. 5-25. DOI: https://doi.org/10.2753/IJP0891-1916370201.
SENER (2017). Prospectiva de Petróleo Crudo y Petrolíferos 2017-2031, Secretaría de Energía, México, disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/284344/Prospectiva_de_Pret_leo_Crudo_y_Petrol_feros_2017.pdf (consultado: 14 de septiembre de 2021).
SHCP (2021). Criterios Generales de Política Económica para la Iniciativa de la Ley de Ingresos y el Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación correspondientes al ejercicio fiscal 2022, Secretaría de Hacienda y Crédito Público, México.
SHCP (2020). Criterios Generales de Política Económica para la Iniciativa de la Ley de Ingresos y el Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación correspondientes al ejercicio fiscal 2021, Secretaría de Hacienda y Crédito Público, México.
SHCP (2019). Criterios Generales de Política Económica para la Iniciativa de la Ley de Ingresos y el Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación correspondientes al ejercicio fiscal 2020, Secretaría de Hacienda y Crédito Público, México.
SHCP (2018). Criterios Generales de Política Económica para la Iniciativa de la Ley de Ingresos y el Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación correspondientes al ejercicio fiscal 2019, Secretaría de Hacienda y Crédito Público, México.
SHCP (2013). Criterios Generales de Política Económica para la Iniciativa de la Ley de Ingresos y el Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación correspondientes al ejercicio fiscal 2014, Secretaría de Hacienda y Crédito Público, México.
Vidal, Gregorio (2019). “América Latina en el debate de las opciones de política económica: Una mirada crítica a las experiencias latinoamericanas en política fiscal”, en López, Vania y Chávez, Luis (coordinadores), Experiencias de reforma fiscal en América Latina, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, pp. 9-26.
Vidal, Gregorio (2018). “Latin America: Limits to Alternative Economic Policies” in International Journal of Political Economy, Volume 47, No. 1, 69-82. London. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/08911916.2018.1449608.
Vidal, Gregorio (2015). “Manufacturing, Industry and Growth in Mexico. The advance of Development or Social Heterogeneity?” in International Journal of Political Economy. Vol. 43, No. 4, London, United Kingdom, pp. 63-81. DOI: https://doi.org/10.1080/08911916.2014.1002688.
Vidal, Gregorio (2014). “The Mexican and US economies in the NAFTA era”, in Review of Keynesian Economics, Vol.2 No. 4, Northampton, MA, Edward Elgar Publishing Ltd, Winter 2014, pp. 442-445. DOI: https://doi.org/10.4337/roke.2014.04.03.
Vidal, Gregorio (coord) (2006). Alca: Procesos de integración y regionalización en América, Miguel Ángel Porrúa Editor y Universidad Autónoma Metropolitana, México.
Williamson, John (2004). “A Short History of the Washington Consensus”, presentado en el Coloquio From the Washington Consensus towards a new Global Governance, Barcelona, septiembre 24–25, disponible en: https://www.piie.com/publications/papers/williamson0904-2.pdf (consultado: 20 de diciembre, 2021).
Williamson, John (2002). “Did the Washington Consensus Fail?” Conferencia en el Center for Strategic & International Studies Washington, DC, noviembre 6, disponible en: https://www.piie.com/commentary/speeches-papers/did-washington-consensus-fail (consultado: 20 de diciembre, 2021).
Williamson, John (1990). Latin American Adjustment. How much has happened? Institute for International Economics, Washington.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1821
-
PDF ESPAÑOL (Español)470
Issue
Section
License
Copyright is the right exercised by the creator over his/her literary and artistic work. The owner of the copyright is, as a rule, the person who creates the work, which is to say the author. In Copyright Law, the author is considered to be “the natural person who creates a literary, artistic or scientific piece of work”. Although in principle it is only natural or physical persons who may be considered to be authors, the law foresaw certain cases in which legal persons could also benefit from these rights.
Authorship is irrevocable; it may not be transmitted either inter vivos or in the form of a testamentary trust; it does not disappear with the passage of time nor is it public domain; it is not subject to the statute of limitations.
Copyright Law has a dual nature; it covers moral rights (paternity, integrity, dissemination…), and property rights (reproduction, distribution, public communication, transformation):
Moral rights (article 14 of the Spanish Copyright Law). These refer to acknowledgement of authorship. They are irrevocable and inalienable and correspond to the right to:
- Decide whether his/her work is to be disseminated and how.
- Acknowledge authorship of the work.
- Demand respect for the integrity of the work.
- Modify the work while being respectful of the rights acquired.
- Withdraw the work from sale, without prejudice to compensation for damages to the owners of the right of use.
- Access the single,unique copy of the work that is held by a third party
Property rights (articles 18 to 25 of the Spanish Copyright Law). They refer to the four types of right of use. They allow the owner of the work to obtain financial compensation for the third-party use of his/her work:
- Reproduction: obtaining of copies of all or part of the work.
- Distribution: the public availability of the work through its sale, rental, loan or by any other means.
- Public Communication: action through which a group of people may have access to the work.
- Transformation: the translation, adaptation and any other modification of the work, leading, or not, to new work derived from it.