Educational facilities for Music Education according to the social representation of Chilean students

Authors

  • Rolando Angel-Alvarado Universidad Pública de Navarra
  • Pablo Lira Cerda Universidad de Playa Ancha y Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.40.10412

Keywords:

Educational Facilities, Resource Centres, Music Education, Compulsor Education.

Abstract

In Latin America, the music classroom is almost inexistent in the schools of the most countries. In this context, Chile arises as an exception, although it does not involve necessarily a democratization of music education, due to the fact that only two in five students attend schools which have an appropriate classroom for carrying out a music lesson. This research aims to establish whether there are differences in social representation that students who attend to Chilean public education centers have constructed concerning the educational implementation of music education. The method responds to non-experimental quantitative design, using a stratified random sample because the subjects attend public schools which rely on the Municipality of San Fernando. The results demonstrate that there are significant differences in the social representation of subjects in regard school implementation for music education, both by the demography of the schools and educational level of the sample. In conclusion, the education system postpones the integral student formation, up to the point that it is infringing on essential policies of equity and quality from music education.

Author Biographies

Rolando Angel-Alvarado, Universidad Pública de Navarra

Doctorado © en Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Pública de Navarra, con financiamiento de la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile, por medio del programa Becas-Chile 2015. Entre sus antecedentes destaca su premio como investigador emergente en la European Conference Educational Research & Emerging Researchers’ Conference 2016 , su labor académica en el Departamento de Educación de la Universidad de Chile entre los años 2013-2015 y, su rol de guitarrista y productor musical en el conjunto chileno Guitárregas . Sus líneas de investigación se vinculan a la gestión de sistemas educativos y la educación musical en la primera infancia, contando con publicaciones en diversos espacios académicos internacionales.

Pablo Lira Cerda, Universidad de Playa Ancha y Ciencias de la Educación

Profesor de educación musical, con vasta experiencia en la escena vocal en Chile tras participar en prestigiosos elencos como el Conjunto de Madrigalistas de la Universidad de Playa Ancha. Su trabajo de investigación se ha enfocado principalmente en la etnomusicología, donde ha documentado diversas tradiciones musicales propias del folclore chileno.

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Published

2017-12-12