Who cares about singing in the classroom? Study based on a questionnaire
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15631Keywords:
Musical Education, Singing, Elementary, Primary.Abstract
Singing is the most important activity in music education, particularly in the nursery and primary stages. Various authors have emphasized the importance of song in musical education and the overall education of children in the early stages of learning. This study aims to establish whether teachers enjoy singing in class and how often they do so. It also aims to determine how important they believe singing is and how important they believe it is to their colleagues, families, publishers, educational administrators, and society in general. The methodology used is a questionnaire completed by teachers in education centers in Almeria, Granada, and Seville. We can observe that teachers enjoy singing and often use song in the classroom. Conversely, it becomes clear that families and publishers attach little relevance to singing in the classroom and educational administrators and society in general have even less interest in these activities.
References
Agosti, C. y Rapp, C.H. (1988). El niño, el mundo sonoro y la música. Alcoy: Marfil.
Arriaga, C., Riaño, M.E., Cabedo, A. y Berbel, N. (2017). Songs are taught, songs are learnt: musical preferences in early childhood. Music Education Research, 19, 309-326. doi: 10.1080/14613808.2016.1214694
Bernal, J. y Calvo, M.L. (2004). Didáctica de la Música: la voz y sus recursos. Repertorio de canciones y melodías para la escuela. Málaga: Aljibe.
Bernabé, M. (2013). La intervención educativa musical en contextos pluriculturales. Hekademos, 14, 29-39.
Bisquerra, R. (2011). Educación emocional: propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Blanco. E (2011). La canción infantil en la educación infantil y primaria. Las tic como recurso didáctico en la clase de música. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Blaxter, L., Hughes, C. y Tight, M. (2000). Cómo se hace una investigación. Barcelona: Gedisa.
Bowles, Ch. L. (1998). Music Activity Preferences of Elementary Students. Journal of Research in Music Education, 46(2), 193-207.
Cabedo, A. y Arriaga, C. (2016). ¿Música para aprender, música para integrar? Arte y educación en valores en el currículo escolar. Dedica. Revista de Educaçao e Humanidades, 9, 145-160.
Cámara Izagirre, A. (2004). La actividad de cantar en la escuela: una práctica en desuso. Revista de Psicodidáctica, 17, 75-84.
Cámara Izagirre, A. (2005). Actitudes de las niñas y de los niños hacia el canto. Revista Musiker, 14, 101-119.
Casals, A., Carrillo, C. y González-Martín, C. (2014). La música también cuenta: combinando matemáticas y música en el aula. Revista electrónica LEEME. 34, 1-17. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/viewFile/9861/9280
Cerrillo, P.C. (2005). La voz de la memoria. Cuenca: Universidad de Castilla–La Mancha.
Cerrillo, P. (2010). ¿Dónde está el niño que yo fui? Madrid: Akal.
Chao, R. (2005). La enseñanza del folklore gallego en los colegios de educación primaria de Galicia. Tesis doctoral inédita. Universidad A Coruña.
Consejería de Educación de la Junta de Andalucía (2016). Recursos Humanos de la red de centros. Profesorado. Personal de adm. y Servicios. Disponible en http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/estadisticas/recursos-humanos-del-sistema-educativo-en-andalucia
Costa, L. (2003). Práctica pedagógica y música tradicional. Revista electrónica de LEEME, 12, 1-7. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9744
Cunha, R. y Lorenzino, L. (2012). The secondary aspects of collective music-making. Research Studies in Music Education, 34(1), 73-88. doi:10.1177/1321103X12439134
Díaz, J. (2007). Música y letra. Valladolid: Ámbito Ediciones.
Díaz, M. (2011). Enfoques, concepciones y metodologías sobre el aprendizaje de la música en la etapa de infantil. En M.E. Riaño y M. Díaz (Coords.). Fundamentos musicales y didácticos en la Educación Infantil (pp.55-76). Santander: Ediciones Universidad de Cantabria.
Fautley,M. y Daubney, A. (2018). Inclusion, music education, and what it might mean. British Journal of Music Education, 35(3), 219-221. doi: 10.1017/S0265051701000237
Fox, D. J. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.
García Ferrando, M. (1985). Socioestadística: introducción a la estadística en sociología. Madrid: Alianza Editorial.
Garrido, D.C. (2011). La educación musical en la educación primaria a partir de las fiestas, celebraciones y conmemoraciones. Eufonía. Didáctica de la Música, 51, 80-90.
Giráldez, A. (2014). Enseñar y aprender en el aula de música. En A. Girádez (Coord.). Didáctica de la Música en Primaria (pp.39-76). Madrid: Síntesis.
González Martín, J. y Muñoz Muñoz, J.R. (2019). Songs as a means of cross-cultural education. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, 31, 243-249. doi: 10.15405/epsbs.2019.04.02.31
Gul, G. y Bozkaya, I. (2015). The Efficiency of The Song Repertoire on The Musical Development Level of Pre-School Children Aged Six Years Old. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 506-513. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.07.177.
Hernández, M.D. (2012). Repertorio vocal de los niños de 0 a 6 años. Eufonía. Didáctica de la Música, 55, 63-71.
López de la Calle, M.A. (2007). La música en centros de educación infantil 3-6 años de Galicia e Inglaterra: un estudio de su presencia y de las prácticas educativas. Tesis doctoral: Universidad Santiago de Compostela. Recuperado de: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/2355
Martín Escobar, M.J. (2010). Las canciones infantiles de Transmisión Oral en Murcia durante el siglo XX. Murcia: Universidad de Murcia.
Mcmillan, J.H. y Schumacher, S. (2010). Investigación Educativa. Madrid: Pearson Educación.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016). Estadísticas de la Educación. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd
Monks, S. (2003). Adolescent singers and perceptions of vocal identity. British Journal Of Music Education, 20 (3), 243-256. doi: 10.1017/S0265051703005424
Morant, R. (1999). La música popular según el ciclo escolar anual. Una experiencia desarrollada en los centros de formación, innovación y recursos educativos de las comarcas centrales de la Comunidad Valenciana. Eufonía. Didáctica de la Música, 16, 106-109.
Moya, M.V; Hernández, J.R.; Hernández, J.A. y Cozar, R. (2014). La educación musical competencial en España: ¿Necesidad o deseo? Revista Electrónica Educare, 18(3), 237-249. doi: 10.15359/ree.18-3.14
Muñoz Muñoz, J. R. (2017). Las canciones basadas en cuentos en el aula de infantil. En D. Madrid y M. Barcia (Ed.). Temas clave de Educación Infantil (0-6 años) (pp.337-356). Madrid: La Muralla.
Oriol, N. (2002). La enseñanza del folclore en los colegios de la Comunidad de Madrid. Eufonía. Didáctica de la Música, 25, 67-88.
Pascual, P. (2006). Didáctica de la Música. Madrid: Pearson.
Phillips, K.H. (1992). Research on the teaching of singing. En R. Colwell (Ed.), Handbook of Research on Music Teaching and Learning (pp.568-576). New York: Schirmer Books.
Poch, D. (2005). Música para disfrutar, música para compartir. La educación musical en la temprana infancia con mamá o papá. Eufonía. Didáctica de la Música, 33, 38-46.
Selfa, E. (2019). “Cantem junts”. El impacto de la experiencia musical artística intergeneracional como vehículo canalizador de emociones, valores, motivaciones y aprendizajes. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Valencia, Valencia.
Sigcha, E.M., Constante, M.F., Defaz, Y.P. Trávez, J. y Ceíro, W. (2016). La expresión musical como herramienta para el desarrollo integral infantil. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6, 353-370.
Subirats, M.A. (2007). Zoltán Kodály. En M. Díaz y A. Giráldez (Coords.). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp.63-70). Barcelona: Graó.
Tiburcio, E. (2010). Canciones y discusión de dilemas en el desarrollo de valores. Una experiencia de intervención en Escuelas Primarias de la República Dominicana. Revista electrónica de LEEME, 25, 123-148. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9809
Vander Ark, S.S., Nolin, W.H. y Newman, I. (1980). Relationships between musical attitudes, self-steem, social status, and grade level of elementary children. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 62, 31-41.
Willems, E. (1981). El Valor Humano de la Educación Musical. Barcelona: Paidós.
Zamora, A. (2002). Cantos para jugar y bailar. En J. Beltrán, J. Díaz, A. Pelegrin y A. Zamora. (Eds.), Folklore musical infantil (pp. 145-167). Madrid: Akal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.