Proposal of alternative principles for music education in a Latin American context
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.46.16932Keywords:
Predominant Educational Models, Educational Principles, Praxial Philosophical Approach, Music Education.Abstract
This article presents a proposal of alternative principles for music education in a Latin American context. First, predominant educational models are described that, from a historical perspective, have determined the development of musical education in this context: "Jesuit" and "conservatory" educational models and an aesthetic-formalist paradigm. Next, the main characteristics of the praxial philosophical approach are exposed, and a theoretical perspective is constituted as an alternative to the identified predominance. This work concludes with a proposal of educational principles, which have been generated from a theoretical contrast between detected models and the praxial philosophical approach. This proposal seeks to contribute to future research as well as for pedagogical reflections, innovation processes in the curriculum as well as in didactics, methodologies, continuous teacher training, and the design and dissemination of educational resources.
References
Aróstegui, J. (2011). Por un currículum contrahegemónico: de la educación musical a la música educativa. Revista Da ABEM. V. 19(5), 19-29. Recuperado de: http://abemeducacaomusical.com.br/revista_abem/ed25/revista25_artigo2.pdf
Arredondo, H. y García, F. (1998). Música popular moderna en la formación del profesorado. Eufonía. Didáctica de la Música, 12, 91-98. Recuperado de: http://chile.grao.com/es/producto/musica-popular-moderna-en-la-formacion-del-profesorado
Cremades, A. (2008). El pragmatismo y las competencias en educación musical. Revista electrónica de LEEME, 21, 1-16. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9769/9203
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A. Recuperado de: http://archivos.liccom.edu.uy/Figuras/Dewey
Elliott, D. (1995). Music Matters. A New Philosophy of Music Education.New York: Oxford University Press.
Froehlich, H. (2011). Sociología para el profesorado de música. Barcelona: Editorial Graó.
González, J. (2001). Musicología popular en América Latina: síntesis de sus logros, problemas y desafíos. Revista Musical Chilena, 55(195), 38-64. Recuperado de: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/485/398
Herrada, (2016). La educación y los educadores en tiempos Postmodernos. Algunas Reflexiones en Torno a la Educación Musical. Revista multidisciplinaria Dialógica, 13 (2), 190-211. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6219291.pdf
Jorquera, M. (2010). Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española. Revista Musical Chilena, LXIV(214), 52-74. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rmusic/v64n214/art06.pdf
Jorquera, R. (2019). Músicas populares urbanas en ámbitos de la educación musical chilena. Análisis de su inclusión y exclusión. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: http://www.tesisenred.net/handle/10803/667188#page=1
Jorquera, R. y Godall, P. (2018). Inclusión de música popular urbana por parte de docentes de música en Chile. Revista Neuma, 11(2), 132-159. Recuperado de: http://neuma.utalca.cl/wp-content/uploads/2019/01/INCLUSIÓN-DE-MPUSICA-POPULAR.pdf
Macdonald, A. (2016). Music Education Philosophy from Practical to Praxial. (Thesis of Degree of Bachelor of Artswith Departmental Honors in Music). Wesleyan University. Recuperado de: https://wesscholar.wesleyan.edu/cgi/
McLaren, P. (1990). Prefacio: teoría crítica y significado de la esperanza. En H.A. Giroux (1990), Los profesores como intelectuales(pp.11-24). Barcelona: Paidós.
Mendivil, J. (2016). En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.
Murillo, A. (2015). ¿Más que música? Natura 3.0: diluyendo las fronteras del arte en las aulas de música de secundaria. En A. Giraldez (Coord.), De los ordenadores a los dispositivos móviles. Propuestas de creación musical y audiovisual(pp.49-68). Barcelona: Editorial Graó.
Pliego, G. (2012). La filosofía praxial en la formación universitaria del profesorado de educación musical. (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca. Recuperado de: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/121402/DDEMPC_PliegoCarrascoGabrielR_tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Polo, M. y Pozzo, M. (2011). La música popular tradicional en el currículum escolar: ¿un aporte a la formación del “ser nacional” o a la educación para la democracia? Contextos educativos, 14, 191-202. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/
Regelski, T. (2009). La música y la educación musical: Teoría y práctica para “marcar la diferencia”. En D. Lines (Comp.), La educación musical en el nuevo milenio(pp.21-47). Madrid: Morata.
Romé, S. (2015). Introducción. En S. Romé (Ed.), Música Popular. Epistemología y didáctica en música latinoamericana (pp.7-8). La Plata: Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.
Rosabal-Coto, G. (2008). El pragmatismo en educación musical. Sonograma. Revista de pensament musical, 2(6). Recuperado de: http://sonograma.org/num_02/articles/
Shifres, F., Gonnet, D. (2015). Problematizando la herencia colonial en la educación Musical. Epistemus. Revista de estudios en Música, Cognición y Cultura, 3(2). 51-67. Recuperado de: https://revistas.unlp.edu.ar/Epistemus/article/view/2971/2712
Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Uribe, C. (2010). La educación musical hoy: ¿cita a ciegas o cambio de paradigma? Revista Neuma, Año 3(1), 104-120. Recuperado de: https://neuma.utalca.cl//wp-content/uploads/2018/03/Vol_2010_articulo-6.pdf
Valverde, X. (2018). Música tradicional en el aula: las bandas de bronces de Tarapacá y sus aportaciones a la educación musical escolar. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de: https://www.tesisenred.net/handle/10803/664246#page=1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.