Sequencing and timing of the study plans for the Music Specialization in Primary Education Teacher Degree in Spanish universities
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.46.17619Keywords:
Music Teachers, Primary Education, Program Evaluation, Higher Education.Abstract
The regulations that regulate the study plans that train future Primary Education teachers include a module aimed at training in different areas, including one for Music. However, it is each university that structures the specialization in terms of the subjects that define it, the sequence of these and the timing within the study plans in general. Through a qualitative analysis of the study plans of the Spanish universities that have offered the Specialization of Music in the 2019/2020 academic year, the sequence and timing of each of the study plans of the Specialization is detailed. The results show a triple model regarding the time structure of the Specialization, some of them being articulated from the 2nd to the 4th year, others during the 3rd and 4th year, and a third model that includes the Specialization only in the 4th year. However, and despite this triple model found, there is a remarkable diversity in terms of the subjects that shape the Specialization, the number of European credits of the latter or the focus of the compulsory subject in the field of Music Education.
References
Aróstegui, J.L. (Ed.). (2010). Formación del profesorado de música: Planes de estudio en Europa y América Latina (Monográfico). Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 3-7. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/
Aróstegui, J.L. (Ed.). (2011). Educating Music Teachers for the 21st Century. Rotterdam: Sense Publishers.
Aróstegui, J.L. y Cisneros-Cohernour, E. (2010). Reflexiones en torno a la formación del profesorado de música a partir del análisis documental de los planes de estudio en Europa y América Latina. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 179-189. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/
Belletich, O., Ángel-Alvarado, R. y Wilhelmi, M.R. (2017). Normas epistémicas en la formación musical del maestro de educación primaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 8(1), 199- 213. Recuperado de: https://digibug.ugr.es/handle/10481/59880
Iotova, A. I. y Siebenaler, D. (2018). La formación del profesorado de música en la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Estatal de California: Un estudio comparado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 295-315. doi:10.30827/profesorado.v22i3.8003
López, N., Madrid, D. y de Moya, M. V. (2017). La formación musical en los planes de estudios para maestros de Primaria en la Universidad de Castilla-La Mancha. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(1), 423-438. doi:10.4067/S0718-07052017000100024
Ministerio de Educación y Ciencia (2007). ORDEN ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. BOE (29/12/2007), núm. 312, referencia 22449, pp.53747-53750.
Oriol, N. (2005). La música en las Enseñanzas de Régimen General en España y su evolución en el siglo XX y comienzos del XXI. Revista Electrónica de LEEME, 16, 1-33. Recuperado de: https://ojs3.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9756
Reyes, M.L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de educación musical. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 67-81. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/
Universitat Autònoma de Barcelona: https://www.uab.cat/web/estudiar/llistat-de-graus/informacio-general/x-1216708251447.html?param1=1229413437355
Universidad Autónoma de Madrid: http://www.uam.es/ss/Satellite/FProfesorado/es/1242657349079/contenidoFinal/Magisterio_en_Educacion_Primaria.htm
Universidad de Alcalá: https://www.uah.es/es/estudios/estudios-oficiales/grados/Grado-en-Magisterio-de-Educacion-Primaria/#presentacion-objetivos
Universidad de Alicante: https://cvnet.cpd.ua.es/webcvnet/planestudio/planestudiond.aspx?plan=C254
Universidad de Almería: http://cms.ual.es/UAL/estudios/grados/plandeestudios/GRADO1915
Universitat de Barcelona: https://www.ub.edu/portal/web/educacion/grados/-/ensenyament/detallEnsenyament/1060231/12
Universidad de Burgos: https://www.ubu.es/grado-en-maestro-de-educacion-primaria/informacion-basica/plan-de-estudios
Universidad de Cádiz: https://educacion.uca.es/estudios-grados-grado-en-educacion-primaria-acceso-y-matriculacion/
Universidad Camilo José Cela: https://www.ucjc.edu/estudio/estudiar-grado-maestro-en-educacion-primaria/
Universidad de Castilla-La Mancha: https://www.uclm.es/-/media/Files/C01-Centros/cu-educacion/TITULACIONES/GRADO-PRIMARIA/MSCA2019.ashx
Universidad Católica San Antonio de Murcia: https://www.ucam.edu/estudios/grados/primaria-presencial
Universidad Católica de Valencia: https://www.ucv.es/oferta-academica/grados/grado-en-maestro-en-educacion-primaria
Universidad Complutense de Madrid: https://educacion.ucm.es/estudios/grado-educacionprimaria-estudios-estructura
Universidad de Córdoba: https://www.uco.es/organiza/centros/educacion/es/grados/gr-educacion-primaria
Universidad de Córdoba (Centro adscrito Sagrado Corazón): https://www.uco.es/sagradocorazon/geprimaria/horarios-examenes/index.html
Universidad de Extremadura (Sede Cáceres): https://www.unex.es/conoce-la-uex/centros/profesorado/titulaciones/info/presentacion?id=0717
Universidad Francisco de Vitoria: https://www.ufv.es/plan-de-estudios-grado-en-educacion-primaria/
Universitat de Girona: https://www.udg.edu/ca/estudia/Oferta-formativa/Graus/Fitxes?IDE=838&ID=3101G0309
Universidad de Gran Canaria: https://www2.ulpgc.es/index.php?pagina=plan_estudio&ver=wpe003&codTitulacion=4017&tipotitulacion=G&codPlan=40
Universidad de Granada (sede Granada): http://grados.ugr.es/primaria/pages/presentacion
Universidad de Gran Canaria (sede Melilla): http://grados.ugr.es/primaria_melilla/
Universidad de Huelva: http://www.uhu.es/fedu/?q=iacademica-graedup&op=identificacion
Universidad del País Vasco (2020). Plan de Estudios de la titulación de Maestro/a en Educación Primaria. Recuperado de: https://bit.ly/3fRbK2A
Universitat de les Illes Balears: https://estudis.uib.es/es/grau/primaria/GEP2-P/
Universidad Internacional de La Rioja: https://www.unir.net/educacion/grado-maestro-primaria/549200001487/#-plan-de-estudios
Universidad de Jaén: https://www.ujaen.es/estudios/oferta-academica/grados/grado-en-educacion-primaria#informacion-academica
Universitat Jaume I: https://www.uji.es/estudis/oferta/base/graus/antics/2017/mestre-primaria/
Universidad de La Laguna: https://www.ull.es/grados/maestro-educacion-primaria/informacion-academica/descripcion-del-titulo/
Universidad de León: https://www.unileon.es/estudiantes/estudiantes-grado/oferta-de-estudios/grado-en-educacion-primaria
Universitat de Lleida: http://www.educacionprimaria.udl.cat/ca/index.html
Universidad de Málaga: https://www.uma.es/grado-en-educacion-primaria/info/115330/plan-de-estudios-del-grado-en-educacion-primaria-2018/
Universidad de Murcia: https://www.um.es/web/educacion/contenido/estudios/grados/educacion-primaria/descripcion#ingreso
Universidad de Oviedo: http://www.uniovi.es/estudios/grados/-/asset_publisher/X5CYKURHdF1e/content/grado-en-maestro-en-educacion-primaria-2014?redirect=%2Festudios%2Fgrados
Universidad de Oviedo (Centro adscrito privado Facultad Padre Ossó): http://www.uniovi.es/estudios/grados/-/asset_publisher/X5CYKURHdF1e/content/grado-en-maestro-en-educacion-primaria-centro-adscrito-2014?redirect=%2Festudios%2Fgrados
Universidad Pontificia de Salamanca: https://www.upsa.es/estudios/titulaciones/grados/plan-de-estudios-semipresencial.php?codTit=1007
Universidad Pública de Navarra: https://www.unavarra.es/fac-humanasysociales/ikasketak/gradu/grado-de-maestro-en-educacion-primaria/plan-de-estudios?submenu=yes#ancla1
Universitat Ramon Llull: https://www.blanquerna.edu/es/grado-educacion-primaria/metodologia
Universidad Rey Juan Carlos: https://www.urjc.es/estudios/grado/558-educacion-primaria#numero-minimo-de-creditos-ects-por-tipo-de-matricula-y-curso
Universitat Rovira i Virgili: https://www.urv.cat/es/estudios/grados/oferta/graudeducacioprimaria/
Universidad de Salamanca: https://guias.usal.es/node/63615/vista_guia
Universidad de Santiago de Compostela: https://www.usc.gal/es/centros/cc_educacion/titulacions.html?plan=14084&estudio=14085&codEstudio=13639&valor=9
Universidad de Sevilla: https://www.us.es/estudiar/que-estudiar/oferta-de-grados/grado-en-educacion-primaria
Universitat de València: https://www.uv.es/uvweb/universidad/es/estudios-grado/oferta-grados/oferta-grados/grado-maestro/educacion-primaria-1285846094474/Titulacio.html?id=1285847460730&p2=2-3
Universidad de Valladolid: http://www.uva.es/export/sites/uva/2.docencia/2.01.grados/2.01.02.ofertaformativagrados/detalle/Grado-en-Educacion-Primaria-VA/
Universitat de Vic: https://www.uvic.cat/es/grado/maestro-de-educacion-primaria
Universidad de Vigo: http://fcced.uvigo.es/gl/estudos/grao-en-educacion-primaria/plan-de-estudos/
Universidad de Zaragoza: https://estudios.unizar.es/estudio/ver?id=116&anyo_academico=2019
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.