Are we so bad? Music Education in Spain compared to Germany and Austria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.48.21552

Keywords:

Music Education, Comparative Education, Compulsory Education, Curriculum.

Abstract

This article compares the Music Education offered within the compulsory education in Spain, Germany (Nordrhein-Westfalen, NRW), and Austria. To do this, the hours devoted to Music Education in each country, the content taught, and the initial training of their teachers are compared. The results show how Spanish Music Education, even though its teaching is optional, has an acceptable schedule if we compare it with those of Germany (NRW) and Austria. Similarly, if we focus on curricula learnings, we also find that they are similar to those in Austria for both primary and secondary education. Another aspect worth noting is with regard to initial training; while Spanish and German (NRW) primary school teachers are semi-specialists in music, in Austria they are generalists. As for secondary education, while in Germany (NRW) and Austria teachers are specialists in two subjects, in Spain they are exclusively specialists in music. Consequently, as a result of this article, it seems that the musical differences with respect to these two countries could be due to other aspects such as the shorter duration of the initial training of Spanish teachers, the socioeconomic level of the families, or the cultural context.

Author Biography

Borja Mateu-Luján, Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació, Universitat de València

Doctor en Educación Departamento Educación Comparada e Historia de la Educación. Personal Investigador en Formación con contrato predoctoral para la Formación del Personal Universitario (FPU). Maestro en Educación Primaria por la Universitat de València. Grado Superior de Música en la especialidad de Interpretación de Trompeta por el Conservatori Superior de Música de València "Joaquín Rodrigo". Máster en Política, Gestión y Dirección de las Organizaciones Educativas por la Universitat de València. Grado en Pedagogía por la Universidad Nacional de Educación a Distancia

References

Arnove, R.F., Torres, C.A. y Franz, S. (2016). Educación comparada: la dialéctica de lo global y lo local. Tirant Humanidades.

Aróstegui, J.L. (2016). Exploring the global decline of music education. Arts education policy review, 117(2), 96-103. https://doi.org/10.1080/10632913.2015.1007406

Aróstegui, J.L. (2020). Implications of neoliberalism and knowledge economy for music education. Music Education Research, 22(1), 42-53. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1703923

Aróstegui, J.L. y Kyakuwa, J. (2021). Generalist or specialist music teachers? Lessons from two continents. Arts Education Policy Review, 122(1), 19-31. https://doi.org/10.1080/10632913.2020.1746715

Bate, E. (2020). Justifying music in the national curriculum: The habit concept and the question of social justice and academic rigour. British Journal of Music Education, 37(1), 3-15. https://doi.org/10.1017/S0265051718000098

Belletich, O., Wilhelmi, M.R. y Ángel-Alvarado, R. (2016). La educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curricular. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(2), 158-170. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.454

Brasche, I. y Thorn, B. (2018). Addressing dimensions of “The Great Moral Wrong”: How inequity in music education is polarizing the academic potential of Australian students. Arts Education Policy Review, 119(3), 124-136. https://doi.org/10.1080/10632913.2016.1201029

Bundesgesetzblatt für die Republik Österreich (2017). 138. Bundesgesetz: Bildungsreformgesetz. NR:GPXXVIA2254/A AB 1707 S. 188. BR: AB 9852 S. 871. https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2017_I_138/BGBLA

Bundesministerin für Bildung, Wissenschaft und Kultur (2004). Verordnung mit der die Verordnung über die Lehrpläne der allgemein bildenden höheren Schulen geändert wird. BGBl. II Nr. 277. https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/gvo/vo

Bundesministerin für Unterricht, Kunst und Kultur (2012a). Verordnung mit welcher die Lehrpläne der Volksschule und der Sonderschulen erlassen warden. BGBl. Nr.134/1963 in der Fassung BGBl. II Nr. 303/2012. https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule

Bundesministerin für Unterricht, Kunst und Kultur (2012b). Verordnung der mit der die Lehrpläne der Neue Mittelschulen erlassen. BGBl. II Nr. 185/2012. https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/gvo/nms_umsetzungspaket.html

Campbell, P.S. (2020). At the nexus of ethnomusicology and music education: pathways to diversity, equity, and inclusion. Arts Education Policy Review, 121(3), 106-110. https://doi.org/10.1080/10632913.2019.1709936

Carmona Fernández, J.J. y Jurado Fernández, M. (2010). Formación del profesorado de música en Europa meridional: Chipre, Grecia, Malta y Portugal. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 57-65. http://www.ugr.es/local/recfpro

Carrillo-Aguilera, C., Viladot-Vallverdú, L. y Pérez-Moreno, J. (2017). Impacto de la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 61-74. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54828

Casanova-López, O. y Serrano-Pastor, R.M. (2018). La Educación Musical en el actual currículo español. ¿Qué formación recibe el alumnado en la enseñanza Primaria? Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 3-17. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.54844

Chrystosomou, S. (2015). Evaluación en clase de música: retos inherentes y la problemática de PISA. Revista Internacional de Educación Musical, 3, 23-30. http://dx.doi.org/10.12967/RIEM-2015-3-p023-030

Comisión Europea (2012). Un nuevo concepto de educación: invertir en las competencias para lograr mejores resultados socioeconómicos (52012DC0669). https://eurlex.europa.eu

Domínguez-Lloria, S. y Pino-Juste, M. (2020). Análisis comparativo de la formación inicial del profesorado de música de primaria y secundaria en Europa. Revista Electrónica de LEEME, 46, 224-239. https://doi.org/10.7203/LEEME.46.18033

Escalante, S. (2020). Exploring access, intersectionality, and privilege in undergraduate music education courses. Journal of Music Teacher Education, 29(2), 22-37. https://doi.org/10.1177/1057083719873981

Esteve-Faubel, J.M. (2019). La educación musical y el comparatismo. Revista Española de Educación Comparada, 34, 41-61. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.24243

Eurydice (2020). The Structure of the European Education Systems 2020/21: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2797/39049

Fernández-Jiménez, A. y Jorquera-Jaramillo, M.C. (2017). El sentido de la educación musical en una educación concebida como motor de la economía del conocimiento: una propuesta de marco filosófico. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 95-107. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.54834

Garvis, S., Barton, G. y Hartwig, K. (2017). Music Education in Schools: what is taught? A comparison of curriculum in Sweden and Australia. Australian Journal of Music Education, 51(2), 10-19. http://eprints.usq.edu.au/id/eprint/34795

Herrera-Torres, L., Lorenzo Quiles, O. y Ocaña Fernández, A. (2010). Formación inicial del profesorado de música en Irlanda y Reino Unido. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 111-126. http://www.ugr.es/local

Horsley, S. (2015). Facing the music: Pursuing social justice through music education in a neoliberal world. En C. Benedict, P. Schimdt, G. Spruce y P. Woodford (Eds.), The Oxford handbook of social justice in music education (pp.62-77). http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199356157.013.6

Iotova, A.I. y Siebenaler, D. (2018). La formación del profesorado de música en la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Estatal de California: Un estudio comparado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 295-315. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8003

Jefatura del Estado (2013). Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE (10/12/2013), núm.295, referencia 12886, pp.97858-97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8

Lehmann-Wermser, A. (2015). Teaching Music in Germany. En S. Figueiredo, J. Soares y R.F. Schambeck (Eds.) The preparation of music teachers (pp.219-240). ANPPOM.

López-García, N.J. (2018). Educación musical y currículo en la enseñanza primaria española: de la legislación general a la concreción autonómica. Revista da Abem, 26(41), 56-76. https://doi.org/10.33054/ABEM2018b4104

López-García, N.J. y De Moya-Martínez, M.V. (2017). Documentos clave de la Unión Europea sobre educación musical en las enseñanzas obligatorias. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 171-186. https://doi.org/10.5209/RECIEM.52409

Mateu-Luján, B. (2021a). Estudio comparado de la educación musical en los sistemas educativos europeos de Alemania, Reino Unido, Países Bajos, Austria y España. (Tesis doctoral). Universidad de Valencia. https://www.proquest.com/docview/2578056725/abstract

Mateu-Luján, B. (2021b). La Educación Musical en España dentro del currículo obligatorio de educación secundaria. Estudio comparado entre comunidades autónomas. Revista Española de Educación Comparada, 37, 338-354. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27541

McPherson, G.E., Osborne, M.S., Barrett, M.S., Davidson, J.W. y Faulkner, R. (2015). Motivation to study music in Australian schools: The impact of music learning, gender, and socio-economic status. Research Studies in Music Education, 37(2), 141-160. https://doi.org/10.1177/1321103X15600914

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE (01/03/2015), núm.52, referencia 2222, pp.19349-19420. http://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE (03/01/2015), núm.3, pp.169-546. https://www.boe.es/eli/es/rd

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2005). Verordnung über den Bildungsgang in der Grundschule (Ausbildungsordnung Grundschule - AO-GS) (13-11 Nr. 1.1). Vom 23. März 2005 zuletzt geändert durch Verordnung vom 26. 1. Mai 2021 (SGV. NRW. 223). https://bass.schul-welt.de/pdf/6181.pdf?20210701075933

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2008). Richtlinien und Lehrpläne für die Grundschule. RdErl. Des Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 16.7.08 - 511 - 6.03.12.02 – 4419. https://www.schulentwicklung.nrw.de

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2011). Sekundarstufe I – Gymnasium; Richtlinien und Lehrpläne; Kernlehrpläne für die Fächer Kunst, Musik, Evangelische Religionslehre, Katholische Religionslehre und Sport. RdErl. d. Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 11.05.2011 - 532 –6.08.01.13 – 94565. https://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/upload/

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2012a). Verwaltungsvorschriften zur Verordnung über die Ausbildung und die Abschlussprüfungen in der Sekundarstufe I (VVzAPO-S I). RdErl. d. Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 28.06.2019 (ABl. NRW. 08/19). Vom 2. November 2012 zuletzt geändert durch Verordnung vom 1. Mai 2021 (SGV. NRW. 223) https://bass.schul-welt.de/pdf/12691.pdf?20210701071735

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2012b). Sekundarstufe I – Gesamtschule; Richtlinien und Lehrpläne; Kernlehrpläne Kunst, Musik und Sport. RdErl. d. Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 10.10.2012 - 532 – 6.03.15.06-105207. https://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/upload/klp_SI/GE/musik/

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2012c). Sekundarstufe I – Hauptschule; Richtlinien und Lehrpläne; Kernlehrpläne Arbeitslehre, Kunst, Musik, Sport und Textilgestaltung. RdErl. d. Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 12.12.2012 - 532 – 6.03.15.06-105207. https://www.schulentwicklung.nrw.de

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2012d). Sekundarstufe I – Realschule; Richtlinien und Lehrpläne; Kernlehrpläne Kunst, Musik, Sport und Textilgestaltung RdErl. d. Ministeriums für Schule und Weiterbildung v. 13.11.2012 - 532 – 6.03.15.06-105207. https://www.schulentwicklung.nrw.de

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2019). Sekundarstufe l - Gymnasium; Richtlinien und Lehrpläne; 17 Kernlehrpläne für die Pflichtfächer. RdErl. d. Ministeriums für Schule und Bildung v. 23.06.2019 - 526-6.03.13.02-143664. https://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/lehrplan/207

Morales, A. (2017). Presentación: La educación musical, una mirada del pasado al futuro. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 389-398. https://www.jstor.org/stable/26379284

Palmer, E.S. (2018). Literature Review of Social Justice in Music Education: Acknowledging Oppression and Privilege. Update: Applications of Research in Music Education, 36(2), 22-31. https://doi.org/10.1177/8755123317711091

Phillips, D. y Schweisfurth, M. (2014). Comparative and international education: An introduction to theory, method, and practice. A&C Black.

Rodríguez-Quiles, J. A. (2010). Formación inicial del profesorado de música en Alemania y Austria: Una perspectiva centroeuropea. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 13-28. http://www.ugr.es/local/

Ruiz, G. y García-Álvarez, A. (2016). Music education at hospital schools in Spain and Sweden: Paths between governing and knowledge. European Education, 48(4), 258-273. https://doi.org/10.1080/10564934.2016.1239297

Salvador, K. y Kelly-McHale, J. (2017). Music teacher educator perspectives on social justice. Journal of Research in Music Education, 65(1), 6-24. https://doi.org/10.1177%2F0022429417690340

UNESCO (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. https://unesdoc.UNESCO.org/ark:/48223/pf0000233813

Vicente-Nicolás, G. y Kirihara, A. (2012). Educación musical en Japón y en España: análisis del currículum para Educación Primaria. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 379-390. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev161ART1.pdf

Published

2021-12-08