Round table: "Applied research" Action research and hidden curriculum in compulsory education

Authors

  • Josep Maria Vilar Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.5.9723

Keywords:

Music Teaching, Music Education, Music Education.

Abstract

The teaching of music in primary and secondary education is in the hands of two groups of characteristics partially well differentiated, and partly similar. There are the teachers, with a dual training on music and on the teaching of the same and the teachers, formed almost exclusively in music and with a less than minimum compulsory initial training on music teaching. However, they share certain shortcomings with regard to research applied to their teaching profession. The teacher should have an attitude and research activity related to all elements whose systematic knowledge ensures a better exercise of his / her profession from which research (as action research) is inherent part - and allows better results of the same. Research in music education will enable us to channel our curiosity sufficiently into the elements over which we do not have, at any moment, the information that we consider necessary to carry out our work or for which, for whatever reason, we wish to expand Our knowledge.

References

Pple, M. W. (1986): Ideología y currículo. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (1973): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Benjamin, W.: Discursos interrumpidos-I. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P.; Passeroj, J.-C. (1977): La reproducción. Barcelona: Laia.

Coll, C. (1986): Marc curricular per a l'ensenyament obligatori. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Coll, C. (1988): El marco curricular en una escuela renovada. Madrid: MEC-Popular. Conservatoire et musiques exclues. Actes du colloque de Liège (1985). París. Cité de la musique.

Fernández Enguita, M. (Coord.) (1997): Sociología de las instituciones de educación secundaria. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona / Horsori.

Giroux, H. (1990): Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona. Paidós /M.E.C.

Goodson, I.F. (1995): Historia del currículum. La construcción social de las discplinas escolares. Barcelona, Pomares-Corredor.

Hargreaves, D.H. (1967): Social Relations in a Secondary School. Londres: Routledge and Kegan Paul.

Jackon, P. (1975): La vida en las aulas. Madrid. Marova.

Kirk, G. (1989): El curriculum básico. Barcelona. Paidós.

Lomas, A. (1994): "¿Qué músicas?". Signos, Núm. 12. Pp. 54-63.

Martí, J. (1995): "La idea de <relevancia social> aplicada al estudio del fenómeno musical". TRANS. Revista Transcultural de Música, 1, 1995.(www2.uji.es/trans)

Martí, J. (1996): "Etnomusicología, folklore y relevancia social". Actas del Primer Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología. Sabadell: La mà de Guido.

Martí, J. (1997): "Altres maneres d'entendre la música: el coneixement etnomusicològic al servei de l'ensenyament". Congrés de música l'Escola i a les Escoles de Música. Barcelona. (Actas en prensa).

Mercer, N. (1997): La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona. Paidós.

Parsons, T. (1990): "El aula como sistema social". Educación y Sociedad, Nº 6. Pp. 173-196.

Raventós, J. (1998a): "¿Quién habla en el aula de música? El caso de la música electrónica de baile". Actas del III Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología, 1998.

Raventós, J. (1998b): "Jugar con sonidos en el fin del milenio: música máquina en el aula". Eufonía, 12. Pp. 67-77.

Riera, S.: "Algunes reflexions a l'entorn de l'educació musical en les etapes d'ensenyament obligatori". Escola Catalana

Published

2017-02-16

Issue

Section

Difusión de Publicaciones