Pragmatism and competences in music education
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.21.9769Keywords:
Competencies, Pragmatism, Music Education, Formalism, Art Education.Abstract
In the current educational landscape, one that is based on the development of competences, it is necessary to make a reflection that leads to an overall restatement of educational fact. In order to achieve this, the theoretical tool proposed as the most suitable in the field of compulsory music education is the pragmatism paradigm, since the emphasis that is to be given to certain aspects like contextualization or action, among others, cannot be addressed only from a formalist view. Therefore, the concept of competence is used, after analyzing formalism, to support the argument that pragmatism is the most suitable frame of reference to reflect and refocus music teaching.
References
Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Barcelona: Octaedro/EUB- Universidad Pública de Navarra.
Alsina, P. (2007). Educación musical y competencias: referencias para su desarrollo. Eufonía: Didáctica de la música, 41, 17-36.
Elliott, D. J. (1995). Music Matters: A New Philosophy of Music Education. New York: Oxford University Press.
Elliott, D. J. (2001). Modernity, Posmodernity and Music Education Philosophy. Research Studies in Music Education, 17, 32-41.
Hallam, S. (2005). How to advocate for music: Personal stories of music education advocacy: The power of music. International Journal of Music Education, 23,144.
Harvey, D. (1989). The condition of postmodernity. Oxford: Blackwell. (Citado en Elliott, 2001)
Horch, M. (2008). Educar en competencias. Cuadernos de Pedagogía, 376, 66-68.
Kramer, L. (1990). Music as cultural practice, 1800-1900. Berkeley: University of California Press. (Citado en Regelski, 2006)
Langer, S. K. (1942). Philosophy in a new key. Cambridge: Harvard University Press. (Citado en Elliott, 2001)
Ministerio de Educación y Ciencia (2006a). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación primaria. Madrid: MEC.
Ministerio de Educación y Ciencia (2006b). Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: MEC.
OCDE (2005). Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary. Consultado el 12 de marzo, 2008, en http://www.portal-stat.admin.ch/deseco/news.htm
Popkewitz, T. S. (2007). Educación y cosmopolitismo: la producción de la infancia como producción de lo social. Conferencia de Thomas S. Popkewitz en el Ciclo de Conferencias en Educación-2007, Buenos Aires, 1 y 2 de noviembre. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
PROCETAL (2003). Programa de Cooperación a la Educación Técnica Agropecuaria de la Provincia de Loja. Currículo. Consultado el 18 de noviembre, 2007, en http://www.procetal.org/
Regelski, T. A. (2003). Implications of aesthetic versus praxial philosophies of music for curriculo theory in music education, Didacta Varia (Helsinki University Faculty of Teacher Education), 8(1), 63-92. Consultado el 3-2- 2008 en https://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/
Regelski, T. A. (2006). 'Music appreciation' as praxis. Music Education Research, 8:2, 281– 310.
Regelski, T. A. (2007). Dando por sentado el „arte‟ de la música: una sociología crítica de la filosofía estética de la música (fragmentos). Revista Electrónica de LEEME, 19, junio 2007. Consultado el 23 de octubre, 2007, en http://musica.rediris.es/leeme/revista/regelski.pdf
Rodríguez-Quiles, J.A. (2004). Competencias del profesor y experiencias previas del alumno: Puntos de encuentro para el cambio en el Aula de Música. Revista Electrónica de LEEME, 13, junio de 2004. Consultado el 6 de marzo, 2006, en http://musica.rediris.es/leeme/index.html
Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, Volumen I, 5. Consultado el 14 de marzo, 2007, en http://www.ucm.es/info/reciem/v1n5.pdf
Shusterman, R. (1992). Pragmatist Aesthetics: Living Beauty, rethinking art. Massachussets: Blackwell. (Citado en Aguirre, 2005)
Small, C. (2002). El Musicar y el Multiculturalisme. Actas de las IV Jornadas de Música. 13-31. Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación-Universidad de Barcelona.
Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13, junio de 2004. Consultado el 24 de julio, 2006, en http://musica.rediris.es/leeme/index.html
Westbrook, R. B. (1999). John Dewey. New York: UNESCO.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.