Quality of life of music students at the Conservatory of Music of Aragón

Authors

  • Silvia Tripiana Muñoz Conservatorio Superior de Música de Aragón

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.24.9798

Keywords:

Quality of Life, Conservatory, Music Education.

Abstract

This study evaluates the quality of life of music students at Conservatorio Superior de Música de Aragón, in Spain. The goal is to prove if the interest for the music increases their quality of life and if this fact is well evaluated by the students. Several important dimensions of the quality of life were analyzed (interpersonal relationships; material well-being; personal development; emotional well-being; integration/presence in the community; physical well-being; self-determination; human rights); through the Quality of Life in Teenager Students Assessment Questionnaire by Gómez Vela & Verdugo. Results show that quality of life of the music students is good and quite remarkable.

References

Bermell, M. A. (2003). La experiencia de la música y la danza con la calidad de vida. Música y educación, 56. 95-107.

Burton, J., Horowitz, R., & Abeles, H. (1999). Learning through the arts: Curriculum implications. En Fiske. E. (ed.). Champions of change: The Impact of the arts on learning (p. 35-46). The Arts Education Partnership: Washington, D.C. (Consulta: 18/11/2009) en http://artsedge.kennedy-center.org/champions/pdfs/Learning.pdf

Costa-Giomi, E. (1998).The Effects of three years of piano instruction on children’s cognitive development. Journal of Research in Music Education, Vol. 47,  nº 3. 198-212.

Gómez-Vela, M. (2003). La calidad de vida de alumnos con Necesidades Educativas Especiales y sin ellas. Elaboración de un marco conceptual y un instrumento de evaluación. Salamanca: INICO.

Gómez-Vela, M. y Verdugo, A. (2006). La calidad de vida en la adolescencia: evaluación de jóvenes con discapacidad y sin ella. Salamanca: Amarú.

Jensen, E. (2001). Arts with the Brain in Mind. Alexandria, VA.: Association for Supervision and Curriculum Development.

Lehman, P. R. (2007). ¿Por qué estudiar música en la escuela. ISME. (Consulta: 18/11/2009) en http://www.isme.org/en/non-english-advocacy/por-que-estudiar-musica-en-la-escuela- spanish-3.html

Schalock, R. L. y Verdugo, M. A. (2003). Calidad de vida. Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Psicología Alianza Editorial.

Schalock, R. L. y Verdugo, M. A. (2006). Revisión actualizada del concepto de Calidad de vida. En M. A. Verdugo (Dir.), Como mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación. Salamanca: Amarú.

Serradas, M. (2006). La música como medio de expresión del niño hospitalizado. Educere: Revista Venezolana de Educación, 32. 35-42.

Published

2017-02-20