Some aspects of Music Education at Kindergarten and Primary Schools at the end of Ninetheenth century: the case of Navarre

Authors

  • Rebeca Ema Maté IES Juan de Lanuza de Borja

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.29.9834

Keywords:

School Music Education, Nursery Schools, Elementary Schools, 19th Century, Navarre.

Abstract

This work forms a part of a wide study about music education in Navarrese schools during the second half of the nineteenth century. A brief preview was presented to the Seventh General Conference History of Navarre. The incorporation of music into the school curriculum implies a basic fact which allows for the interpretation of a small part of cultural development of Navarrese society in the nineteenth century. The main objective of this work is to determine the most significant attempts directed towards the implementation of music at schools in Navarra during the second half of the nineteenth century with a detailed study of the schools in which the discipline of music was implemented. The second part is focused on the study of music curriculum with special attention to the educational proposals and their implementation in the classroom. The historical-educational method, based on critical treatment of sources and the evaluation and interpretation of results with the formal-analytical study of some of the songs used, has shown the adequacy of moral and academic contents of music curriculum. The article ends with some conclusions on the threefold purpose of the introduction, a process that took place gradually during the final quarter of the nineteenth century, of music curriculum in schools.

References

AAN, Educación. Expedientes generales, caja. 319 B.

AMP: Archivo Municipal de Pamplona. Enseñanza Pública, Sección Escuela de Música, Legajo 1, Nº 6. Documentación relativa al concurso para la provisión de varias plazas de profesores en la Escuela de Música Municipal de Pamplona.

AMP: Archivo Municipal de Pamplona. Enseñanza Pública, Sección Sociedades Legajo único. AMP: Archivo Municipal de Pamplona. Enseñanza Pública, Sección Enseñanza Pública, Legajo 23. AMTa: Archivo Municipal de Tafalla. Instrucción Pública, Legajo 526, nº 14.

AMTa: Archivo Municipal de Tafalla. Instrucción Pública, Legajo 526. nº 14.

AMTu: Archivo Municipal de Tudela Escuelas Municipales, Caja., nº 2, 1857. Arazuri, J. (1980). Pamplona calles y barrios. Pamplona: Gráficas Castuera.

Calzada, A. (1964) La prensa navarra a finales del siglo XIX. Pamplona, Instituto de Periodismo de la Universidad de Navarra.

Cochin, J. (1834). Manuel des fondateurs et des directeurs des premières ècoles de l'enfance, connues sous le nom de salles d'asile. Paris: Hachette.

Colom, A. (1996). Paradigmas curriculares y realidad escolar. (A propósito de la educación de párvulos en la España de la Restauración). IX Coloquio de Historia de la Educación (Granada), 269-285.

Cuzón, M. (1858). Nuevo Manual de las Clases Maternales llamadas Salas de Asilo, para el uso de las Hijas de la Caridad de San Vicente de Paúl. Madrid: Imp. Tejado.

Charrier, CH. (1929). La pedagogía vivida en las escuelas maternales y de párvulos. Madrid: Edit. Estudio.

De Moya, M. (1997) La música madrileña del siglo XIX vista por ella misma (1868-1900). Tesis doctoral Facultad de Letras de Castilla-La Mancha.

El Eco de Navarra”, 21, junio, 1877; 23, junio, 1877; 29, junio, 1877; 22 julio 1877 y 8, agosto, 1877.

 “El Tradicionalista”, 26, junio, 1891.

Ema, F. (1995). Trayectoria Histórico-legal de la educación de párvulos en España. Bordón, 3, 295-304.

Ema, F. (1996). El currículum de las escuelas de párvulos en Navarra. 1843-1875, Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación (Granada), 147-154.

Eslava, H. (1856). Del arte musical en España. De la creación de la sociedad Orfeo Español y de su objeto, Gaceta musical de Madrid, 1.

García Navarro, P. (1874). Manual Teórico-Práctico de Educación de Párvulos según el método de los Jardines de Infancia. Madrid: Imp. Nacional de Sordo-Mudos y ciegos.

García Navarro, P. (1887). Froebel y los jardines de Infancia en España. Madrid: Imp. del Colegio Nacional de Sordo-mudos y de Ciegos.

Gil de Zárate, A. (1855). De la Instrucción pública en España. Madrid: Imp. del Colegio de Sordo-mudos.

Goldaracena, A. (2005). La Educación musical en Navarra en el siglo XIX: las primeras escuelas municipales. Musiker: Cuadernos de música, 14, 47-77.

Gómez Amat, C. (1984). Historia de la música española. Madrid: Alianza.

Guibert, Mª. (1982). Las Escuelas Normales de Primeras Letras en Navarra. Revista Príncipe de Viana, 165, 371-384.

Guibert, Mª. (1983) Historia de la Escuela Normal de Navarra (1831-1931), Pamplona: Príncipe de Viana.

Jiménez Jiménez, B. (2001). Profesorado en la academia municipal de música de Pamplona, Actas del Primer Encuentro sobre Historia de la Educación en Navarra, SEHN (Sociedad de Estudios Históricos de Navarra), 259-279.

LAJEC: (1875) Libro de Actas de la Junta de Escuelas de Cintruénigo.

“La Tradición”, 23, junio, 1899.

López Catalán, J. (1867). El arte de educar. Curso completo de pedagogía teórico - práctica aplicada a las escuelas de párvulos. Barcelona: Imp. de Juan Bastinos e hijo.

Luc, J, (1982). La petite enfance a l’ecole, XIX-XX siècles. Paris: Institut National de Recherche Pédagogique.

Lundgren, U. (1992). Teoría del currículum y escolarización. Madrid: Morata. Marco, T. (1989). Historia de la Música española. Siglo XX. Madrid: Alianza.

Martínez Alcubilla, M., Diccionario de la Administración Española, Tomo X, Madrid, 1921, 25.

Montero, A. Mª. (1996). La enseñanza primaria pública en Sevilla (1857-1900). Sevilla: GIPES.

Montesino, P. (1864). Manual para los maestros de escuelas de párvulos. Bilbao: Imp. y Lit. de Juan E. Delmás.

Nagore, A. (1994). Algunos aspectos de la vida musical en Pamplona a finales del siglo XIX, Tercer Congreso General de Historia de Navarra. SEHN: (Sociedad de Estudios Históricos de Navarra), 2-25.

Nagore, A. (2006). La Escuela Municipal de Música de Pamplona: una institución pionera en el siglo XIX. Príncipe de Viana, 238, 537-560.

Plantón, C. (2005). Músicos Navarros. Pamplona: Mintzoa.

Revuelta, C. (1993-1994). La oratoria sagrada de la Restauración. Mentalidad social y educación. La imagen de cultura en 1874-1917. Historia de la Educación, 12-13.

Rosales. C. (1998). Didáctica, núcleos fundamentales. Madrid: Narcea.

 s/a (1890). Reglamento-prospecto del Colegio Huarte Hermanos de Pamplona, fundado en 1850 y premiado con medalla de oro en concurso público el año 1869. Pamplona: Imp. Marcelino.

Sanchidrian, Mª. (1986). Política educativa y enseñanza primaria en Málaga durante la Restauración (1874-1902). Málaga: Universidad de Málaga.

Sarget, Mª. (2001). Rol modélico del conservatorio de Madrid I (1831-1868). Ensayos, 16, 121-145.

Torrecilla, E. (1827). Plan muy instructivo a los maestros de las primeras letras acerca de los conocimientos que abarca su profesión y modo de enseñarlos. Pamplona: Imp. de Erasun y Rada.

VV. AA. (1990). Gran Enciclopedia de Navarra. Pamplona: Caja de Ahorros de Navarra.

VV.AA. (1986). Enciclopedia de la Educación Infantil, Madrid: Santillana.

VV.AA. (1996). El currículum: historia de una mediación social y cultural. Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación, Granada, Universidad de Granada.

Vicente A. y Villena, M. (1997). La educación musical, disciplina curricular en la formación del docente primario. Aportaciones legislativas: siglos XIX y XX. Anales de Pedagogía 15, 75-88.

Published

2017-02-20