The Profile of the Primary School Music Teacher in the Stage of Pre-Service Music Teaching Training

Authors

  • Daniel Mateos Moreno Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.31.9847

Keywords:

Teacher Training, Teacher Profiles.

Abstract

By means of a quantitative cross-sectional study we aim to explore to the profile of the future music teacher during their last training stage at university. Our approach addresses their sociodemographic characteristics, academic backgrounds, and musical preferences. A brief questionnaire, created and validated for this study, was administered in the eight public Andalusian universities that offer the degree of primary school music teacher. The fruits of these analyses revealed evidence that contrasts similarities and differences by university, and lead to further inquiries based on musical preferences, musical training, and pre-university interest, among other examined variables. Finally, the implications of our results are discussed in relation to the training of these future Andalusian music teachers.

Author Biography

Daniel Mateos Moreno, Universidad de Málaga

Dto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal

References

Alonso, M. J. (2004). Perfil musical y rendimiento académico en alumnos de Música de Magisterio. Música y Educación, 57, 77-102.

Aróstegui, J. L. y Cisneros-Cohernour, E. (2010). Reflexiones en torno a la formación del profesorado de música a partir del análisis documental de los planes de estudio en Europa y América Latina. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 14(2), 179-189.

Campos, A., González, M. D., y Jiménez-Beatty, J. E. (2012). El perfil profesional del profesorado de Educación Física en Educación Secundaria en la comunidad valenciana. Educación XXI, 15, 135-155.

Delalande, F. (1984). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi.

Fernández-Molina, M., González, V., y Del Molino, G. (2011). Perfil del alumnado universitario de educación infantil. Un estudio descriptivo desde los inicios del espacio europeo de educación superior hasta los estudios de grado (2006-2010). Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 187-203.

Gervilla, A. M. (coord.) (2002). El maestro de Educación Infantil y Primaria: El perfil del futuro Licenciado en Magisterio. Actas del Congreso Nacional de Educación: La Universidad en la formación de profesorado, una formación a debate. Burgos: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Burgos.

Godall, P. (2006). El Perfil del Mestre en educació musical: un moment crític per a una reflexió. Perspectiva escolar, 304, 46-53.

González, A. J. y Castro, S. (2006). Los jóvenes universitarios andaluces. Cádiz: Observatorio Andaluz de la Cultura, Dirección General de Universidades de la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía.

Manzano, V. (1996). Acerca de la finitud en las poblaciones. Estadística Española, 141(38), 237-244.

Megías, I. y Rodríguez, E. (2001). La identidad juvenil desde las afinidades musicales. Madrid: Injuve-fad.

Prieto, R. (2001). El Perfil del Maestro de Primaria Especialista en Educación Musical. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 40, 175-185.

Reyes, M. L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de Educación Musical: España. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 14(2), 67-81.

Rodríguez, C. yRodríguez, A. R. (2007). El maestro de educación física español en el espacio europeo de educación superior: Reconceptualización del perfil competencial según el nuevo marco europeo educativo. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 11 (2), 1-13.

Schafer, R. M. (1966). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Vilar, M. (2003). El maestro de música en primaria: enfoques y perspectivas. Música y Educación, 54, 33-56.

Published

2017-02-21