Music Therapy as an Integrative Tool for Pupils with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Music Classrooms at Elementary Schools

Authors

  • Alberto Acebes-de Pablo Universidad de Valladolid
  • David Carabias-Galindo Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.38.9881

Keywords:

Music Education, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Music Therapy, Intervention Proposal, Educational Research, Case Study, Inclusive Education.

Abstract

Music Therapy, whose aim is to obtain benefits in people health in different aspects of life and in relation to various kinds of pathologies and diseases, is proposed in this research as a means of providing educational attention to children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) through Music Education. Educational as well as therapeutic objectives were also considered, as the study focused on the integration of such children into mainstream classes. The methodology employed is of mixed nature, combining a qualitative study based on multiple cases and a quantitative technique through assessment tables. The research was conducted with two ADHD diagnosed children in their third year of primary education, making them unique cases and subjects of the study’s focus. The research took place in Music Education classes (one hour per week) throughout a month. Three sessions were dedicated for each symptomatological group that the disorder presents, and an additional session was developed in order to improve social relation problems associated to the symptomatology. Keeping in mind the outcomes, the results revealed some improvement in the symptoms of the disorder and the level of learning of the subjects. Conclusions suggest that Music Education provides an ideal interdisciplinary place in order to combine the development of musical competencies with a treatment oriented to children with specific needs of educational support through Music Therapy.

Author Biographies

Alberto Acebes-de Pablo, Universidad de Valladolid

Facultad de Educación de Segovia. Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal

David Carabias-Galindo, Universidad de Valladolid

Facultad de Educación de Segovia. Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal

References

Aguilar, C.  (2014). TDAH  y  dificultades de  aprendizaje:  guía  para  padres y  educadores. Valencia: Diálogo.

Alonso, V. y Bermell, M. A. (2008). La música como instrumento de evaluación con niños hiperactivos. Boletín de Psicología, 93, 79-97. Recuperado de https://goo.gl/ngtT68

Álvarez, I. (2004). Los beneficios de la música en el tratamiento de la hiperactividad. Filomúsica: Revista de publicación en Internet, 51. Recuperado de https://goo.gl/ZGaXkf

American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. [Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.] (5ª ed.). Buenos Aires [etc.]: Editorial Médica Panamericana.

Barba, J. J., González, G. y Barba, R. A. (2014). El uso de los diarios del profesorado como instrumento de reflexión-sobre-la-acción. Revista Española de Educación Física y Deportes, 405, 55-63. Recuperado de https://goo.gl/2aXwxA

Barkley, R. A. (1997). ADHD and the Nature of Self Control. New York: The Guilford Press.

Barkley, R. A. (2008). El manejo del TDAH en el aula: estrategias para el éxito. En VV. AA., Hiperactivos: estrategias y técnicas para ayudarlos en casa y en la escuela (pp. 38-82). Madrid: LoQueNoExiste.

Benasayag, L. (2009). Una visión alternativa para el tratamiento del llamado ADDH. En L. Benasayag (comp.), TDAH: niños con déficit de atención e hiperactividad: ¿una patología de mercado? Una mirada alternativa con enfoque multidisciplinario (pp. 209-236). Madrid: CEP.

Benzon, W. L. (2009). Music and the Prevention and Amelioration of ADHD: A Theoretical Perspective. Social Science Research Network (SSRN), December 2009, 1-24. Recuperado de http://ssrn.com/abstract=1527090

Bignone, I. M., Serrate, M. y Diez, R. A. (2009). Fármacovigilancia de las drogas usadas en niños con diagnóstico de ADD/H o ADHD. En L. Benasayag (comp.), TDAH: niños con déficit de atención e hiperactividad: ¿una patología de mercado? Una mirada alternativa con enfoque multidisciplinario (pp. 173-207). Madrid: CEP.

Bruscia, K. E. (2010). Modelos de improvisación en musicoterapia. Vitoria: Agruparte.

Canadian Association for Music Therapy (2006). Specific applications of musical techniques in music therapy. Ontario: CAMT. Recuperado de http://www.musictherapy.ca/methods.html

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata. Flick, U. (2014). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.

González, G. y Barba, J. J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de Educación Física en diferentes niveles educativos. Cultura, Ciencia y Deporte, 8 (24), 171-181. Recuperado de https://goo.gl/FNO1ag

González, G. y Barba, J. J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 397-412. Recuperado de https://goo.gl/pcXnxH

Guil, M. (2006). Escala mixta Likert-Thurstone. Anduli. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 5, 81-95. Recuperado de https://goo.gl/1R2AMr

Jackson, N. A. (2003). A survey of Music Therapy Methods and their role in the treatment of Early Elementary School Children with ADHD. Journal of Music Therapy, 40(4), 302-323.

Mercadal, M. y Martí, P. (2005). Musicoterapia. Revista ROL de enfermería, 28(3), 54-58.

Moreno, I. (2013). Acercamiento al TDAH. Eliminando mitos y aproximando evidencias. En M. Á. Martínez Martín (coord.), Todo sobre el TDAH: Guía para la vida diaria, avances y mejoras como labor de equipo (pp. 25-48). Tarragona: Altaria.

Pazo, L. (2009). El valor de la alimentación en el origen del llamado ADDH. En L. Benasayag (comp.), TDAH: niños con déficit de atención e hiperactividad: ¿una patología de mercado? Una mirada alternativa con enfoque multidisciplinario (pp. 133-156). Madrid: CEP.

Peñalba, A. (2010). Musicoterapia e hiperactividad. Revista Musical Catalana, 303, 4-6.

Ponce, Y. (2012). Terapia farmacológica y musicoterapia en usuarios con trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Instituto Superior de Estudios Psicológicos, Valencia. Recuperado de https://goo.gl/snWWlx

Rickson, D. J. (2006). Instructional and Improvisational Models of Music Therapy with Adolescents who have Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A Comparison on the effects of Motor Impulsivity. Journal of Music Therapy, 43(1), 39-62.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999) (2ª ed.). Metodología de la investigación cualitativa. Archidona (Málaga): Aljibe.

Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos (5ª Ed.). Madrid: Morata.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados (13ª reimp.). Barcelona: Paidós.

Published

2017-02-22