Edición crítica de la 'Coronación de Nuestra Señora' de Fernán Ruiz de Sevilla
DOI:
https://doi.org/10.7203/MCLM.11.28410Keywords:
Coronación de Nuestra Señora, Fernán Ruiz de Sevilla, variants, textual criticism, incunabula, Cancionero de LlaviaAbstract
This work offers a critical edition of the Coronación de Nuestra Señora (ID 0116), by Fernán Ruiz de Sevilla, a poem included in the Cancionero de Llavia and in the manuscript PN6. The philologic study of this text is also related to a later version of the work, the Nueva coronación, printed on a 16th-century chapbook introducing important paratextual elements as well as numerous variants from the other two testimonies. Because of this, our critical edition of the Nueva coronación is also included here, as it must be considered a unique testimony. Nevertheless, the philological analysis and the comparison of the lessons will allow us to shed light on the possible filiation or common antecedent that the 16th century.
Downloads
References
Beltran, Vicenç (ed.). 2016. ‘Poesía cortesana’, in Historia de la métrica medieval castellana, ed. by Fernando Gómez Redondo (San Millán de la Cogolla: Cilengua), pp. 444-998
Benítez Claros, Rafael (ed.). 1945. Cancionero de Ramón de Llavia (Madrid: Sociedad de Bibliófilos Españoles)
Chas Aguión, Antonio; Álvarez Ledo, Sandra. 2016: ‘Los decires’, in Historia de la métrica medieval castellana, ed. by Fernando Gómez Redondo (San Millán de la Cogolla: Cilengua), pp. 649-667
De Beni, Matteo. 2021. ‘La caracterización lingüística en el Cancionero de Llavia: versiones y textos únicos’, Criticón, 141: 109-132 <https://doi.org/10.4000/criticon.19149>
Devoto, Daniel. 1975. ‘Los instrumentos de la Coronación de Nuestra Señora, de
Fernán Ruiz, según un nuevo texto’, Anuario Musical, 30: 35-48
Dutton, Brian. 1990-1991. El Cancionero del siglo XV (c. 1360-1520), 7 vols, Biblioteca Española del Siglo XV, Maior 1-7 (Salamanca: Universidad de Salamanca)
Gómez Redondo, Fernando. 2016. ‘El arte mayor y el adónico doblado’, in Historia de la métrica medieval castellana, ed. by Fernando Gómez Redondo (San Millán de la Cogolla: Cilengua), pp. 489-502
Lázaro Carreter, Fernando. 1972. ‘La poética del arte mayor castellano’, in Studia in honorem R. Lapesa (Madrid: Gredos), pp. 343-378
López Casas, María Mercè. 2020. ‘Materialidad y estructura de un temprano cancionero colectivo incunable (86*RL), Revista de Poética Medieval, 34: 131-158 <https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.78391>
Mangas Navarro, Natalia Anaís. 2021. ‘La Coronación de Nuestra Señora de Fernán Ruiz de Sevilla (ID 0116): variantes y variaciones’, Magnificat Cultura i Literatura medievals, 8: 185-200 <https://doi.org/10.7203/MCLM.8.20960>
Martínez Pérez, Antonia. 2020. ‘Los “decires” del Cancionero de Llavia: delimitación y estudio del corpus’, Revista de Poética Medieval, 34: 251-270 <https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.77683>
Martínez Pérez, Antonia. 2023. ‘Las versiones de la Coronación de Nuestra Señora de Fernán Ruiz de Sevilla’, Cultura Neolatina, 83.3-4: 431-454
Nate, Andrea. 2018. ‘Resurrecting the Go-Between Author(s)’, Celestinesca, 42: 395-420 <https://doi.org/10.7203/Celestinesca.42.20232>
Norton, F. J. 1978. A Descriptive Catalogue of Printing in Spain and Portugal, 1501-1520 (New York: Cambridge University Press)
Perpiñán García, Candela (2011). ‘Los ángeles músicos: estudio de los tipos iconográficos de la narración evangélica’, Anales de Historia del Arte, extra 1: 397-411 <https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37471>
Récueil de Poésies Castillanes (Gallica, BNF) <https://go.uv.es/TWLXvr2> [accessed 11-04-2024]
Rodríguez-Moñino, Antonio. 1970. Diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (siglo XVI) (Madrid: Castalia)
Rodríguez-Moñino, Antonio et al. 1997. Nuevo diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (siglo XVI) (Madrid: Castalia)
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract44
-
pdf1
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Magnificat Cultura i Literatura Medievals
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All documents in OJS are free accessed and the property of their authors according to license Creative Commons Attribution 4.0 International: