Entreteixir el passat amb el futur

Un repàs al projecte SILKNOW

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.7203/metode.15.27598

Paraules clau:

patrimoni de la seda, humanitats digitals, tecnologia, interdisciplinarietat, conservació del patrimoni

Resum

La seda va exercir un paper essencial impulsant el progrés d’Europa, especialment al llarg de la xarxa de producció i venda de la ruta occidental de la seda. El comerç de la seda no només va facilitar l’intercanvi d’idees i innovacions, sinó que també va tenir un enorme impacte econòmic, tècnic, funcional, cultural i simbòlic. No obstant això, el patrimoni de la seda es troba en perill, malgrat l’existència de molts museus europeus especialitzats que es dediquen a la seua conservació. Aquests centres solen mancar de recursos i de la capacitat d’utilitzar tecnologies digitals avançades. L’objectiu d’aquest article és doble: presentar SILKNOW, un projecte multidisciplinari finançat pel programa H2020 de la Unió Europea per a promoure el patrimoni dels teixits de seda, i mostrar els resultats del projecte obtinguts gràcies a les humanitats digitals.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografies de l'autor/a

Cristina Portalés, Universitat de València

Investigadora postdoctoral Ramón y Cajal en l’Institut Universitari d’Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i Comunicació (IRTIC) de la Universitat de València (Espanya). També és professora de Visualització de Dades en l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE). És directora de DINA, un equip d’investigació en interacció i augment de dades, i coeditora en cap de la revista científica Multimodal Technologies and Interaction (MTI). També és coordinadora de ChemiNova, un projecte d’investigació i innovació finançat per Horizon Europe. Els seus interessos d’investigació se centren en la visualització de dades, la visió per ordinador, la realitat augmentada i el patrimoni cultural digital. Investigadora principal del projecte SILKNOW.

Mar Gaitán, Universitat de València

Investigadora postdoctoral Margarita Salas en la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València (Espanya). Màster en Patrimoni Cultural i Doctora en Història de l’Art per la Universitat de València. És membre de l’ICOM (International Council of Museums), especialitzada en comunicació i gestió cultural. El seu paper en el projecte SILKNOW s’ha centrat en activitats de difusió i comunicació, així com de suport en tasques de gestió.

Jorge Sebastián, Universitat de València

Professor de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València (Espanya). És expert en humanitats digitals i tecnologies semàntiques aplicades al patrimoni cultural, matèries que imparteix des de 2006 en el Màster de Patrimoni Cultural. Ha rebut beques d’investigació del Reial Col·legi Complutense en la Universitat de Harvard en 2017 i 2018. D’altra banda, va dedicar la seua tesi doctoral a la representació visual del gènere en la monarquia hispànica de l’edat moderna, i ha publicat diversos articles i assajos sobre el tema. Ha impartit diversos cursos sobre l’aplicació de les TIC a l’estudi i difusió del patrimoni històric. Director tècnic del projecte SILKNOW.

Ester Alba, Universitat de València

Professora titular de la Facultat de Geografia i Història de la mateixa universitat. La seua activitat investigadora se centra en l’estudi i anàlisi de la museologia, la museografia i la crítica d’art, amb especial atenció a l’art contemporani i al patrimoni cultural en relació amb l’intercanvi i la difusió d’idees i coneixements, des de la perspectiva dels estudis visuals i de gènere. Ha dirigit projectes d’investigació sobre la visibilitat de l’art fet per dones. En l’àmbit del patrimoni cultural, és investigadora principal de diversos projectes europeus. Ha sigut vicedegana i degana de la Facultat de Geografia i Història. Investigadora principal del projecte SILKNOW.

Marcos Fernández, Universitat de València

Director d’ARTEC, equip d’investigació dedicat a la infografia en temps real, que pertany a l’Institut Universitari d’Investiga- ció de Robòtica i Tecnologies de la Informació i Comunicació (IRTIC) de la Universitat de València (Espanya). També és professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE). És expert en interacció entre humans i ordinadors, gràfics interactius i interfícies gràfiques d’usuari. Ha dirigit diversos projectes d’investigació en aquestes àrees i coordinat el projecte SILKNOW.

Referències

Alba, E., Gaitán, M., León, A., Mladenić, D., & Brank, J. (2022). Weaving words for textile museums: The development of the linked SILKNOW thesaurus. Heritage Science, 10(1), 1–14. https://doi.org/10.1186/s40494-022-00681-x

Alba, E., Gaitán, M., Pitarch, M. D., León, A., Toledo, M. D. M. M., Ruiz, J. M., Vitella, M., Lo Cicero, G., Rottensteiner, F., Clermont, D., Dorozynski, M., Wittich, D., Vernus, P., & Puren, M. (2020). From silk to digital technologies: A gateway to new opportunities for creative industries, traditional crafts and designers. The SILKNOW case. Sustainability, 12(19), 8279. https://doi.org/10.3390/su12198279

Menabrea, L. F. (1843). Sketch of the analytical engine invented by Charles Babbage, Esq [Translation and notes by Ada Lovelace]. In R. Hammerman & A. L. Russell (2015), Ada’s legacy: Cultures of computing from the Victorian to the Digital Age. Association for Computing Machinery and Morgan & Claypool. https://doi.org/10.1145/2809523

Pérez, M., Casanova-Salas, P., Twardo, P., Twardo, P., León, A., Mladenic, D., Massri, B. M., Troncy, R., Ehrhart, T., Lo Cicero, G., Vitella, M., Gaitán, M., Gimeno, J., Ribes, E., Fernández, M., & Portalés, C. (2020). From historical silk fabrics to their interactive virtual representation and 3D printing. Sustainability, 12(18), 7539. https://doi.org/10.3390/su12187539

Portalés, C., Pérez, M., Casanova-Salas, P., & Gimeno, J. (2021). Virtual loom: A tool for the interactive 3D representation of historical fabrics. Multimedia Tools and Applications, 80, 13735–13760. https://doi.org/10.1007/ s11042-020-10294-w

Schleider, T., Troncy, R., Gaitan, M., Sebastian, J., Mladenic, D., Kastelic, A., Massri, B., Leon, A., Puren, M., Vernus, P., Clermont, D., Rottensteiner, F., Vitella, M., & Lo Cicero, G. (2021). The SILKNOW knowledge graph. Semantic Web, 1, 1–16. https://www.semantic-web-journal.net/system/files/swj2776.pdf

Sevilla, J., Casanova-Salas, P., Casas-Yrurzum, S., & Portalés, C. (2021). Multi-purpose ontology-based visualization of spatio-temporal data: A case study on silk heritage. Applied Sciences, 11(4), 1636. https://doi.org/10.3390/app11041636

Unsworth, J. (Dir.). (2006). Our Cultural Commonwealth: The report of the American Council of Learned Societies commission on cyberinfrastructure for the humanities and social sciences. American Council of Learned Societies. https://www.acls.org/wp-content/uploads/2021/11/Our-Cultural-Commonwealth.pdf

Publicades

2024-09-30

Com citar

Portalés, C., Gaitán, M., Sebastián, J., Alba, E., & Fernández, M. (2024). Entreteixir el passat amb el futur: Un repàs al projecte SILKNOW. Metode Science Studies Jornal, (15). https://doi.org/10.7203/metode.15.27598
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    84

Número

Secció

Humanitats digitals

Metrics

Articles similars

<< < > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.