Què serà de les humanitats digitals en cent anys?
Les humanitats com a esperança del digital
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.15.27672Paraules clau:
humanitats digitals, dades, preservació, principis FAIR, repositorisResum
L’accelerament en el desenvolupament tecnològic comporta certs reptes i dubtes sobre el manteniment de les eines i les dades. Hem d’acceptar que aquestes deixaran de ser útils en algunes dècades? En aquest article es donen algunes solucions concretes com ara l’ús de repositoris, l’aplicació dels principis FAIR o l’ús de formats estàndard com XML-TEI. De forma més general, però, s’argumenta a favor de mantenir la mirada històrica de les humanitats i les biblioteques i dur a terme una crítica humanística i quantitativa dels aspectes digitals.
Descàrregues
Referències
Allés-Torrent, S., & del Rio Riande, G. (2019). The switchover: Teaching and learning the text encoding initiative in Spanish. Journal of the Text Encoding Initiative, 12. https://doi.org/10.4000/jtei.2994
Blei, D. M. (2012). Probabilistic topic models. Communications of the ACM, 55(4), 77–84. https://doi.org/10.1145/2133806.2133826
Burnard, L., Schöch, C., & Odebrecht, C. (2021). In search of comity: TEI for distant reading. Journal of the Text Encoding Initiative, 14. https://doi.org/10.4000/jtei.3500
Calvo Tello, J., Rißler-Pipka, N., & Barth, F. (2023). GND und Normdaten für europäische Literatur? Personen und Werke in donen multilingualen Korpora von ELTeC. In A. Busch & P. Trilcke (Eds.), Open Humanities, Open Culture, 2023. Konferenzabstracts (p. 160–165). https://doi.org/10.5281/zenodo.7688631
Del Rio Riande, G., & Allés-Torrent, S. (2023). ¿Quién conforma la comunidad de la TEI en español? Análisis de los datos de una encuesta. Journal of the Text Encoding Initiative, 16. https://doi.org/10.4000/jtei.4927
Devlin, J., Chang, M.-W., Lee, K., & Toutanova, K. (2019). BERT: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding. arXiv, 1810.04805 [Cs]. http://arxiv.org/abs/1810.04805
Garrish, M. (2011). What is EPUB 3? O’Reilly Media. http://shop.oreilly.com/product/0636920022442.do
Gengnagel, T., Neuber, F., & Schulz, D. (2023). FAIR enough? Evaluating digital scholarly editions and the application of the FAIR data principles. RIDE, 16. https://doi.org/10.18716/RIDE.A.16.0
González-Blanco, E., Cantón, C. M., del Rio Riande, G., Ros, S., Pastor, R., Robles-Gómez, A., Caminero, A., Díez Platas, M. L., del Olmo, Á., & Urízar, M. (2017). EVI-LINHD, a virtual research environment for the Spanish-speaking community. Digital Scholarship in the Humanities, 32(suppl_2), ii171–ii178. https://doi.org/10.1093/llc/fqx025
Mandal, S. (2023, 2 February). Amazon’s send to Kindle feature still supports sending MOBI file. Good E-Reader. https://goodereader.com/blog/kindle/amazons-send-to-kindle-feature-still-supports-sending-mobi-file
McIlroy, T. (2012). Ebook formats are a mess – here’s why. Learned Publishing, 25(4), 247–250.
O’Shea, K., & Nash, R. (2015). An introduction to convolutional neural networks. arXiv, 1511.08458. https://doi.org/10.48550/arXiv.1511.08458
Rockwell, G., & Sinclair, S. (2016). Hermeneutica: Computer-assisted interpretation in the humanities. The MIT Press.
Sahle, P. (2015). Digital humanities? Gibt’s doch gar nicht! ZfdG. https://doi.org/10.17175/sb001_004
Schöch, C., Erjavec, T., Patras, R., & Santos, D. (2021). Creating the European Literary Text Collection (ELTeC): Challenges and perspectives. Modern Languages Open, 1. https://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.364
Sinclair, S., & Rockwell, G. (2016). Voyant Tools [Software]. http://voyant-tools.org/
Underwood, T. (2014). Understanding genre in a collection of a million volumes, Interim Report. https://figshare.com/articles/Understanding_Genre_in_a_Collection_of_a_Million_Volumes_Interim_Report/1281251
Wilkinson, M. D., Dumontier, M., Aalbersberg, Ij. J., Appleton, G., Axton, M., Baak, A., Blomberg, N., Boiten, J.-W., da Silva Santos, L. B., Bourne, P. E., Bouwman, J., Brookes, A. J., Clark, T., Crosas, M., Dillo, I., Dumon, O., Edmunds, S., Evelo, C. T., Finkers, R., … Mons, B. (2016). The FAIR Guiding Principles for scientific data management and stewardship. Scientific Data, 3. https://doi.org/10.1038/sdata.2016.18
Publicades
Com citar
-
Resum115
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 CC BY SA
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0.
Tots els documents inclosos en OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors.
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d'acord amb els següents termes:
- Els autors conserven els drets d'autor i garanteixen a la revista el dret a la primera publicació del treball, llicenciat baix una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet a altres compartir el treball amb un reconeixement de l'autoria del treball i citant la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i s'anima els autors a difondre la versió definitiva dels seus treballs electrònicament a través de pàgines personals i institucionals (repositoris institucionals, pàgines web personals o perfils a xarxes professionals o acadèmiques) una vegada publicat el treball.