Attitudes towards entrepreneurship among university students through human values: a case study at the University of Alicante

Authors

  • Liberto Carratala Puertas Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.16.1.15797

Keywords:

Entrepreneurship, human values, higher education, youth, social status.

Abstract

This research, of exploratory character, has as main objectives to know the attitude of the students of the University of Alicante towards the entrepreneurship, as well as to propose an alternative methodology to the one commonly used in the research on this problem that It transcends and complements the descriptive character of the traditional one. It is also intended to use the axiological profile of students, according to Schwartz’s theory of human values and Weber’s theory of social stratification, to know their predisposition to entrepreneurship. For this, the multidimensional scaling technique will be used. The results are eloquent. Those students whose preferred values are the Self-promotion domain consider entrepreneurs and athletes as more valuable for society. Those who are more similar to the values of Autotranscendence consider scientists and writers as role model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz Bretones, Francisco y Radrigán, Mario (2018): “Actitudes hacia el emprendimiento: el caso de los
estudiantes universitarios chilenos y españoles”, CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y
Cooperativa, 94, 11-30. DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12668.

Durkheim, Émile (1911). “Jugements de valeur et jugements de réalité”. Revue de métaphysique et de morale.,
19.

Escat, María y Romo, Manuela (2015): “Emprendimiento y personalidad creativa en estudiantes universitarios”.
Creatividad y Sociedad, 23 (junio), 64-99.

Gallego, Jorge Iván; Correa, Mauricio Andrés y Barragán, Bernardo (2012): “La construcción social de las
profesiones: estudio de caso del Occidente Antioqueño”. Uni-pluri/versidad, 12 (2). 73-79.

Guerrero, Maribel (2016). Perfil del emprendedor del estudiante universitario. Observatorio de Emprendimiento
Universitario. Conferencia de Rectores de Universidades Españolas (CRUE).

Ibáñez, Tomás (1988). Ideologías de la vida cotidiana. Psicología de las representaciones sociales. Barcelona: Sendai.

Inglehart, Ronald y Welzel, Christian (2006). Modernización, cambio cultural y democracia: la secuencia del desarrollo
humano. Madrid: CIS-Siglo XXI.

Macionis, John J. y Plummer, Ken (2011). Sociología. Madrid. Pearson Educación.

Obando. Joaquín; Liñán, Francisco (2017). Espíritu emprendedor de los estudiantes de la Universidad de Sevilla.
Informe GUESSS 2016. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Rocher, Guy (1990). Introducción a la sociología general. Barcelona. Herder.

Rueda Sampedro, Inés; Fernández-Lavida, Ana; Herrero, Angel (2012): “Estudiantes universitarios y emprendimiento:
determinantes psicológicos de la intención de creación de un negocio propio”. Revista
FIR, FAEDPYME International Review, 1 (2), 9-15.

Ruiz, Jenny María; Cabeza, Dainelis: Briano, Guadalupe C. (2012): “Universidad y emprendimiento: un
caso de estudio en la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la UGR”. ReiDoCrea. Revista
electrónica de investigación Docencia Creativa, 1, 144-157.

Sauder, Michael; Lynn, Freda; Podolny, Joel M. (2012): “Status: Insights from Organizational Sociology”.
Annual Review of Sociology, 38 (1): 267-283.

Schwartz, Shalom H. (1992): “Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances
and Empirical Tests in 20 countries”. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.

Schwartz, Shalom H. (1994): “Are There Universal Aspects in the Structure and Contents of Human
Values?”. Journal of Social Issues, 50 (4), 19-45.

Schwartz, Shalom H. (2012): “An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values”. Online Readings in
Psychology and Culture, 2 (1).

Scott, John (1997). Corporate Business and Capitalist Classes. Oxford: Oxford University Press.

Universidad de Alicante, (2022). Plan Estratégico 22-24 UA. Vicerrectorado de Planificación Económica y
Estratégica.

Velasco Martínez, Leticia Concepción; Estrada Vidal, Ligia Isabel; Pabón Figueras, Manuela y Tójar Hurtado,
Juan Carlos (2019): “Evaluar y promover las competencias para el emprendimiento social en las
asignaturas universitarias”. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 131, 199-223.

Published

2023-01-26

How to Cite

Carratala Puertas, L. (2023). Attitudes towards entrepreneurship among university students through human values: a case study at the University of Alicante. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 16(1), 6–17. https://doi.org/10.7203/RASE.16.1.15797
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    759
  • PDF (Español)
    250

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.