The Fiction of Distance Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126

Keywords:

Homeschooling, online education, educational inequalities, COVID-19, confinement

Abstract

School closure caused by COVID-19 and the decision of the Spanish education authorities to continue with the school year, entailed that the educational system started to teach online. This article argues that the educational system cannot properly guarantee the right to education in these circumstances. Its aims are to analyze the underlying ideas behind this fiction, the reasons why it has been built and accepted, and its possible negative effects. Finally, public policy measures are offered to mitigate these effects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Rogero-García, Universidad Autónoma de Madrid

Departamento de Sociología, Profesor Contratado Doctor

References

Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007): “Lasting consequences of the summer learning gap”. American sociological review, 72 (2), 167-180.

Bonal i Sarró y Tarabini-Castellani Clemente, A. (2013): “De la educación a la educabilidad: una aproximación sociológica a la experiencia educativa del alumnado en situación de pobreza”. Praxis sociológica, (17), 67-88.

Bonal, X. y González, S. (6-4-2020): “Confinamiento y efecto escuela”. Elperiodico.com. En línea: https://www.elperiodico.com/es/opinion/20200406/efecto-coronavirus-desigualdad-escuelas-xavier-bonal-sheila-gonzalez-7919442

Burgen, S. y Jones, S. (1-04-2020): “Poor and vulnerable hardest hit by pandemic in Spain”. The Guardian. En línea: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/01/poor-and-vulnerable-hardest-hit-by-pandemic-in-spain

Candel, C. (03-04-2020): “Hacia lo significativo”. El diario de la educación. En línea: https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/03/hacia-lo-significativo/

Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996): “The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review”. Review of educational research, 66 (3), 227-268.

Lee, J. (2020): “Mental health effects of school closures during COVID-19”. The Lancet. En línea: https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30109-7/fulltext#articleInformation

Martín, J. M. y Rogero, J. (17-04-2020): “El coronavirus y la asfixia educativa: el confinamiento deja sin protección a la infancia más vulnerable”. Agencia SINC. En línea: https://www.agenciasinc.es/Opinion/El-coronavirus-y-la-asfixia-educativa-el-confinamiento-deja-sin-proteccion-a-la-infancia-mas-vulnerable

Ministerio de Educación y Formación Profesional (15-04-20): “El Ministerio de Educación y Formación Profesional y las CCAA acuerdan mantener la duración del curso escolar hasta junio”. En línea: https://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2020/04/20200415-sectorial.html

Ministero dell'Istruzione (10-04-2020): “Coronavirus, possibile l’acquisto di hardware con la Carta del docente fino al 31 luglio”. En línea: https://www.miur.gov.it/web/guest/-/coronavirus-possibile-l-acquisto-di-hardware-con-la-carta-del-docente-fino-al-31-luglio

Moreno, J. J. y Gortázar, L. (2020): “La preparación de las escuelas para el aprendizaje digital a los ojos de los directores. Un análisis de PISA 2018 y sus implicaciones para la respuesta a la crisis COVID19 (Coronavirus)”. Education for Global Developement. World Bank Blogs. En línea: https://blogs.worldbank.org/education/schools-readiness-digital-learning-eyes-principals-analysis-pisa-2018-and-its

Rogero, J. (25-03-2020): “Ficción educativa en tiempos de confinamiento”. El diario de la educación. En línea: https://eldiariodelaeducacion.com/2020/03/25/ficcion-educativa-en-tiempos-de-confinamiento/

Rønning, M. (2011): “Who benefits from homework assignments?” Economics of Education Review, 30 (1), 55-64.

Torres Benayas, V. (02-04-2020): “Los centros concertados de Madrid siguen cobrando las cuotas a pesar de que no hay clase”. El País. En línea: https://elpais.com/espana/madrid/2020-04-02/los-centros-concertados-de-madrid-siguen-cobrando-las-cuotas-a-pesar-de-que-no-hay-clase.html

Van Lancker, Wim, and Zachary Parolin (2020): “COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making”. The Lancet Public Health (2020). En línea: https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(20)30084-0/fulltext

Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020): “Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak”. The Lancet, 395 (10228), 945-947. Doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Published

2020-04-29

How to Cite

Rogero-García, J. (2020). The Fiction of Distance Teaching. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(2), 174–182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    9273
  • PDF (Español)
    5898

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.