Re-making teacher professionalism in England: localism and social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.10.3.9909Keywords:
teacher education, teacher evaluation, professional standards, accountability.Abstract
Teaching and teacher education in England have been subject to thirty years of sustained public scrutiny and political intervention (Furlong, 2013). A range of technologies have enhanced central control and promoted cultures of disciplined self-steering. These include systems of specification (through Teachers’ Standards), measurement and comparison (through the audit of ‘hard’ performance indicators and periodic inspection of schools and teacher education), and prescribed forms of reflexive self-monitoring (quality assurance and evaluation processes). This article offers a critical analysis of the re-positioning of teaching and teacher education in England achieved by successive governments from the mid-1980s. Following a review of the trajectory of policies concerned with teacher development, three questions are addressed. How is teaching (re-)conceptualised in the reform of the Teachers’ Standards in England? What models of professionalism are discernible in recent drives to modernise and liberate the teaching profession? How do models of ‘occupational professionalism’ (Evetts, 2011) interact with concurrent moves towards localism and de-centralisation of education and children’s services? The article concludes by identifying areas of tension between devolution of responsibility and the promotion of local accountability, and the continued development of a national teaching service conceived as a public good.
Durante los últimos treinta años, la educación y la formación docente en Inglaterra han sido objeto del examen de la opinión pública y de la intervención política (Furlong, 2013). Tecnologías variadas han mejorado el control central e impulsado hábitos de autoformación disciplinada. Estas tecnologías incluyen sistemas de especificación (a través de las normas para docentes Teachers’ Standards), evaluación y comparación (por medio de indicadores de desempeño «duros» en la auditoría e inspección periódica de escuelas y de la formación docente), y formas recomendadas de autoevaluación reflexiva (garantía de calidad y procesos evaluativos). El presente artículo ofrece un análisis crítico del reposicionamiento de la educación y la formación docente que se ha alcanzado en Inglaterra en el transcurso de gobiernos sucesivos desde mediados de la década de los 80 del pasado siglo. Después de repasar la trayectoria de políticas que atañen al desarrollo docente, se abordarán tres interrogantes. ¿De qué manera en Inglaterra se (re)conceptualiza la educación en la reforma que se plantea en las normas Teachers’ Standards? ¿Qué modelos de profesionalismo se distinguen en avances recientes orientados a modernizar y liberar la profesión docente? ¿De qué manera los modelos de «profesionalismo ocupacional» (Evetts, 2011) interactúan con movimientos simultáneos hacia el localismo y la descentralización de la educación y los servicios de atención a la infancia? En la conclusión del artículo se identifican áreas de tensión entre la delegación de responsabilidades y la promoción de la responsabilidad local y el desarrollo sostenido del servicio nacional de educación, concebido como un bien público.
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