La correlació de la desigualtat social i la desigualtat educativa en les comunitats i ciutats autònomes espanyoles

Autors/ores

  • Francesc Jesús Hernàndez Dobon Universitat de València
  • Carles Hernàndez Coscollà Aprentell
  • Carles Hernàndez Coscollà Aprentell

DOI:

https://doi.org/10.7203/acs.49.27567

Paraules clau:

Desigualtat educativa, desigualtat social, índex de Gini, fórmula de Boltzmann

Resum

Resum

Aquest article formula un indicador de desigualtat educativa estandarditzat a les mesures habituals, el calcula per a les comunitats i ciutats autònomes espanyoles i mostra les significatives correlacions que s’hi poden establir. També aprofundeix en l’ús de corbes logarítmiques en l’expressió dels rendiments de l’ensenyament amb les dades de les proves diagnòstiques internacionals. Fa servir un programa de mineria de dades (IA) per a elaborar un model.

Abstract

This article formulates an indicator of educational inequality standardized to the usual measures, calculates it for Spanish autonomous communities and cities and shows the significant correlations that can be established. It also delves into the use of logarithmic curves in the expression of teaching performance with data from international diagnostic tests. It uses a data mining (AI) program to develop a model.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Francesc Jesús Hernàndez Dobon, Universitat de València

UV

Referències

Adorno, T. W. (2021): Die Frankfurter Seminare Theodor W. Adornos. Ed. D. Braustein. Berlín/Boston: Walter de Gruyter, 4 vols.

Breiman, L. (2001): Random Forests. Machine Learning, 45, 5-32. https://doi.org/10.1023/A:1010933404324

Calero, J.; Waisgrais, S. (2009): Factores de desigualdad en la educación española. Una aproximación a través de las evaluaciones de PISA. Papeles de Economía Española, 119, 86-98.

Carabaña, J. (2023): Desigualdad y movilidad de renta: la ‘curva del Gran Gatsby’ en 46 provincias españolas, RIS vol. 81, núm. 3. https://doi.org/10.3989/ris.2023.81.3.22.00560

EUROSTAT (2023): Income quintile share ratio S80/S20 for disposable income by sex and age group - EU-SILC survey [ilc_di11] (accés 19 octubre 2023).

Hernàndez, F. (2023): Formulació d’un indicador unitari de competència i d’ús de la llengua per a l’avaluació de polítiques lingüístiques. Treballs de Sociolingüística Catalana, núm. 33, p. 141-157 doi: 10.2436/20.2504.01.207

INE (2023): Atlas de distribución de renta de los hogares. Resultados por comunidades autónomas, provincias e islas. Índice de Gini y Distribución de la renta P80/P20. https://www.ine.es/up/zEkXkJIZ (accés 19 octubre 2023).

OECD (2019): PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. http://dx.doi.org/10.1787/888934029109 (accés 19 octubre 2023).

OECD (2023): OECD (2023), Income inequality (indicator). doi: 10.1787/459aa7f1-en (accés 19 octubre 2023).

Piketty, Thomas (2013): Le Capital au XXIe siècle. París: Éditions du Seuil.

Piketty, Thomas (2023): Nature, culture et inégalités. Nanterre: Société d’ethnologie.

RASE (2016): A vueltas con la desigualdad, en el cincuentenario del Informe Coleman, Revista de Sociología de la Educación, vol. 9, núm. 1.

RASE (2022): La sociología de la educación después de Bourdieu. Revista de Sociología de la Educación, vol. 15, núm. 2.

 

 

Descàrregues

Publicades

2024-06-25

Com citar

Hernàndez Dobon, F. J., Hernàndez Coscollà, C., & Hernàndez Coscollà, C. (2024). La correlació de la desigualtat social i la desigualtat educativa en les comunitats i ciutats autònomes espanyoles. Arxius De Ciències Socials, (49). https://doi.org/10.7203/acs.49.27567
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    0
  • PDF (Español)
    46

Número

Secció

Miscel·lània

Metrics

Articles similars

1 2 3 4 5 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.