Una gramàtica per a l’ensenyament: característiques i objectius

Autors/ores

  • Anna Camps Universitat Autònoma de Barcelona
  • Marta Milian Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10400

Paraules clau:

reflexió metalingüística, conceptes gramaticals, gramàtica pedagògica, ensenyament de la gramàtica, forma i ús

Resum

Aprendre llengua a l’escola implica també aprendre’n la gramàtica en el sentit de saber explícit i conscient, com a eina per a la reflexió sobre la llengua en ús, amb l’objectiu de fer-lo més conscient i adequat a les diferents situacions d’intercanvi discursiu, tant des de la perspectiva del parlant o escriptor emissor, com des de la posició d’interlocutor, lector o participant. L’article planteja el terme gramàtica pedagògica en referència a aquesta funció, sense deixar de banda altres aspectes que també ha d’abordar: com a referent de les normes socials en l’ús de la llengua, sense convertir-se en un seguit de normes fixes i imposades; com a marc de referència per a la construcció d’estructures sintàctiques que el sistema de la llengua permet; com a instrument impulsor de la selecció d’aquestes estructures en funció de l’orientació discursiva de l’enunciador; i com a instrument per abordar el progressiu coneixement i sistematització dels conceptes gramaticals. Els aspectes procedimentals i metodològics són imprescindibles per fer dels coneixements gramaticals una eina per a la reflexió en les situacions d’aprenentatge escolar.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicades

01.12.2017

Com citar

Camps, A., & Milian, M. (2017). Una gramàtica per a l’ensenyament: característiques i objectius. Caplletra. Revista Internacional De Filologia, (63), 217–243. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10400
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1481
  • PDF
    1239

Número

Secció

ARTICLES MONOGRÀFIC

Metrics

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.