Rodrigo Cota’s Satire of Juan de Mena in the Diálogo del amor y un viejo and the Genesis of the Prologue to La Celestina
DOI:
https://doi.org/10.7203/Celestinesca.45.20987Keywords:
15th Century, La Celestina, Juan de Mena, Rodrigo Cota, Diálogo del amor y un viejoAbstract
This study traces the reasons that led Rojas/Proaza to cite Juan de Mena or Rodrigo Cota as the possible authors of the first act of La Celestina. With this aim, I identify passages in Rodrigo Cota's Diálogo del amor y un viejo in which references to the Cordovan writer appear. The conclusion is that Cota, diametrically opposed to the author of Laberinto de Fortuna, made a severe criticism of him, in a concealed way that has been ignored by the critics until now. The celestinesque prologue, therefore, places us in the two literary extremes of the time (Juan de Mena's cultured one and Cota's satirical one) and reaffirms the hypothesis that it is full of falsehoods and calculated ambiguity.
Downloads
References
Aragone Firenze, Elisa (ed.), Rodrigo de Cota. Diálogo entre el Amor y un viejo, s.l., Le Monnie, 1961.
Belmonte, José, y Pilar Leseduarte, La expulsión de los judíos: auge y ocaso del judaísmo en Sefarad, Bilbao, Ediciones Beta, 2007.
Bermejo Cabrero, José Luis, «Ideales políticos de Juan de Mena», Revista de Estudios Políticos, 188 (1973), pp. 153-176.
Cantera Burgos, Francisco, El poeta Ruy Sánchez Cota (Rodrigo Cota) y su familia de judíos conversos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1970.
—, El poeta Rodrigo Cota y su familia. Otros dos estudios sobre cancioneros, Miranda de Ebro, Fundación Cultural profesor Cantera Burgos, 2011.
—, y Carlos Carrete Parrondo (ed.), Antón de Montoro. Cancionero, Madrid, Editora Nacional, 1984.
Casas Rigall, Juan (ed.), Juan de Mena y el «Laberinto» comentado: tempranas glosas manuscritas, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2016.
Cáseda Teresa, Jesús, «El autor del primer acto de la Comedia de Calixto y Melibea: el arcipreste de Talavera, Alfonso Martínez de Toledo», Celestinesca, 42, (2018), pp. 9-56. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.42.20216
—, «Juan del Enzina y la Carajicomedia. La otra cara –oscura– de la Edad Media», eHumanista, 43, (2019), pp. 333-364.
—, «En torno a Rodrigo Cota y la autoría de las Coplas del provincial», Sefarad, 79.1, (2019), pp. 163-197. https://doi.org/10.3989/sefarad.019-004
—, «El Pleito del manto y sus autores: De Rodrigo Cota y Hernán Mexía a García de Astorga», eHumanista, 44, (2020), pp.162-182.
—, «El Aposento en Juvera. Del repostero de plata de Isabel de Castilla, Diego de Juvera, a la venganza poética de Rodrigo Cota», eHumanista, 45, (2020), pp. 67-88.
—, «La Cuestión de amor, el Dechado de amor, la Obra de un caballero, llamada Visión deleitable y la Corte de las tristes reinas: del impresor Juan de Villaquirán ("Vasquirán") a las burlas y risas de Juan del Enzina», Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro, 9, (2020), pp. 119-145. https://www.janusdigital.es/articulo.htm?id=133
Ciceri, Marcela, y Julio Rodríguez Puértolas (ed.), Antón de Montoro. Cancionero, Salamanca, Universidad, 1990.
Cotarelo y Mori, Emilio (ed.), Cancionero inédito de Juan Álvarez Gato: poeta madrileño del siglo XV, Madrid, Imprenta de la Revista Española, 1901.
Cummins, John G. (ed.), Juan de Mena. Laberinto de Fortuna, Madrid, Cátedra, 1984
Elia, Paola (ed.), Coplas hechas sobre la batalla de Olmedo que llaman las de la Panadera, Verona, Università degli Studi – Facoltà di Economia e Commercio, 1983.
Franchini, Enzo, «Diálogo entre el amor y un viejo (Rodrigo Cota)», en Los debates literarios de la Edad Media, Madrid, Ediciones del Laberinto, 2001, pp. 178-193.
Gómez Moreno, Ángel (ed.), Juan de Mena. Obra completa, Madrid, Turner, 1994.
—, «Juan de Mena», en Carlos Alvar y José Manuel Lucía (ed.), Diccionario Filológico de Literatura Medieval Española. Textos y transmisión, Madrid, Castalia, 2002, pp. 670-685.
Jiménez Calvente, Teresa, «Los comentarios a las Trescientas de Juan de Mena», Revista de Filología Española, 82, (2002), pp. 21-44. https://doi.org/10.3989/rfe.2002.v82.i1/2.142
Kasselis-Smith, Nathalie, Los juegos del amor y del lenguaje en la obra de Antón de Montoro, Rodrigo de Cota y Fernando de Rojas, Madrid, Pliegos, 2004.
Lida de Malkiel, María Rosa, Juan de Mena, poeta del prerrenacimiento español, México, El Colegio de México, 1950.
Pérez Priego, Miguel Ángel, «Mena y Cota: los otros autores de La Celestina», en La Celestina, V centenario (1499-1999): Actas del congreso internacional Salamanca, Talavera de la Reina, Toledo, La Puebla de Montalbán, 27 de septiembre – 1 de octubre de 1999, Felipe B. Pedraza Jiménez, Gemma Gómez Rubio y Rafael González Cañal (coord.), Salamanca, Universidad de Salamanca, 2001, pp. 147-164.
—, «Temas y formas de la poesía cancioneril: la lírica de Juan de Mena», en Estudios sobre la poesía del siglo XV, Madrid, UNED, 2004, pp. 109-140
Rodríguez Puértolas, Julio (ed.), Poesía crítica y satírica del siglo XV, Madrid, Castalia, 1981.
Vermeylen, Alphonse, «Una huella de la liturgia mozárabe en el acto I de La Celestina», Nueva Revista de Filología Hispánica, 32-2, (1983), pp. 325-329. https://doi.org/10.24201/nrfh.v32i2.553
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1361
-
PDF (Español)549
Issue
Section
License
Celestinesca is committed to the dissemination of knowledge, that is why access to its contents is free and is ruled by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 license.
Authors retain the rights to their works. Therefore, they can disseminate them and deposit them in the repository, institutional or not, that they wish. However, they are kindly requested to do so by providing the full bibliographic reference and the corresponding DOI.
Celestinesca does not charge authors for submitting, processing, reviewing or publishing their articles.