Gaspar Gómez's La Tercera Celestina : Identity of the continuator of Feliciano de Silva's work and literary licence for an agreed ending

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/Celestinesca.46.24178

Keywords:

Gaspar Gómez, Feliciano de Silva, Celestina, continuation, literary pact

Abstract

This research identifies Gaspar Gómez de Toledo, the author of the work. He is a Toledo merchant, occasional slave trader and administrator of Feliciano de Silva. I propose the hypothesis that the work was composed in agreement with the latter with one aim: to close the work and prevent its continuation. To do this, it was necessary to kill off all the characters and give a happy ending to the love affair between Polandria (Gracia Fe, Feliciano de Silva's wife) and Felides (Feliciano de Silva) with their wedding. A marriage that, in real life, was highly questioned due to the Jewish origins of the former and the great difference in their ages. In any case, the lost decorum of the estates is recovered during the story: the ruffians have a tragic end and the lords achieve their lawful purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Fernando Cáseda Teresa, IES VALLE DEL CIDACOS CALAHORRA (LA RIOJA)

Doctor en Filología Hispánica. Profesor IES Valle del Cidacos.

References

Barrick, Mac Eugene, A Critical Edition of Gaspar Gómez de Toledo's «Tercera Parte de la Tragicomedia de Celestina», Philadelphia, University of Pennsylvania, 1965.

—, Tercera Parte de la Tragicomedia de Celestina. A Critical Edition, Philadelphia, University of Pennsylvania, 2017.

Cáseda Teresa, Jesús Fernando, «El guitón Honofre, de Gregorio González. Una novela picaresca poco conocida», Kalakorikos: Revista para el Estudio, Defensa, Protección y Divulgación del Patrimonio Histórico, Artístico y Cultural de Calahorra y su Entorno, nº 4, (1999), pp. 281-288.

—, «Juan Antonio Llorente y Gregorio González: una relación familiar», Kalakorikos: Revista para el Estudio, Defensa, Protección y Divulgación del Patrimonio Histórico, Artístico y Cultural de Calahorra y su Entorno, nº 24, (2019), pp. 269-276.

—, “Pruebas documentales sobre la identidad de la Diana de Jorge de Montemayor: doña Ana Muñiz en los archivos de Valladolid”, Estudios Humanísticos. Filología, 41, (2019), pp. 153-169.

—, «La Segunda Celestina de Feliciano de Silva a la luz de nuevos datos sobre su biografía», Celestinesca, 44, (2020), pp. 81-106. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19429

—, «Los orígenes onomásticos (y textuales) de los personajes de la Diana de Jorge de Montemayor», Dirāsāt Hispānicas: Revista Tunecina de Estudios Hispánicos, 6, (2020), pp. 49-61. https://doi.org/10.5281/zenodo.6324890

Cerezo Magán, Manuel, «El mito clásico en la novela pastoril: Jorge de Montemayor y Gaspar Gil Polo», Faventia, XXVII, (2005), pp. 101-119. https://raco.cat/index.php/Faventia/article/view/55600 (fecha último acceso: 01/12/2022)

Coduras Bruna, María, La antroponimia en los libros de caballerías españoles: el ciclo amadisiano, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2013.

—, Por el nombre se conoce al hombre: Estudios de antroponimia caballeresca, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2015.

Cravens, Sydney, Feliciano de Silva y los antecedentes de la novela pastoril en sus libros de caballerías, Madrid, Castalia, 1976.

Criado de Val, Manuel y otros, Las Celestinas, Barcelona, Editorial Planeta, 1976.

Eguiguren, Luis Antonio, Historia de la Universidad: Historia de la medicina peruana, Lima, Imprenta de Santa María, 1951.

Esteban Martín, Luis Mariano, La presencia de «La Celestina» en la «Tercera Celestina» de Gaspar Gómez de Toledo, Memoria de licenciatura, Madrid, Universidad Complutense, 1986.

—, «Huellas de Celestina en la Tercera Celestina de Gaspar Gómez de Toledo», Celestinesca, nº 11.2, (1987), pp. 3-20. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.11.19661

—, «Feliciano de Silva en el ciclo celestinesco», La Coronica, 20.2, (1992), pp. 42-49.

—, «Gaspar Gómez de Toledo y la búsqueda de la fama», Celestinesca, nº 44, (2020), pp. 393-404. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19441

García Álvarez, Juan Pablo Mauricio, «Acercamientos críticos a la Tercera parte de la Tragicomedia de Celestina de Gómez de Toledo: nuevas perspectivas de la celestinesca», Celestinesca, nº 44, (2020), pp. 387-392. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19440

—, «Materialización del dolor de Celestina en la Tercera parte de la Tragicomedia de Celestina», Celestinesca, nº 44, (2020), pp. 457-488. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19444

García Valiente, Luis, y Martínez Pérez, Antonia, «El uso de la erudición en las continuaciones argumentales de La Celestina», Estudios Románicos, 28, (2019), pp. 259-268. https://doi.org/10.6018/ER/377071

Gernert, Folke, «Crimen y castigo en la Tercera Celestina de Gaspar Gómez de Toledo: ¿la visión moralizadora de un médico?», Celestinesca, nº 44, (2020), pp. 431-456. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19443

Huarte y Echenique, Amalio, «Sancho de Muñón. Datos para su biografía», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, (1919), pp. 235-253. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0970978 (fecha último acceso: 01/12/2022)

Hernández Vegas, Mateo, Ciudad Rodrigo: la catedral y la ciudad, Salamanca, Gráficas Cervantes, 1982.

Jay Allen, John, y ‎ Coomonte, Pilar (eds.), El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, Madrid, Cátedra, 1977.

Martín Rosales, Francisco, «Corregidor licenciado Juan Montano», Casas de Cabildo (blog), entrada de 17 de julio. http://pacomartinrosales.blogspot.com/2016/07/coregiddor-licenciado-juan-montano-cabo.html (fecha último acceso: 01/12/2022)

Menéndez Pelayo, Marcelino, Orígenes de la novela, Santander, Universidad de Cantabria, 2017 [1905-1914].

Montero García, Gema, Edición y estudio del libro segundo de «La crónica de los muy valientes y esforçados e invencibles cavalleros don Florisel de Niquea». Memoria para optar al grado de doctor, Madrid, Universidad Complutense, 2016.

Navarro Durán, Rosa (ed.), Segunda comedia de Celestina, (Feliciano de Silva). Tercera parte de la Tragicomedia de Celestina, (Gaspar Gómez). Tragicomedia de Lisandro y Roselia, (Sancho de Muñón), Madrid, Biblioteca Castro, 2016.

—, «Siguiendo el guión, pero guardando el decoro: cuchilladas y libreas en la Tercera Celestina», Celestinesca, nº 44, (2020), pp. 405-430. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.44.19442

Villasante, Luis, Historia de la literatura vasca, Bilbao, Sendo, 1961.

Published

2022-12-13

How to Cite

Cáseda Teresa, J. F. (2022). Gaspar Gómez’s <i>La Tercera Celestina</i>: Identity of the continuator of Feliciano de Silva’s work and literary licence for an agreed ending. Celestinesca, 46, 9–31. https://doi.org/10.7203/Celestinesca.46.24178
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    818
  • PDF (Español)
    499

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.