Cross-dressed writing: Identity’s Construction of Claudina Regnier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21658

Keywords:

Sicalipsis, Álvaro Retana, feminine authorship, author’s image, cross-dressing, camp

Abstract

On the 17th of March of 1911, the first of “Renglones de una excéntrica” was published on El Heraldo de Madrid. The author was Claudina Regnier, a lady of eighteen years old, who had the purpose of laughing at moral and earning an outrageous celebrity. However, she was accused of being a cross-dresser or the writer Álvaro Retana, who really was cross-dressed under that name. This work proposes to analyze the subversive elements in Claudina’s authorial identity and to find in what way that makes her feminine sign unauthorized. Accordingly, it will be exposed the links between her and a new camp sensibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Víctor Cansino Arán, Universidad de Sevilla

Graduado en Filología Hispánica y Clásica y Máster en Estudios Lingüísticos Literarios y Culturales por la Universidad de Sevilla, aspirante a contrato un contrato predoctoral FPU en la convocatoria de 2020. Mis líneas de investigación se centran en el estudio de la representación de la disidencia sexual en la cultura popular española de principios del siglo XX.

References

Arce, Julio (2019). “Imitadores de estrellas: transformismo y travestismo de género en la escena de las variedades”. En Enrique Encabo (Ed.), Miradas sobre el cuplé en España. Madrid: ICCMU, pp. 95-105.

Barreiro, Javier (2001). Cruces de bohemia: Vidal y Planas, Noel, Retana, Gálvez, Dicenta y Barrantes. Zaragoza: Una Luna Ediciones.

Barthes, Roland (1987). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura (Fernández Medrano, C. Trad.). Barcelona: Paidós.

B. B. (1911). “Claudina en el “Heraldo”: Escenas de Willy”. La Mañana (27-03).

Bejarano, Leopoldo (1911). “Mefiez des contrefaçons”. El Liberal (17-03).

Bernaldo de Quirós, Constancio; Llanas Aguilaniedo, José María [1901] (1998). La mala vida en Madrid: Estudio psicosociológico con dibujos y fotografías del natural. Zaragoza: Zaragoza: Egido Editorial.

Bru Ripoll, Carmen; Pérez Sanz, Pilar (1989). “La sexología en la España de los años 30, tomo IV: Álvaro Retana: el sumo pontífice de las variedades”. Revista de Sexología, pp. 40–41.

Butler, Judith (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad (Antonia Muñoz, María Trad.). Barcelona:  Paidós.

Clúa, Isabel (2016). Cuerpos de escándalo: Celebridad femenina en el Fin-De-Siècle. Barcelona: Icaria.

de Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender. Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press.

 “El escándalo de ayer: Las faldas-pantalones” (1911): Nota editorial de ABC, 25-02.

Foucault, Michel (2007). Historia de la sexualidad, I: La voluntad de saber. Méjico: Siglo XXI Editores.

Foucault, Michel (2010). ¿Qué es un autor? (Mattoni Silvio Trad.). Buenos Aires: El cuenco de plata.

Genette, Gérard (1969).  Figures II. París: SEUIL.

Golubov, Nattie (2015). “Del anonimato a la celebridad literaria: la figura autorial en la teoría literaria feminista”. Estudios, n.º 16, pp. 29–48.

Hemeroteca Digital BNE: <http://www.bne.es/es/Catalogos/HemerotecaDigital/> [Fecha de consulta: 5 de octubre de 2021]

Kamuf, Peggy (1999). “Escribir como una mujer”. En Fe Marina (Ed.) Otramente: lectura y escritura feministas. Méjico: Fondo de cultura económica, pp. 204-227.

Maingueneau, Dominique (2015). “Escritor e imagen de autor”. Tropelías. Revista de Teoría de La Literatura y Literatura Comparada (2015), 24, 17–30.

Mendoza Martín, Irene (2020). “Los nombres propios del transformismo. Una aproximación al fenómeno en los siglos XIX y XX”. En VV. AA., MariCorners. Investigaciones queer en la Academia, Barcelona-Madrid: Egales, pp. 335-358.

Millet, Kate (1995). Política Sexual. Madrid: Cátedra.

Mira, Alberto (2004). De Sodoma a Chueca. Madrid: Egales.

Nash, Mary (1999). “Un/Contested Identities: Motherhood, Sex Reform and the Modernization of Gender Identity in Early Twentieth-Century Spain”. En Lorée Enders Victoria y Beth Radcliff Pamela (Eds.). Constructing Spanish Womanhood: Female Identity in Modern Spain. State University of New York Press, pp. 25-49.

Newton, Esther (1979). Mother Camp: Female Impersonators in America. Albany: The University of Chicago Press.

Pármeno [José López Pinillos] (1911). “Teresita”. El Heraldo de Madrid (17-03-1911).

Pérez Fontdevila, Aina (2019). “Qué es una autora o qué no es un autor”. En Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (Eds.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria, pp. 25-59.

Planté, Christine (2019). “La excepción y lo ordinario”. En Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (Eds.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria, pp. 97-142.

 “¿Quién es Claudina Regnier?” (1911): Nota editorial de El Heraldo de Madrid, 26-03.

Regnier, Claudina [Álvaro Retana]. (1911a). “Renglones de una excéntrica.” El Heraldo de Madrid, 17-03.

Regnier, Claudina [Álavaro Retana] (1911b). “Renglones de una excéntrica.” El Heraldo de Madrid,18-03.

Regnier, Claudina [Álvaro Retana] (1911c). “Renglones de una excéntrica”. El Heraldo de Madrid, 21-03.

Regnier, Claudina [Álvaro Retana] (1911d). “Renglones de una excéntrica: Correspondencia de Claudina.” El Heraldo de Madrid, 24-03.

Retana, Álvaro [1919] (2013). “Las «locas» de postín”. En Zubiaurre M. y Kurtz W (Eds.) Las “locas” de postín, Los ambiguos, Lolita buscadora de emociones, El Tonto. Doral: Stockcero.

Retana, Álvaro (1920). “Álvaro Retana: Sus confesiones”. La Correspondencia de España (21-06-1920).

Retana, Álvaro [1923] (2013). “Lolita buscadora de emociones”. En Zubiaurre M. y Kurtz W (Eds.) Las «locas» de postín, Los ambiguos, Lolita buscadora de emociones, El Tonto. Doral: Stockcero.

Retana, Álvaro [1924] (1999). Flor del mal. (Edición Facsímil adjunta a de Villena L. A.). Valencia: Pretextos.

Russ, Joanna (1983). How to Suppres Women’s Writing. Londres: Women’s Press.

Sedgwick, Eve Kosofsky (1985). Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. Nueva York: Columbia University Press.

Sontag, Susan (1964). Notes on camp, en <https://monoskop.org/images/5/59/Sontag_Susan_1964_Notes_on_Camp.pdf> [Fecha de consulta: 2 de noviembre de 2021]

Vellojín, Guillermo (2019). “Farándula de plumas y postín. Cuplé y sensibilidad camp en la España del siglo XX”. En Enrique Encabo (Ed.), Miradas sobre el cuplé en España: Identidades, contextos, artistas y repertorios. Madrid: ICCMU, pp. 211-220.

Vernet Pons, Vicenç (2007). La estrategia ficcional en las novelas de Álvaro Retana. Universitat Rovira i Virgili.

de Villena, Luis Antonio (1999). El ángel de la frivolidad y su máscara oscura. Valencia: Pretextos.

Willy y Colette ([1900] 1982). Claudine à l’école. Paris: Albin Michel.

Zamostny, Jeffrey (2021). “Álvaro Retana and Claudina Regnier: authorship, enigma and queer celebrity (1911–1917)”. Journal of Spanish Cultural Studies, en <https://doi.org/10.1080/14636204.2021.1880786> [Fecha de consulta: 1 de noviembre de 2021]

Zubiaurre, Maite (2014). Culturas del erotismo en España, 1898-1939. Madrid: Cátedra.

Published

2021-12-24

How to Cite

Cansino Arán, V. (2021). Cross-dressed writing: Identity’s Construction of Claudina Regnier. Diablotexto Digital, 10, 70–91. https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21658
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    584
  • PDF (Español)
    292

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.