Returning to unearth the dead. The crossroads of identity in Cristina Fallarás’ Honrarás a tu padre y a tu madre
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21669Keywords:
autofiction, docu-fiction, memory, civil war, francoismAbstract
This essay aims to do a textual and contextual analysis of Cristina Fallarás’ novel named Honrarás a tu padre y a tu madre (2018). For this purpose, we will first relate it with other works that adress similar contents and issues, which are also produced during the recent decades. Furthermore, we will make an approach to the uses of autofiction and docu-fiction in the novel. It will also be considered the use of different textual genres such as autobiography, journalistic writing or fact-finding novel. Moreover, the study will be focused on certain aspects in which the dialectic form-content is meaningful, including some paratextual components.
Downloads
References
Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Becerra Mayor, David (2015). La guerra civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual.
Cercas, Javier [2001] (2015). Soldados de Salamina. Barcelona: Penguin Random House.
Clemot, Fernando (2018). “Cristina Fallarás: ‘Si yo no lo hubiera perdido todo no me hubiera puesto a escribir esta novela’”, Quimera. Revista de Literatura, pp. 415-415. Recurso en línea: <https://www.revistaquimera.com/2018/07/25/entrevista-cristina-fallaras-no-lo-hubiera-perdido-no-me-hubiera-puesto-escribir-esta-novela/> [Fecha de la última consulta: 18/05/2021].
Fallarás, Cristina (2009). Así murió el poeta Guadalupe. Madrid: Alianza.
Fallarás, Cristina (2011). Las niñas perdidas. Barcelona: Roca.
Fallarás, Cristina (2013). A la puta calle. Crónica de un desahucio. Barcelona: Planeta.
Fallarás, Cristina (2018). Honrarás a tu padre y a tu madre. Barcelona: Anagrama.
Lakoff, George (2006). No pienses en un elefante. Madrid: Complutense.
Lejeune, Philippe [1975] (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.
Martínez Rubio, José (2015). Las formas de la verdad. Investigación, docuficción y memoria en la novela hispánica. Barcelona: Anthropos.
Martínez Rubio, José (2012a). “Del documento como verdad al documento como mentira; apropiaciones de la ficción en la novela española actual”. En Sonia Boadas, Félix Ernesto Chávez y Daniel García Vicens (eds.), La tinta en clepsidra. Fuentes, historia y tradición en la literatura hispánica. Barcelona: PPU, pp. 413-421.
Martínez Rubio, José (2012b). “Investigaciones de la memoria: el olvido como crimen”. En Hans Lauge Hansen y Juan Carlo Cruz Suárez (eds.). La memoria novelada. Hibridación de géneros y metaficción en la novela española sobre la guerra civil y el franquismo (2000-2010). Frankfurt: Peter Lang, pp. 69-82.
Martínez Rubio, José (2014). “Autoficción y docuficción como propuestas de sentido. Razones culturales para la representación ambigua”, Castilla. Estudios de Literatura, n.º 5, pp. 26-38.
Muñoz Molina, Antonio [1991] (2016). El jinete polaco. Barcelona: Seix Barral.
Oleza Simó, Joan (2012). Trazas y bazas de la modernidad. La Plata, Ediciones del lado de acá.
Oleza Simó, Joan (1996). “Un realismo postmoderno”, Ínsula, 589-590, pp. 39-42. Consultado en línea: <https://entresiglos.uv.es/wp-content/uploads/realpost.pdf> [Fecha de la última consulta: 18/05/2021].
Oleza Simó, Joan (1997). “Beatus Ille o la complicidad de historia y novela”, Bulletin Hispanique, 98, 2, pp. 363-383. Consultado en línea: <https://entresiglos.uv.es/wp-content/uploads/beatus.pdf> [Fecha de la última consulta: 18/05/2021].
Reisz, Susana (2016). “Formas de la autoficción y su lectura”, Lexis, XL (1), pp. 73-98.
Rosa, Isaac [2007] (2014). ¡Otra maldita novela sobre la guerra civil! Barcelona: Seix Barral.
Rosa, Isaac (1999). La malamemoria. Badajoz: Ediciones del Oeste.
Sánchez Zapatero, Javier (2011a), “Escritura autobiográfica y traumas colectivos: de la experiencia personal al compromiso universal”, Revista de Literatura, vol. LXXIII, n.º 146, pp. 379-406.
Sánchez Zapatero, Javier (2011b). “Detectives de la memoria: la novela negra como medio de indagación en la historia reciente española”, Ciberletras, 26. Consultado en línea: <http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v26/sanchezzapatero.htm> [Fecha de la última consulta: 18/05/2021].
Sánchez Zapatero, Javier (2013). “¿Hay vida más allá de la autobiografía? Sobre la posibilidad del testimonio en la ficción”, Tonos Digital: Revista de Estudios Filológicos, n.º 25.
Soldevila Durante, Ignacio y Lluch-Prats, Javier (2006). “Novela histórica y responsabilidad social del escritor. El camino trazado por Benjamín Prado en Mala gente que camina”, Olivar: revista de literatura y cultura españolas, n.º 8, pp. 33-44.
Tschilschke, Christian von y Schmelzer, Dagmar (eds.) (2010). Docuficción. Enlaces entre ficción y noficción en la cultura española actual. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
Referencias audiovisuales:
- Presentación de Las niñas perdidas en la V Feria Internacional del libro en Azcapotzalco, celebrada entre los días 26 de abril y 4 de mayo de 2014. Grabación del acto disponible en línea: <https://www.youtube.com/watch?v=FgscTkenVvQ> [Fecha de la última consulta: 19/09/2021].
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract382
-
PDF (Español)265
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)