Postmemory and Portraiture. The Role of Photography of Children in the Reconstruction of Identity in Postwar Spanish Poetry: Antonio Martínez Sarrión, María Victoria Atencia and Guadalupe Grande

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.26490

Keywords:

postmemory, identity, civil war, trauma, children's photography, affiliative memory

Abstract

This article focuses on the analysis of postwar poetic compositions —Antonio Martínez Sarrión, María Victoria Atencia and Guadalupe Grande— that use photographs of children as a starting point for the reconstruction of family history and individual identity. To this end, the concept of post-memory is adopted, as coined by Marianne Hirsh (1992), highlighting three fundamental aspects: the idea of family breakup and the repercussions of trauma on the children of victims; the observation of photographs as spatial and temporal displacement; and the identification not only intergenerational (vertical), but also intragenerational (horizontal), which gives rise to a projective or affiliative memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Emma Llorente, Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM)

Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales (IIHCS)

References

Alonso Riveiro, Mónica (2016). “La intimidad invisible. Fotografía e infancia en la guerra civil española”, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n.° 13, pp. 31-55. Disponible en: http://www.revistafotocinema.com/ [Fecha de consulta: 5 de marzo de 2023].

Ansón, Antonio (coord.) (2002). “Foto & Poesía”, Riff Raff, n.° 19, s.p.

Atencia, María Victoria [1985] (1997). A orillas del Ems, Monográfico “El Vuelo”, Litoral, n.° 213-214, pp. IV-XXXII.

Cano Ballesta, Juan (ed.) [2001] (2002). Poesía española reciente (1980-2000). Madrid: Cátedra.

Ema Llorente, María (2015). “A orillas del Ems, de María Victoria Atencia: una biografía propia con imágenes ajenas”, Revista Internacional de Humanidades, n.° 4 (1), pp. 99-112.

Ema Llorente, María (2014). “Poesía y fotografía. El álbum de familia y su relato”. En La voz de la imagen. Pintura, arquitectura y fotografía en la poesía española contemporánea. México: Afínita, pp. 175-265.

Grande, Guadalupe (2022). Jarrón y tempestad. Segovia: La uña rota.

Grande, Guadalupe (2006). “Mis poemas provienen de un saqueo”, El Ciervo, 55, n.° 661, pp. 247-249.

Grande, Guadalupe (2003). La Llave De Niebla. Madrid: Calambur.

Grande, Guadalupe (1996). El libro de Lilit. Sevilla: Renacimiento.

Grande, Guadalupe (s.a.). “Caja de luz”. Blog de la autora. Disponible en http://guadalupegrande.blogspot.com/ [Fecha de consulta: 23 de marzo de 2023].

Grande, Guadalupe (s. a.). “Jarrón y tempestad”. Disponible en http://guadalupegrande.blogspot.com/p/videopoemas.html     [Fecha de consulta: 3 de Septiembre de 2022].

Hirsch, Marianne [2012] (2015). La generación de la posmemoria. Madrid: Carpe Noctem.

Hirsch, Marianne (1997). Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge y Londres: Harvard University Press. 

Hirsch, Marianne (1992). “Family pictures: Maus, Mourning and Post-Memory”, Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture, vol. 15, n.° 2, pp. 3-29.

Insausti, Gabriel (2004). Destiempo. Sevilla: Renacimiento.

Jelin, Elizabeth (2012). “Militantes y combatientes en la historia de las memorias: silencios, denuncias y reivindicaciones”. En A. Huffschmid y V. Durán (eds.), Topografías conflictivas: memorias, espacios y ciudades en disputa. Buenos Aires: Nueva Trilce, pp. 70-83.

Jurado Morales, José (2021). Soldados y padres. De guerra, memoria y poesía. Sevilla:  Fundación José Manuel Lara.

Kruchen, Renate (ed.) (1983). Telgte in Erinnerung. Für Bewohner und Freunde einer kleinen Stadt. Harsewinkel: Rhode.

Lafarque, Antonio; Mesa Toré, José Antonio (eds.) (2010). “Escribir la luz. Fotografía y Literatura”, Litoral, n.º 250, s.p.

López Vilar, Marta (ed.) (2016). (Tras)lúcidas. Poesía escrita por mujeres (1980-2016). Madrid: Bartleby Editores.

Martínez Sarrión, Antonio (1999). Cordura. Madrid: Tusquets.

Mesa Toré, José Antonio (1998). La primavera nórdica. Valencia: Pre-textos.

O’Donoghue, Samuel (2019). “Posmemoria y trauma: algunos problemas teóricos y sus consecuencias para la crítica literaria”, Pasajes, n.º 56, pp. 8-25.

Quílez Esteve, Laia (2014). “Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional”, Historiografías, n.° 8, pp. 57-75.

Sarlo, Beatriz (2005). “Postmemoria, reconstrucciones”. En Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Silverman, Kaja (1996). The Threshold of the Visible World. New York: Routledge.

Triquell, Agustina (2012). Fotografías e historias. La construcción narrativa de la memoria y las identidades en el álbum fotográfico familiar. Montevideo: Glenur.

Ugalde, Sharon Keefe (ed.) (1991). Conversaciones y poemas. La nueva poesía femenina española en castellano. Madrid: Siglo XXI.

Violi, Patrizia (2020). “Los engaños de la posmemoria”, Tópicos del Seminario, Semiótica y posmemoria I, n.° 44, pp. 12-28.

Published

2023-12-29

How to Cite

Emma Llorente, M. (2023). Postmemory and Portraiture. The Role of Photography of Children in the Reconstruction of Identity in Postwar Spanish Poetry: Antonio Martínez Sarrión, María Victoria Atencia and Guadalupe Grande. Diablotexto Digital, 14, 205–230. https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.26490
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    226
  • PDF (Español)
    72

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.