Franco's regime, the flamenco lyrics and dissident narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.26952

Keywords:

flamenco singing, lyrical and narrative lyrics, censorship of lyrics, collective memory, performed poetry and politics

Abstract

In order for Francoism to appropriate flamenco, it was necessary to suppress the political dimension of its lyrics by emphasizing its purely lyrical character and excluding narrative elements in order to reinforce the discourse on the exclusive use of the ancient verses of the popular poetry tradition. However, with the new lyrics composed by Francisco Moreno Galván and sung by José Menese, at the end of the dictatorship, the first peripheral voices with a marked political content emerged, hiding their messages, nevertheless, behind the musical interpretation and in new texts that only differed minimally from the traditional lyrics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assmann, Jan [1992] (2011). Historia y mito en el mundo antiguo. Traducción de Ambrosio Berasain Villanueva. Madrid: Gredos.

Caballero Bonald, José Manuel (2004). “Copla flamenca: fuentes cultas y populares”. En Pedro Piñero y Antonio Pérez Castellano (eds.), De la canción de amor medieval a las soleares. Sevilla: Fundación Machado, pp. 581-587.

Carrasco, Marta (2010). “De cuando el flamenco echa mano de la poesía”, Mercurio, Panorama de libros: la poesía del flamenco, n.º 123, pp. 14-15.

Cela, Camilo José [1951] (2021). La colmena. Edición de Jorge Urrutia. Madrid: Cátedra.

Cenizo, (2004). “La historia de una gran emoción”, Litoral: La poesía del flamenco, n.º 238, p. 308.

Cenizo, José (2009). Poética y didáctica del flamenco. Sevilla: Signatura.

Chuse, Loren (2007): Mujer y flamenco. Sevilla: Signatura.

Duque, Aquilino (1995). La era de Mairena. Sevilla: La Carbonería.

Erll, Astrid (2012): Memoria colectiva y culturas del recuerdo. Traducción de Johanna Córdoba y Tatjana Louis. Bogotá: Universidad de los Andes.

García Lorca, Federico [1922] (1984). “Importancia histórica y artística del primitivo canto andaluz llamado ‘cante jondo’”. En Conferencias I. Introducción y notas de Christopher Maurer. Madrid: Alianza, pp. 43-83.

González Climent, Anselmo (1955). Flamencología: Toros, cante y baile. Madrid: Sánchez Leal.

González Sánchez, Carmen (2016). La recepción de Miguel Hernández en la música flamenca: estudio de literatura comparada. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Homann, Florian (2020). “Las letras primitivas de los cantes a palo seco, tonás y martinetes: romances narrativos sobre la Prisión General de los Gitanos”, Cultura, Lenguaje y Representación, n.º 24, pp. 89-104.

Homann, Florian (2020). Cante flamenco y memoria cultural. Madrid: Iberoamericana.

Lefranc, Pierre (2009). “La génesis de martinete I”. Disponible en https://www.jondoweb.com/contenido-la-genesis-de-martinete-i-746.html [Fecha de consulta: 09 de junio de 2023], s.p.

López-Peláez Casellas, Jesús (2017). “The politics of Flamenco: La leyenda del tiempo and ideology”, Popular Music, 36, 2, pp. 196-215.

Machado y Álvarez, Antonio [1881] (1975). Colección de cantes flamencos: recogidos y anotados por Demófilo. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.

Martín Cabeza, Juan Diego (2018). Estética de lo jondo: poesía y pintura de Francisco Moreno Galván. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Martínez Martínez, Manuel (2014). Los gitanos y gitanas de España a mediados del siglo XVIII: El fracaso de un proyecto de ‘exterminio’ (1748-1765). Almería: Universidad de Almería.

Menéndez Pidal, Ramón (1973). Estudios sobre el romancero. Madrid: Espasa Calpe.

Monleón, José (1966). “Flamenco: de Triana al barrio de Santa María II”, Triunfo XXI, 199 (26 de marzo), pp. 34-43. Disponible en

http://hdl.handle.net/10366/54782 [Fecha de consulta: 09 de junio de 2023],

Núñez, Faustino (2011). “Flamencopolis: Letras”. Disponible en

https://flamenco.plus/flamencopolis/pagina/letras [Fecha de consulta: 09 de junio de 2023], s.p.

Pantoja, Dolores (2019). Para cantar flamenco hay que ponerse fea. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Sanz Díaz, Carlos; Morales Tamaral, José Manuel (2018). “National Flamencoism: Flamenco as an Instrument of Spanish Public Diplomacy in Franco’s Regime (1939-1975)”. En Mario Dunkel & Sina A. Nitzsche (eds.), Popular Music and Public Diplomacy. Bielefeld: transcript, pp. 209-230.

Steingress, Gerhard [1993] (2005). Sociología del cante flamenco. Sevilla: Signatura.

Suárez Ávila, Luis (1989). “El romancero de los gitanos, germen del cante flamenco”. En Pedro Piñero et al. (eds.), El romancero: Tradición y pervivencia a fines del siglo XX. Sevilla/Cádiz: Fundación Machado/Universidad de Cádiz, pp. 563-608.

Vergillos Gómez, Juan (2002): Conocer el flamenco: sus estilos, su historia. Sevilla: Signatura.

Washabaugh, William (1996). Flamenco: Passion, Politics and Popular Culture. Oxford: Berg.

Zoido Naranjo, Antonio (1999). La prisión general de los gitanos y los orígenes de lo flamenco. Mairena del Aljarafe: Portada.

Published

2023-12-29

How to Cite

Homann, F. (2023). Franco’s regime, the flamenco lyrics and dissident narratives. Diablotexto Digital, 14, 124–150. https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.26952
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    308
  • PDF (Español)
    136

Metrics

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.