The Spanish Civil War in the Italian press: The examples of Il Messaggero d’Algeri and Il Nuovo Avanti
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27600Keywords:
Spanish Civil War, journalism, Spain, Italy, propaganda, fascismAbstract
This article analyses the international view of the Civil War in Italy based on two media with a mixed ideology: Il Messaggero d'Algeri and Il Nuovo Avanti. In the first part, the socio-political situation of the country and its links with Spain are contextualised. We also summarise the role played by propaganda through the media in this type of historical event. We continue with the analysis of propaganda mechanisms on two levels: the historical level, which shows the variations in stance and strategies as the war progressed, and the lexical level, which allows us to delve into the semantic connotations that certain words acquire in newspaper discourses.
Downloads
References
Aronica, Daniela (2017). La Guerra Civil Española en la propaganda fascista. Noticiarios y documentales italianos (1936-1943). Santander: Shangrila.
Arasa, Daniel (2015). La batalla de las ondas en la guerra civil española. Maçanet de la Selva: Editorial Gregall.
Aróstegui, Julio; Martínez, Jesús A. (1984). La junta de la defensa de Madrid, noviembre 1936-abril 1937. Madrid: Comunidad de Madrid.
Auster, Paul [1982] (2012). La invención de la soledad. Trad. M.ª Antonia Ciocchini. Barcelona: Seix Barral.
Centro Documental de Memoria Histórica. (s.f.). “Colección fotográfica de Martín Pinillos”. Disponible en https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/archivos/mc/archivos/
cdmh/destacados/2019/nuevos-fondos-fotograficos/martin-pinillos.html
[Fecha de consulta: 5 de septiembre de 2023].
Checa Godoy, Antonio (2004). “La comunicación en Retaguardia. Jaén y Sevilla en la Guerra Civil”. En Alberto Pena (coord.), Comunicación y guerra en la historia. Pontevedra: Tórculo Edicións, pp. 481-493.
Claver Esteban, José María (2010). La pantalla nacional. El cine de la Italia fascista en la Guerra Civil. Guadalajara: Quiasmo editorial.
Domínguez Méndez, Rubén (2013). “«QUEL FERVORE D’ITALIANITÀ» El Instituto italiano de cultura en Salamanca (1939-1945)”, Studia Historica. Historia Contemporánea, n.º 31, pp. 75-94.
Dogliani, Patricia [2008] (2017). El fascismo de los italianos: una historia social. Patricia Gómez Soler (trad.). Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
Enciclopedia Italiana di scienze, lettere ed arti (“Treccani”) (s.f.). “Luce nell’ Enciclopedia Treccani”. Disponible en https://www.treccani.it/enciclopedia/luce_res-e483c6d6-cfac-11df-8719-d5ce3506d72e/ - :~:text=Sigla di L%27Unione Cinematografica,cinematografia (cinegiornali e documentari) [Fecha de consulta: 29 de agosto de 2023].
Franquet, Rosa (1987). “La tecnologia radiofònica al servei de la guerra”, Annals del Periodisme Català. Disponible en http://raco.cat [Fecha de consulta: 27 de agosto de 2023].
Gibson, Ian (1986). Queipo de Llano. Sevilla, verano 1936. Barcelona: Grijalbo.
González de Sande, Estela (2007). “La Brigada «Garibaldi» en la ficción literaria italiana”. En Antonio Rodríguez Celada (ed.), Las Brigadas Internacionales: 70 años de memoria histórica. Salamanca: Amarú ediciones, pp. 213-220.
Heiberg, Morten [2003] (2004). Emperadores del Mediterráneo. Ferran Esteve (trad.). Barcelona: Crítica, Contrastes.
López Martín, Laura (2022). “Redes transnacionales de propaganda a favor de la Republica: Guillermo Fernández Zúñiga y la producción cinematográfica Spain in exile”, Historia y Comunicación Social, n.º 27(1), pp. 243-252.
Museo virtual de la Guerra Civil, (s.f.). “Sección de propaganda fascista italiana”. Disponible en https://vscw.ca/es [Fecha de consulta: 25 agosto de 2023].
Núñez Díaz-Balart, Mirta (1992). La prensa de guerra en la zona republicana durante la Guerra Civil española (1936-1939). Madrid: Ediciones de la Torre.
Paxton, Robert O. [2004] (2005). Anatomía del fascismo. Trad. José Manuel Álvarez Flórez. Barcelona: Península, 2005.
Pérez Varela, Fidel (2018). “Queipo de Llano. El locutor sevillano de la guerra civil española”, Razón y palabra, n.º 22(103), pp. 463-497.
Pizarroso Quintero, Alejandro (2005). “La Guerra Civil española, un hito en la historia de la propaganda”, El Argonauta español, n.º 2. Disponible en https://journals.openedition.org/argonauta/1195 [Fecha de consulta: 02 de septiembre de 2023].
Pizarroso Quintero, Alejandro (2002). “La propaganda durante la Guerra Civil: aproximación al estado de la cuestión”, Del periódico a la Sociedad de la Información, n.º 1, pp. 353-372.
Pizarroso Quintero, Alejandro (2001). “Intervención extranjera y propaganda. La propaganda exterior de las dos Españas”, Historia y comunicación social, n.º 6, pp. 63-95.
Pizarroso Quintero, Alejandro (1999). “La historia de la propaganda: una aproximación metodológica”, Historia y comunicación social, n.º 4, pp. 145-172.
Preston, Paul (2014). “La forja de un asesino: el general Queipo de Llano”. En Peter Anderson; Miguel Ángel del Arco (coords.). Lidiando con el pasado: represión y memoria de la Guerra Civil y el Franquismo. Granada: Comares, pp. 27-63.
Real Academia de la Historia. Diccionario biográfico. Disponible en https://dbe.rah.es/ [Fecha de consulta: 03 de septiembre de 2023].
Recio García, Armando (2022). “Guerrilleros contra Franco: un conflicto mediado por la propaganda”, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, n.º 9, pp. 116-137.
Rodrigo, Javier (2016). La guerra fascista. Italia en la Guerra Civil española, 1936-1939. Madrid: Alianza Editorial.
Sánchez Sánchez, Isidro (coord.) (2019). Las Brigadas Internacionales 80 años después. Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses, “Don Juan Manuel”-CEDOBI.
Sinclair, Stéfan; Rockwell, Geoffrey (2023). “Voyant Tools”. Disponible en https://voyant-tools.org [Fecha de consulta: 29 de agosto de 2023].
Wittgenstein, Ludwig [1921] (2012). Tratactatus lógico-philosophicus. Trad. Jacobo Muñoz; Isidoro Reguera. Madrid: Alianza Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract241
-
PDF (Español)72
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)