The Spanish Civil War as seen through the comic
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.1.8911Keywords:
Spanish Civil War, Comic, graphic narrative, memoryAbstract
This article analyses the corpus of comics on the Spanish Civil War from different perspectives. Firstly, it focuses on the evolution and fluctuations of the Civil War's presence in comic strips from 1936 to the present day. A few specifications on the corpus’ current social and mediaecho and the concomintant interest of the research will complete this diachronic perspective. Secondly, this study questions the role and value of the graphic narratives participating in the current debate on the Civil War and its memory. In turn, we shall analyse the generic and aesthetic variety of said graphic narratives of memory in order to finish with some reflections on the portrayal of this historical moment.
Downloads
References
ALARY, Viviane (2011). “La novela gráfica en la historieta contemporánea”. En Geneviève Champeau, Jean-François Carcelén, Georges Tyras, Fernando Valls(eds.), Nuevos derroteros de la narrativa española actual. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, Colección Humanidades, pp. 217-234.
ALARY, Viviane (2016). “Chicos, revista infantil y tebeo para después de una guerra”. En Marie Franco y Begoña Riesgo-Martin(eds.),Une enfance en métamorphose (Espagne 1920-1975)/ La infancia y sus metamorfosis (España 1920-1975). Col. Les travaux du CREC en ligne:http://crec-paris3.fr/publication/enfance-en-metamorphose.[Fecha de consulta: 15 de julio de 2016].
ALTARRIBA, Antonio; KIM (2009). El Arte de Volar. Alicante: Edicions de Ponent, Col. Mercat.
ALTARRIBA, Antonio; KIM (2011). L'art de voler. Paris: Denoël Graphic.
ARJONA MÁRQUEZ, Ángel Luis (2014), Las Brigadas Internacionales a través del cómic: 1977-2012. Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses “Don Juan Manuel”. Albacete: Diputación de Albacete. BARRERO, Manuel (2006). “Viñetas republicanas en la guerra civil española”, Tebeosfera. Bilbao: Astiberri, pp.33-60.
BERTRAND DE MUÑOZ, Maryse (2007). Bibliografía de la Guerra Civil española de 1936-1939. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
CACHETE JACK (2012). Todo lo que nos contaron nuestros abuelos. Madrid: Ultrarradio Ediciones.
CATALÁ CARRASCO, Jorge (2011). Vanguardia y humorismo gráfico en crisis: la Guerra Civil española (1936-1939) y la revolución cubana (1959-1961), Tesis Doctoral. The University of Nottingham.
CUESTA, Josefina (2008). La odisea de la memoria, Historia de la memoria en España, siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.
FERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Dolores (2005). “Complejidad del exilio artístico en Francia”, Migraciones & Exilios, Cuadernos de la AEMIC, 6, pp. 23-42.
GALÁN, Elena; RUEDA, José Carlos (2016).“La novela gráfica en la creación de espacios de memoria y posmemoria sobre el pasado reciente”. En Ruth Sanz Sabido, Stuart Price, Laia Quílez Esteve(eds.), Discursos, mediaciones y memorias de la Guerra Civil española. Barcelona: Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, vol. 8, n.° 1.
GIARDINO, Vittorio (1999). Max Fridman3. No pasarán. Roma: Lizard Edizioni.
GIARDINO, Vittorio (2002). Max Fridman 4. Río de sangre. Roma: Lizard Edizioni.
GIARDINO, Vittorio (2008). Max Fridman 5. Sin ilusión. Roma: Lizard Edizioni.
GIMÉNEZ, Carlos (2007). 36-39 Malos Tiempos 1. Barcelona: Glénat.
GIMÉNEZ, Carlos (2008a). 36-39 Malos Tiempos 2. Barcelona: Glénat.
GIMÉNEZ, Carlos (2008b). 36-39 Malos Tiempos 3. Barcelona: Glénat.
GIMÉNEZ, Carlos (2009). 36-39 Malos Tiempos 4. Barcelona: Glénat.
GIROUD, Frank; DETHOREY, Jean Paul (1995). Louis la Guigne 11 -La cinquième colonne. Grenoble: Glénat.
GIROUD, Frank; DETHOREY, Jean Paul (1996), Louis la Guigne 12 -Les parias. Grenoble:Glénat.
GUIJARRO, Carlos (2015). Paseo de los canadienses. Alicante: Edicions de Ponent.
GUILLÉN, Philippe (2014). “José Cabrero Arnal, itinéraire d’un « crayon rouge » espagnol”. En Geneviève Dreyfus-Armand y Dolores Fernández Martínez(eds.), L’Art en exil, les artistes espagnols en France. Exils et migrations ibériques au XXe siècle. Paris: Riveneuve éditions, n.° 6, pp. 96-118.
HERNÁNDEZ CAVA, Felipe; SEGUÍ, Bartolomé (2008), Las serpientes ciegas. Pontevedra: BD Banda.
HERNÁNDEZ CAVA, Felipe; SEGUÍ, Bartolomé (2008). Les serpents aveugles, Paris: Dargaud.
HERNÁNDEZ PALACIOS, Antonio (1979). Eloy. Vitoria: Ikusager,Col. Imágenes de la Historia.
HERNÁNDEZ PALACIOS, Antonio (1980). Río Manzanares. Vitoria: Ikusager,Col. Imágenes de la Historia.
HERNÁNDEZ PALACIOS, Antonio (1981). 1936 Euskadi en llamas. Vitoria: Ikusager,Col. Imágenes de la Historia.
HERNÁNDEZ PALACIOS, Antonio (1987). Gorka Gudari. Vitoria: Ikusager,Col. Imágenes de la Historia.
HIRSCH, Marianne (2014). “Postmémoire”, Témoigner. Entre histoire et mémoire, 118, pp. 205-206.
LEDOUX, Charles Edouard (2011). 4-Les contrats de mémoire, la mémoireculturelle ou le réenchantement du politique, Cycle les dialogiques du Mémorial de Caen, pp. 1-9, en http://www.memorial-caen.fr/images/Dialogiques/Contrat_Memoire/4_La_memoire_culturelle.pdf [Fecha de consulta: 15 de julio de 2016].
LLOBELL, Sento (2013a). Un médico novato. Madrid: Sinsentido.
LLOBELL, Sento (2013b). Atrapado en Belchite. Valencia: Autoedición, 2015.
LOTH, Bruno (2006). Ermo, Tomos1-6. Macau: Libre d'images.
MARTEL, Laura; SANTOLAYA, Antonia (2014). Winnipeg, el barco de Neruda. Madrid: Grupo 5.
MIGOYA, Hernán et al. (2011-2012). Nuevas hazañas Bélicas, serie azul y serie roja, n.°1-18. Barcelona: Glénat.
MITAINE, Benoît (2011), “Une guerre sans héros ? La Guerre civile dans la bande dessinée espagnole (1977-2009)”, en Cahiers de la Méditerranée[Online], 83, pp. 227-236.http://cdlm.revues.org/6256.[Fecha de consulta: 15 de julio de 2016].
MONTESOL[Javier] (2012). Speak Low. Madrid: Sinsentido.
MORA, Víctor et al.(2008). Tormenta sobre España 1936-1939. Prólogo de Antonio Martín. Barcelona: Glénat.
RIBERA, Julio (2004). Montserrat -Souvenirs de la guerre civile. Charnay-lès-Macon: Bamboo.
RIBERA, Julio (2011). Mon crayon et moi. Charnay-lès-Macon: Bamboo Édition, col. Grand Angle.
ROCA, Paco (2013a). Los surcos del azar. Bilbao: Astiberri.
ROCA, Paco (2013b). La Nueve. Prólogo de Anne Hidalgo. Paris: Delcourt.
TITO (1987). Soledad 4 -La mémoire blessée. Paris: Casterman.Fuentes secundarias
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1667
-
PDF (Español)993
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)