La literatura y el viaje en el tiempo: Los años eternos de Ignacio García May
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.0.19768Keywords:
Ignacio García May, Time travels, literature, theater, science fiction.Abstract
The article analyzes the presence of different variations of time Ignacio Garcia May’s Los años eternos. It proceeds to do so by tracing its context within the transformations that took place in contemporary physics and by underlining how these ones influenced filmic and literary culture, allowing to introduce in both discourses the various possibilities offered by time travel.
Downloads
References
Alonso, Andoni e Iñaki Arzoz (2002): La nueva ciudad de Dios, Madrid, Siruela.
Asimov, Isaac (2004): El fin de la eternidad, Madrid: La factoría de ideas.
Bester, Alfred (1964): El tiempo es el traidor, disponible en http://www.fgr.cu/Biblioteca%20Literaria/B/Bester,%20Alfred/El%20Tiempo%20es%20el%20Traidor.pdf[fecha de consulta: 14 de julio de 2008].
Bradbury, Ray (1953): «El sonido del trueno», en Las doradas manzanas del sol, Minotauro, Barcelona, 2006. Disponible en http://www.ciudadseva.com/textos/cuentos/ing/bradbury/ruido.htm (fecha de consulta: 25 de agosto de 2008).
Brodsky, Joseph (2000): «Elogio del aburrimiento», en Del dolor y la razón. Ensayos. Traducción de Antoni Martí García, Destino, vol. 899, Barcelona, págs. 110-118.
Davies, Paul (2008): Cómo construir una máquina del tiempo, Zaragoza, 451 Editores.
García May, Ignacio (1987): «“Mi posición supone una reivindicación culta del teatro”, entrevista a García May», Primer Acto: cuadernos de investigación teatral, n.º 217, págs. 75-77.
— (1990): El Dios Tortuga, Madrid, Visor [col. Biblioteca Antonio Machado de Teatro].
— (1997): Lalibelá, texto inédito.
— (2002a): Los años eternos, ADE Teatro, n.º 93, págs. 114-124.
— (2002b) «El tiempo y el dragón», ADE Teatro, n.º 93, pág. 113.
Gaspar, Enrique (2000): El Anacronópete, Barcelona: Circulo de Lectores.
Genette, Gérard (2001): Umbrales, México, Siglo Veintiuno Editores.
Hawking, Stephen W. (2006): Historia del tiempo. Del big ban a los agujeros negros, Barcelona: Crítica.
— (2004): «Los agujeros negros dados la vuelta», disponible en http://www.astroseti.org/noticia_452_los_agujero-s_negros_dados_vuelta.htm [fecha de consulta: 9 de junio de 2008].
Hawking, Stephen W.; Thorne, S. Kip; Novikov, Igor; Ferris, Timothy; Lightman, Alan (2007): El futuro del espacio tiempo, Barcelona, Crítica.
Marín, Rafael (2003): «Mein Fürer» (1982) en Antología de la ciencia ficción española 1982-2002, Minotauro, Barcelona.
Mitchell, Edwar P. (1977): «El reloj que retrocedía», en El hombre de cristal, Buenos Aires, Andrómeda.
Morales, Gregorio (2000): «Ética y Estética Cuánticas», Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, vol. Disponible en http://www.terra.es/personal2/gmv00000/arizona%20journal.htm [fecha de consulta: 11 de julio de 2008].
Noble, David R. (1999): La religión de la tecnología, Barcelona, Paidós.
Pérez-Rasilla, Eduardo (2002): «Los años eternos. Ignacio García May: el teatro ante el futuro», ADE Teatro, n.º 93, págs. 110-112.
Rivera, Alicia (2008): «Entrevista a Edward Farhi», El País, 4 de junio de 2008, disponible en http://elpais.com/diario/2008/06/04/futuro/1212530402_850215.html [fecha de consulta: 4 de junio de 2008].
Roas, David (2001) (ed.): Teorías de lo fantástico, Madrid, Arco Libros.
—(2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Madrid, Páginas de Espuma.
Rodríguez de las Heras, Antonio (2004): «Espacio digital. Espacio virtual», Debats, n. º48, primavera, págs. 63-67.
—(2008): «El instante dilatado», Matador. Revista de Ideas y Tendencias, n.º L, disponible en http://web.me.com/rodriguezdelasheras/matador/matador.html [fecha de consulta: 6 de junio de 2012].
Sinisterra, Sanchis (1999): Perdida en los Apalaches (Juguete cuántico), Fundación Autor, Madrid.
Santiáñez (2000): Prólogo en El Anacronópete, Barcelona, Círculo de Lectores.
Tipler, Frank J. (2005): La física de la inmortalidad, Madrid, Alianza.
Wells, H. G. (2005): La máquina del tiempo, Madrid, Alianza.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract377
-
PDF (Español)250
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.