Salvador Elizondo: A Philology of the Image

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.25.26536

Keywords:

Literatures of the world, Salvador Elizondo, postphilology, anarchivism, image.

Abstract

The same year that Salvador Elizondo releases his film Apocalypse 1900, which will remain archived in cans until 2007, he also publishes Farabeuf o la crónica de un instante. This survival and recovery of the film archive illuminates the literary text and allows us to see what was always there: Farabeuf is not only an intermediate book –which incorporates and reflects on images– or an experimental book that takes Bataillean aesthetics to its ultimate consequences, but, above all, an intervention in the archives of modernity, a montage-writing that intervenes in and from certain archives that define modernity. This paper proposes to analyze Elizondo’s novel and film from these postulations, trying to think about the place of his intervention in Latin American literature and the arts of the twentieth century from a postphilological and anarchivistic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leo Cherri, Universidad Nacional de Tres de Febrero - CONICET

Leo Cherri holds a PhD from the University of Buenos Aires with a thesis on the relationship between writing and image in the work of Mario Bellatin. He is a Professor in the Master’s Program in Latin American Literary Studies at the Universidad Nacional de Tres de Febrero. At the same institution he is Coordinator of the Program of Contemporary and Comparative Latin American Studies (PELCC), and Editor of the magazine Chuy . In collaboration with other colleagues he has coordinated dossiers ( Landa, Eu-topías ) and edited books such as Saberes Subalternos (EDUNTREF, 2019), Mario Bellatin: literatura y margen (EDUNTREF, 2023), Archivar, anarchivar, desarchivar. Memoria y estrategia (Tirant, 2023). He was invited by the University of Olomouc (Czech Republic) to participate in the design of the international project Archives in Transition: Collective Memories and Subaltern Uses (2020-2025), which received funding from the Marie Curie Association of the European Union (872299), and in which he currently serves as Data Management Officer.

References

Antelo, Raúl. Archifilologías latinoamericanas. Lecturas tras el agotamiento. Córdoba: EDUVIM, 2015.

 

Alberdi, Begoña. «Salvador Elizondo: iconología del cuerpo y el dolor». Revista Laboratorio, 12, 2019.

 

Borges, Jorge Luis. Obras completas (1923-1972). Bs. As.: Emecé, 1974.


Buck-Morss, Susa. «Estética y anestesia: Una reconsideración del ensayo sobre la obra de arte» Walter Benjamin, escritor revolucionario. Traducción de Mariano López Seoane. Bs. As.: Interzona, 2005 [1992].

 

Deleuze, Guilles. Diferencia y repetición. Bs. As.: Amorrortu, 2009 [1967].

 

—.Lógica del sentido. Traducción de Miguel Morey. Edición Electrónica de www.philosophia.cl / Escuela de Filosofía Universidad ARCIS, 1969.

 

—. Foucault. Traducción de José Vázques Pérez. Barcelona: Paidós, 1987 [1986]. 

 

De los Ríos, Valeria. «Imaginario apocalíptico, cuerpo y tecnología en Apocalypse 1900 y Farabeuf o la crónica de un instante de Salvador Elizondo». Estudios 20, 39, 2012, pp. 19-37.

 

Elizondo, Salvador. Farabeuf o la crónica de un instante. Edición 50° aniversario. México: Colegio nacional, 2015. 

 

—. Cuaderno iconográfico

 

—. Diarios 1945-1985. Prólogo, selección y notas de Paulina Lavista. México: Fondo de Cultura Económica, 2015.

 

—.«El más allá de la escritura. Una entrevista con Salvador Elizondo». Entrevistadora: Silvia Lemus. Nexos, 238, 1997 (octubre). Disponible: http://www.nexos.com.mx/?p=8572, 26/09/2016 

 

—.Camera lucida. México DF: Editorial Joaquín Mortiz, 1983.

 

Ette, Ottmar et al. La filología como ciencia de la vida. Berlin: Universidad Iberoamericana, 2015.

 

Eribon, Didier. Una moral de lo minoritario. Variaciones sobre un tema en Jean Genet. Trad. Jaime Zulaika. Barcelona: Anagrama, 2004. 

 

Foster, Hall. «An Archival Impulse», October, 110, 2004.

 

Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 1968.


. La arqueología del saber. México: Siglo XXI, 1979 [1969].

 

Hamacher, Werner. 95 tesis sobre filología. Bs. As.: Miño y Dávila Editores, 2011

 

Manzor-Coats, Lillian. «Problemas en “Farabeuf” mayormente intertextuales». Bulletin hispanique, 88, 1986, pp. 465-476.

 

Paz, Octavio. «El signo y el garabato». en Salvador Elizondo. Farabeuf o la crónica de un instante. Ed. Salvador Elizondo. Edición 50° Aniversario. México: Colegio Nacional, 2015 [1968].

 

Reveles, Patricia. «Para una lectura iconotextual de Farabeuf de Salvador Elizondo». TRANS, 4, 2007. https://doi.org/10.4000/trans.212

 

Sarduy, Severo. Escrito sobre el cuerpo. Buenos Aires: Sudamericana, 1969.

 

Sontag, Susan. «Sade y Bataille», Revista de la Universidad de México, 3-4, 1977.

 

Wind, Edgar. Los misterios paganos del Renacimiento. Madrid: Alianza Ed., 1972.

Published

2023-07-18

How to Cite

Cherri, L. (2023). Salvador Elizondo: A Philology of the Image. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 25, 87–98. https://doi.org/10.7203/eutopias.25.26536
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    344
  • PDF (Español)
    151

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.