Rompente Group (1975-1983). An unexpected journey through the Transition in the Galician literary field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.12.12238

Keywords:

vanguard, postmodernism, performance, canon, resistance and institutionalization.

Abstract

With this work, I will present a introduction to the poetic group Rompente (1975-1983). From a contextualization of the Galician literary field of the Transition, I will try to understand how a collective of poets is created and their evolution over time. From a historiographical perspective, I analyze two differents phases: Grupo de Resistencia Poética (1975-1977) and Grupo de Comunicación Poética (1978-1983). This cove works as a backbone when describing a literary field in deep change between the Franco and the Parliamentary Monarchy. In a third place, I analyze how the group was received by the contemporary agents and years later. The methodology of work will be the one that transits through the sociology of literature, since it is intended to analyze a collective platform (Rompente) to, at the same time, observe the bonds of union that they establishes with other artistic fields -especially plastic and musical- and how a specific space is occupied in the field and in the public sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Valverde Otero, Universidade de Vigo

Alberte Valverde Licenciado en Filología Gallega y Filología Portuguesa por la Universidad de Santiago de Compostela. Doctor en Filología Gallega e Identidad Cultural por la Universidad de Vigo. Profesor de Lengua Gallega y Lengua Portuguesa en el IES do Barral.

References

Bibliografía activa de Rompente


(1976a). Crebar as liras. Vigo: Grupo de Resistencia Poética Rompente.

(1976b). “Follas de resistencia poética”, A Trabe de Ouro 32 (1997): 519-532.

(1977a). “A crítica. Un traballo difícil e sen facer en Galicia”, Teima 9: 30.

(1977b). “Poética e política, «Rompente», por unha poesía de resistencia”, Teima 10: 30-31.

(1977c). “Poesía. A xeito de guía pra viaxeiros”, Xeira, Voceiro da Feira do Libro (1977), Vigo: ed. Agrupación de libreiros de Galicia: 4-5.

(1977d). “Rompente: poesía galega”, Galicia (1977): 36.

(1977e). Poesía, colonialismo, cultura nacional e desenrolo político. Informe inédito. Situación CD 9_3_1_1_GRP_ teoria: 2 informe_inedito_rompente.

(1978a). Silabario da turbina. Vigo: Rompente.

(1978b). “A poesía galega: pre-textos históricos”, Boletín dos Estudiantes do Colexio Universitario de Vigo (1978): 3-4.

(1978c) “Solidaridade con ascon”, Boletín dos Estudiantes do Colexio Universitario de Vigo. (17.05.1978): 18.

(1978d). “A poesía galega hoxe: Respostas a un cuestionario pra a revista Ozono". Documento inédito (1978).

(1978e). “Enquisa no día das letras galegas”, Boletín da Agrupación de Libreiros de Ourense. Ourense: Agrupación de libreiros de Ourense.

(1978f). “Fresca muller dos arrabaldos”, Vagalume 5 (1978): 17.

(1979a). Fóra as vosas sucias mans de Manuel Antonio. Boletín 1. Vigo: Rompente.

(1979b). “Grupo de Comunicación Poética Rompente”. Documento inédito. Situación CD. 9_3_2_1_GCP_teoria: 1.revista_uvigo_1979_rompente.

(1979c). “Propostas para un cuestionario pra o periódico El Progreso de Lugo”. Documento inédito. Situación CD: 9_3_2_GCP_teoria: 1.revista_ozono_rompente.pdf.

(1980a). “Non todo é bricolaxe" en Atlántica (1980): 07-09.

(1980b). Moisés e a mona: performance. Documento inédito (situación CD: 9_3_2_2_textos_creación: 4_performance: moises_e_mona.pdf).

(1980c): Radio Esquimal. Documento inédito (Situación CD: 9_3_2_2_textos creación: 5_radio_esquimal).

(1981a) “Vacas”, “o coro das voces agrícolas de kassoa” e “describo unha saa”, Dorna 1: 10.

(1981b). “LAXE POR LAXEIRO”, VVAA (1981). Érase unha vez... LAXEIRO. Vigo: Atlántica e Concello de Vigo. 

(1981c). “Houbo unha vez” e “(COUSAS que se pechan)”, Atlántica (1981): 3.

(1981d): “Que sorte bruno!”, “Quizabes mellor que dicila foi pintala” y “Grug tiña dous volumes”, Coordenadas 1: 30, 50 e 60.

(1981e): “After shave” e “HEY gay”, Dorna 2: 38.

(1981f): “Notas de actitude literaria”. Relatorio do Grupo Rompente no I Congreso da AELG. Poio. Inédito. Situación CD: 9_3_2_GCP_teoria. 3.Notas_actitude_literaria.

(1982a). “Tristesa/un/” e “sinto non poder durmir sonámbulo”, II Festival da poesía no Condado Ponteareas: S.C.D. Condado: 80-81.

(1982b). “Tedio”, “Rosa” e “(ilexible)”, Dorna 3: 70-72.

(1983a). A dama que fala. Vigo: Xerais.

(1983b). “Durmida en bico”, “in quella parte del giovanetto” e “mamá por que non me pariches nunha cabina telefónica”, III Festival da poesía no Condado Ponteareas: S.C.D. Condado: 131-132.

(1983c). “A Casa do Lago”, “e zoaba magnética a voz de mao ze dong” y “Nada”, Escrita 1: 21.

(1998). Upalás. Vigo: Xerais, col. Ablativo Absoluto (coord. Por H. González).


Bibliografía pasiva


Álvarez Basso, Carlota (coord.) (2003). ATLÁNTICA. VIGO. 1980.1986. Vigo: Museo Marco.

Avendaño, Alberto (2001). “O meu Rompente”, Madrygal 4. Madrid: Universidad Complutense: 56-65.

Baudrillard, James (2005). A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70.

Beiras, Xosé Manuel (1981). O atraso económico de Galicia. Vigo: Galaxia.

Bernárdez, Carlos et alii (2001). Literatura galega século XX. Vigo: A Nosa Terra.

Bourdieu, Pierre (1998 [1992]). Les regles de l´art. Génese et estructure du champ litéraire. Paris: Seuil. 

Carlson, Marvin (2005). Performance. Unha introdución crítica. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1980). “O grupo Rompente”, La Voz de Galicia (06.04.1980): 35.

Cochón Otero, Iris, González, Helena (1999). “Rompente: comunicación e vangarda”, Kremer, Dieter (ed.) Actas de V Congreso Internacional de Estudios galegos. Sada: Do Castro: 1074-1084.

Cochón Otero, Iris. “Dicción, contradicción e nación: a incorporación do mundo no discurso poético último”, Grial 140 (1998): 717-730.

Cochón Otero, Iris (2001a). “Unha proposta de superación da orde xeracional oitenta/noventa”. Villanueva, Darío (dir.), Tarrío, Anxo (coord.). A literatura desde 1936 ata hoxe: Poesía e teatro. Tomo XXXIII do “Proyecto Galicia”. A Coruña: Hércules de Ediciones: 285-287

Cochón Otero, Iris (2001b). “A poesía de fin de milenio: o reaxuste dos anos noventa”. Villanueva, Darío (dir.), Tarrío, Anxo (coord.). A literatura desde 1936 ata hoxe: Poesía e teatro. Tomo XXXIII do “Proyecto Galicia”. A Coruña: Hércules de Ediciones: 365-417.

Debord, Guy (1996). La société du spectacle. París: Gallimard.

Figueroa, Antón (2001): Nación, literatura, identidade. Vigo: Xerais

Figueroa, Antón (2015). Marxes e centros. Para unha socioloxía do campo cultural. Santiago de Compostela: Laiovento

Freixanes, Víctor F. “Os premios da crítica”, Teima 19 (1977a): 23.

Freixanes, Víctor F.  “Politiza-la cultura”, Teima 24 (1977b): 32.

González Fernández, Helena. “A poesía dos noventa e a reacción contra a poesía dominante”, O Correo Galego (1997): 3-7.

González Fernández, Helena. (1998a). “Rompente, “poderosa pomada””, Anuario de Estudios Galegos 1997. Vigo: Galaxia: 47-84.

González Fernández, Helena. (1998b) “De poesía e de poetas no cincuenta aniversario de Cómaros verdes”, Anuario Grial de Estudos Literarios Galegos 1997: 203-210.

González Fernández, Helena. (2002). “Bolígrafo/pincel simultáneo”, Álvarez Basso, C. Atlántica Vigo.1980.1986. Vigo: Museo MARCO: 588-590. 

González-Millán, Xoán (1994). Literatura e sociedade en Galicia (1975-1990). Vigo: Xerais.

González-Millán, Xoán (2000). Resistencia cultural e diferencia histórica, a experiencia da subalternidade. Santiago: Sotelo Blanco.

González Xil, Xosé Manuel (2000). “As relacións literatura-arte”, Villanueva, Darío (dir.), Tarrío, Anxo (coord.). A literatura desde 1936 ata hoxe: Poesía e teatro. Tomo XXXIII do “Proyecto Galicia”. A Coruña: Hércules de Ediciones: 419-439.

Jameson, Fredric (1989). Documentos de cultura, documentos de barbarie. Madrid: Visor.

Kaprow, Allan (1966). Assemblage, Environments & Happenings. Nueva York: Harry N. Abrams.

Mao Tse-Tung (1974 [1942]). Intervenciones en el Foro de Yenan sobre arte y literatura. Barcelona: Anagrama.

Mejía, Carmen. “Estéticas da poesía galega e signos de ruptura. Unha nova ollada ó Grupo de Comunicación Poética Rompente”, Madrygal 4 (2001): 89- 94.

Méndez Ferrín, Xosé Luís (1976). Con pólvora e magnolias. Vigo: Rompente Edicións.

Monteagudo, Henrique (1983). “Pan e circo. A dama que fala: Grupo de Comunicación Poética Rompente”, Faro de Vigo (06.04.1983): 37.

Monteagudo, Henrique. “Dez anos de poesía galega: 1975-1985”, Grial 89 (1985): 268-297. 

Moreiras, Alberto (1984). “Recensión sobre a obra de Rompente”, Ulula. Georgia: University of Georgia: 147-150.

Nogueira, María Xesús (2000). “Poesía de fin de milenio: os anos oitenta”, Villanueva, Darío (dir.) y Tarrío, Anxo (coord.). A literatura desde 1936 ata hoxe: Poesía e teatro. Tomo XXXIII del “Proyecto Galicia”. A Coruña: Hércules de Ediciones: 289-363.

Queixas Zas, Mercedes, Gómez Sánchez, Anxo (2001). Historia xeral da literatura galega. Vigo: A Nosa Terra.

Raña Lama, Román. “Rompente: antre o obsequio e o insulto”, A Nosa Terra 102 (1980):16.

Rodríguez Gómez, Luciano (1986). Dende a palabra doce voces. Santiago: Sotelo Blanco.

Tarrío, Anxo (1994). Literatura galega. Vigo: Xerais.

Valverde, Alberto (2003). O grupo Rompente (1975-1983). Por unha resistencia nacional e unha comunicación de vangarda. Traballo de Investigación Titorado pola doutora H. González. Vigo: Universidade de Vigo.

Valverde, Alberto (2004). “A performance en Rompente”, Anuario de Estudos Literarios 2004. Vigo: Galaxia: 96-105.

Valverde, Alberto (2013) Elementos para a descrición e análise da vangarda no final do século XX en Galiza: o Grupo Rompente (1975-1983). Tesis doctoral. Vigo: Universidade de Vigo. Facultade de Filoloxía. 

Vázquez, A. (1980). “Tres blocs de poesía concreta”, ABC (20.03.1980): 26.

Vázquez Montalbán, Manuel (1998). La literatura en la construcción de la ciudad democrática. Barcelona: Mondadori.

Vilavedra, Dolores (1999). Historia da literatura galega. Vigo: Galaxia.

Published

2018-12-27

How to Cite

Valverde Otero, A. (2018). Rompente Group (1975-1983). An unexpected journey through the Transition in the Galician literary field. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (12), 313–332. https://doi.org/10.7203/KAM.12.12238
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1599
  • Artículo (Español)
    711

Issue

Section

Experimentación poética y contracultura en contextos dictatoriales ibéricos y latinoamericanos (1960-1990)

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.