Experimental poetics in the Basque cultural resistance: Isturitzetik Tolosan Barru (1969)
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.12.12341Keywords:
artist’s book / book-art, experimental poetry, Basque culture, avant-garde, interdisciplinarityAbstract
After many years of repression and silence, popular movements arose during the 60s and 70s, which established the basis for a social and cultural net and contributed to the settling and reconfiguring of the Basque cultural community. This paper offers an approach to that particular sociocultural context by analysing the first artist’s book to be ever published in Basque: Isturitzetik Tolosan barru (Itxaropena, 1969), by JosAnton Artze. In order to understand the context in which that book of poems emerged and its contribution to experimental poetry, this paper presents the collective and participatory dynamics which led the book’s appearance and analyses the ways in which experimentation materializes throughout it. In this context, the poems are analyzed textually and contextually, focusing on its sonorous, visual and architectural dimension. Finally, the conclusions reflect on the position that this poetic work has acquired in Basque literary historiography.
Downloads
References
Ahedo, Igor (2004). Pasado y presente del nacionalismo en Iparralde. Bilbao: Instituto Manu Robles-Arangiz.
Aldekoa, Iñaki (2015). 68ko belaunaldia. San Sebastián: Utriusque Vasconiae.
Araolaza, Oier (2012). Euskal dantza / Danza vasca / Basque Dance. San Sebastián: Instituto Vasco Etxepare.
Beltran, Juan Mari [et al.]. “Flauta”. Enciclopedia Auñamendi (2018).
Bourdieu, Pierre (1991[1980]). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
Casenave, Jon (2012). Euskal Literaturaren Historiaren Historia. San Sebastián: Utriusque Vasconiae.
Crespo Martín, Bibiana. “El libro-arte / libro de artista: tipologías secuenciales, narrativas y estructuras”. Anales de Documentación 15 1 (2013).
Del Valle, Teresa et alii (1985). Mujer vasca. Imagen y realidad. Barcelona: Anthropos.
Eskisabel Urtuzaga, Jon (2012). Euskal kantagintza: pop, rock, folk / La canción vasca: pop, rock, folk / Basque Songwriting: Pop, Rock, Folk. San Sebastián: Instituto Vasco Etxepare.
Gabilondo, Joseba. “Euskal poesiaren historia postmoderno baterantz”. Egan 3-4 (2009): 5-52.
Gandara, Ana (2015). Euskal ondare kulturalaren moldatzea (1960-1990). Egungo kultur sistemaren oinarri. Tesis doctoral. UPV/EHU.
Gereñu, Idoia (2016). Jarrai (1959-1968), hito del teatro vasco de vanguardia. Tesis doctoral. Universidad Carlos III de Madrid.
Grünfeld, Mihai (2000). “Voces femeninas de la vanguardia: el compromiso de Magda Portal”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 51 (2000): 67-82.
Hernández, Jone Miren; Ruiz Torrado, Maria y Retolaza, Iratxe (2018). “Basque Women Who Resisted: A Feminist Rereading of the Franco Period”. Bermúdez, Silvia, Johnson, Roberta (eds.). A New History of Iberian Feminisms. Toronto: University of Toronto Press: 287-298.
Iturain azpiroz, Iñaki: “Una mirada al mar y a sus historias desde Orio”. Itsas Memoria. Revista de Estudios Marítimos del País Vasco 8 (2016): 441-458.
Landa, Mariasun (2008). La fiesta en la habitación de al lado. San Sebastián: Erein.
Larrinaga, Ane. “Kulturgileak mugimendu sozialen tradizioan: euskal intelektualak euskalgintzan”. Uztaro 66 (2008): 87-103.
Lourido, Isaac (2014a). História literaria e conflito cultural. Bases para unha história sistêmica da literatura na Galiza. Santiago de Compostela: Laiovento.
Lourido, Isaac (2014b). “Teorias sistémicas e crítica de poesia em espaços de conflito cultural”. Livros que nom lê ninguém. Santiago de Compostela: Através: 66-78.
López Gradolí, Alfonso (2008). La escritura mirada: una aproximación a la poesía experimental española. Madrid: Calambur.
Manterola, Ismael (2017). Maite ditut maite. Transmisioa XX. mendeko Euskal Herriko artean. San Sebastián: EDO!
Maraña Sanchez, Felix [et al.]. “Oteiza Embil, Joge”. Enciclopedia Auñamendi (2018).
Molas, Joaquim (2010). Las vanguardias literarias en Cataluña. Imitación y originalidad. Lleida: Milenio.
Monegal, Antonio (1998). En los límites de la diferencia. Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Madrid: Tecnos.
Mozos Mujika, Iñaki [et al.]. “Pastoral”. Enciclopedia Auñamendi (2018).
Odriozola, Onintza (2015). Erakunde bat baino gehiago: ETA herri mugimendu gisa. Tesis doctoral. UPV/EHU.
Oronoz, Belen (2000). Gazteri berria, Kantagintza Berria. San Sebastián: Erein.
Oronoz, Belen (2013). JosAnton Artze “Hartzabal”: inguruaren eragina poesiagintzan (1969-1979). Tesis doctoral. UPV/EHU.
Oteiza, Jorge (1993[1963]). Quousque tandem..! Pamplona: Pamiela.
Palma, Caio di (2016). “Silêncio e pantonalidade enquanto materialidade estética em John Cage”. Etudes romanes de Brno 1 (2016): 103-110.
Pons, Margalida. “Ilegibilidad y tradición en la poesía experimental”. 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada 8 (2013): 28-46.
Ramos, Julio. “Disonancia afrocubana: Amadeo Roldán y John Cage”. RECIAL. Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Áreas Letras 12 (2017): 1-23.
Retolaza, Iratxe. “Literatura herrikoia, herri-literatura, herri-idazleak: herrikoitasun kontzeptuez zenbait gogoeta”. Euskera 55, 2 (2010): 953-976.
Retolaza, Iratxe y Sarriugarte, Danele (2015). Gizontzeko (andretzeko) garaia. Gabriel Arestiren imajinario poetikoa eta genero-eraikuntzak. Ea: HEA Kultura elkartea.
Retolaza, Iratxe (2018a). “Entrevista a Jose Angel Irigarai: Ez dok amairu y Isturitzetik Tolosan barru”. San Sebastián. 2018-03-10.
Retolaza, Iratxe (2018b). “Entrevista a Mikel Garai y Javier Unzurruzaga: Isturitzetik Tolosan barru”. San Sebastián. 2018-03-17
Retolaza, Iratxe (2018c). “Entrevista a Mikel Forcada: Isturitzetik Tolosan barru”. San Sebastián. 2018-03-28.
Retolaza, Iratxe (2018d). “Entrevista a Iñaki Nuñez: Isturitzetik Tolosan barru”. San Sebastián-Barcelona, 2018-03-20.
Sudupe, Pako (2011). “50eko hamarkadako euskal literaturaren panorama laburtua”. Uztaro 76: 59-80.
Torrealdai, Joan Mari (2000). Artaziak. Euskal liburuak eta Francoren zentsura (1936-1983). Zarautz: Susa.
Zabala, Juan Luis (2003). Jesus Mari Artze. Ttakunaren esku isila. Usurbil: Zumarte.
Zubiaur, Jabier (2006). “Los Encuentros de Pamplona de 1972. Contribución del Grupo Alea y la Familia Huerta a un acontecimiento singular”. Anales de historia del arte 14: 251-167.
Zumthor, Paul (1992). “Una poesía del espacio”. Albaladejo, Tomás et alii (eds.). Las Vanguardias: Renovación de los Lenguajes Poéticos (2). Barcelona: Júcar: 231-248.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1348
-
Artículo (Español)1163
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.