Workers of the image: memory(ies) of Gerda Taro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.14.13875

Keywords:

Gerda Taro, Spanish Civil War, Internationalism, War Photography, Postmemory

Abstract

Among the famous names of international photojournalism who converged in Spain during the Civil War, Gerda Taro’s was only recently rediscovered after many decades of oblivion. A fundamental piece of the cooperative action which aimed to the elaboration of an iconography of the Spanish Republic and of the fight undertaken both by the trade unions and, more generally, by the Spanish people menaced by fascism, Taro’s work is a still partially unknown page of the media-related, ideological and political effort towards the constitution of an internationalist movement which was to oppose compactly the raise of nationalist totalitarianism in Europe. Through an analysis of the auto-narration sketched by Taro herself, as well as of the mitification of her death iconized by the French Communist Party and some more recent fictional works where she appears as a literary character, the main aim of this article is to reconstruct the different stages in the construction and transmission of Taro’s collective memory. The ultimate objective is to evaluate where a proper recognition for her antifascist effort has reached the contemporaneity. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allan, Ted (2015). This time a better Earth. Ottawa: University of Ottawa Press.

Andrés Sanz, Jesús de (2015). Carteles de la Guerra Civil Española. Madrid: Susaeta.

Aragon, Louis (1935). Pour un réalisme socialiste. París: Denoél.

Aronson, Marc y Budhos, Marina (2017). Eyes of the world. Robert Capa, Gerda Taro and the invention of modern photojournalism. New York: Henry Holt & Co.

Arroyo Jiménez, Lorna Beatriz y Doménech Fabregat, Hugo. “Gerda Taro y los orígenes del fotoperiodismo moderno en la guerra civil española”. Fotocinema 10 (2015): 119-153.

Barthes, Roland (1989). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Benjamin, Walter (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México D.F.: Ítaca.

Bergamín, José. “Cristal del tiempo”. Hora de España XIV (1938): 69-75.

Bertelli, Pino (2017). La fotografia ribelle. Rimini: NdA Press.

Butler, Judith. “Performative Acts and Gender Constitution: an Essay in Phenomenology and Feminist Theory”. Theatre Journal 4, 40 (1988): 519-531. 

Cabañas Bravo, Miguel (coord.) (2003).El arte español fuera de España. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Capa, Robert (1938). Death in the making. Photographs by Robert Capa and Gerda Taro. New York: Covici Friede.

Capa, Robert (2001). Slightly out of focus. The legendary photojournalist’s illustrated memoire of World War II. New York: Modern Library.

Cartier-Bresson, Henri et al. (2006). Le front populaire des photographes. París: Éditions Terre Bleue.

Denoyelle, Françoise (1997). La lumière de Paris: Le marché de la photographie, 1919-1939. París: L’Harmattan.

Derrida, Jacques. “Archive fever. A Freudian impression”. Diacritics 2, 25 (1995): 9-63.

Everly, Kathryn (2016). “Remembering/Gendering war: Gerda Taro’s Spanish Civil War Photographs”. Collins, Jacky et al. (eds.). (Re)collecting the past. Historical memory in Spanish Literature and Culture. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing: 148-161.

Flores Arancibia, Daneo (2010). “Campo de aparición: vestigio, indicio e interdicto de la mirada (notas para un exilio de imágenes entre México y España”. Azuela de la Cueva, Alicia y González Martínez, Carmen (eds.). México y España: huellas contemporáneas. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia: 171-190.

Fortes, Susana (2009). Esperando a Robert Capa. Barcelona: Planeta.

Goebel, Eckart y Weigel, Sigrid (eds.)  (2012). “Escape to life”. German Intellectuals in New York: a compendium on exile after 1933. Berlín/Borston: De Gruyter.

Halbwachs, Maurice (1950). La mémoire collective. París: Presses Universitaires de France.

Halbwachs, Maurice (1994). Les cadres sociaux de la mémoire. París: A. Michel.

International Center of Photography. Archivo general.

Janeczek, Helena (2017). La ragazza con la Leica. Milán: Guanda.

Jenkins, Brian y Millington, Chris (2015). France and Fascism. February 1934 and the dynamics of political chrisis. London: Routledge.

Lebrun, Bernard y Lefebvre, Michel (eds.)  (2011). Robert Capa: Traces d’une légende. París: Éditions de La Martinière.

Leenaerts, Danielle (2010). Petite histoire du magazin Vu (1929-1940). Entre photographie d’information et photographie d’art. Bruxelles: Peter Lang.

Lefebvre-Peña, Michel (eds.) (2013). Guerra gráfica. Fotógrafos, artistas y escritores en guerra. Barcelona: Planeta.

León, María Teresa (2007). Crónica general de la guerra civil. Sevilla: Renacimiento.

Magnum Photos. Archivo general

Maspero, François (2006). L’ombre d’une photographe, Gerda Taro. París: Éditions du Seuil.

Moradiellos, Enrique (2012). La guerra de España (1936-1939). Barcelona: RBA Libros.

Nash, Mary (1981). Mujer y movimiento obrero en España. México D.F.: Fontamara.

Olmeda, Fernando (2007). Gerda Taro. El periodismo como testigo de la historia. Barcelona: Random House-Mondadori.

Poniatowska, Helena (2016). Tinísima. Barcelona: Seix Barral.

Preston, Paul (2011). Idealistas bajo las balas. Corresponsales extranjeros en la guerra de España. Barcelona: Debolsillo.

Racine, Nicole. “L'Association des Écrivains et Artistes Révolutionnaires (A.E.A.R.). La revue Commune et la lutte idéologique contre le fascisme (1932-1936)”. Le Mouvement Social 54 (1966): 29-47.

Racine, Nicole. “La querelle du réalisme (1935-1936)”. Societé & Représentations 15 (2003): 113-131.

Read, Peter y Kelly, Julia (eds.) (2009). Giacometti: critical essays. New York: Routledge.

Schaber, Irme (2007). Gerda Taro. Una fotografa rivoluzionaria nella guerra civile spagnola. Roma: DeriveApprodi.

Schaber, Irme et al. (2009). Gerda Taro. Roma: Contrasto.

Solà Solé, Pere (2014). Louis Aragon y España. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Sontag, Susan (2011). Ante el dolor de los demás. Barcelona: Debolsillo.

Torres Nebrera, Gregorio (1996). Los espacios de la memoria. La obra literaria de María Teresa León. Madrid: Ediciones de la Torre.

Tschilschke, Christian von y Schmelzar, Dagmar (eds.) (2010). Docuficción. Enlaces entre ficción y no ficción en la cultura española actual. Madrid: Iberoamericana/Vervuert.

Whelan, Richard (1994). Robert Capa. A biography. Lincoln: Nebraska University Press.

Wolikow, Serge (1996). Le Front Populaire en France. Bruxelles: Éditions Complexe.

Ziff, Trisha (2011). La maleta mexicana. México y España: 212 Berlin, Mallerich Films y Paco Poch.

Published

2019-12-30

How to Cite

Rossi, M. (2019). Workers of the image: memory(ies) of Gerda Taro. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (14), 269–288. https://doi.org/10.7203/KAM.14.13875
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    973
  • Artículo (Español)
    656

Issue

Section

Monográfico. Culturas obreras

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.