The proletarian theatre in Madrid. From the group Nosotros to the proletarian theatre company of César Falcón (1931-1934)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.14.14017

Keywords:

Agit-prop theater, proletarian theater, political propaganda

Abstract

This study addresses agit-prop theatre in Spain between 1931 and 1934, in Madrid, albeit it was also rolled out in Barcelona. Born in the soviet Russia and developed during the Weimar Republic, its links to Spanish political propaganda tie proletarian theater to the PCE. In Madrid, the Spanish Communist Party, by the hand of César and Irene de Falcón, launched several theater companies in order to put on display agit-prop theater. This artistic expression was still minority, and its cultural and artistic influence was limited. Proletarian theater was preferentially used by the PCE in order to widen its influence among its young groups, as a way to reinforce the social presence during this age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, Juan y Aznar Soler, Manuel (1999). Cipriano Rivas Cherif y el teatro español de su época. Madrid: Asociación de Directores de Escena. 

Aznar Soler, Manuel (1993). Max Aub y la vanguardia teatral (Escritos sobre teatro, 1928-1938). Valencia: Universidad de Valencia.

Cobb, Christopher (1985). “El teatro de agitación y propaganda en España. El grupo Nosotros (1932-1934)”. Cobb, Christopher (ed.). César Falcón. Lima: Hora del Hombre: 15-30.

Comín Colomer, Eduardo (1965). Historia del PCE. Del nacimiento a la mayoría de edad (Abril 1920 – Febrero 1936). Del nacimiento a la mayoría de edad. Primera Etapa. Madrid: Editora Nacional. 

Dennis, Nigel y Peral Vega, Emilio (2009). Teatro de la guerra civil: El bando republicano. Madrid: Fundamentos.

Dennis, Nigel y Peral Vega, Emilio (2010). Teatro de la guerra civil: El bando nacional. Madrid: Fundamentos.

Díaz Fernández, José (1985). El nuevo romanticismo. Madrid: José Esteban.

Díez, Emeterio. “La censura teatral en Madrid durante la Segunda República, 1931-1936”. Anales de Literatura Española Contemporánea 32, 2 (2007): 83-106. 

Dougherty, Dru y Vilches de Frutos, M.ª Francisca (1992). El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: CSIC-Fundación García Lorca y Tabapress. 

Elorza, Antonio y Bizcarrondo, Marta (1999). Queridos camaradas. La Internacional Comunista y España, 1919-1939. Barcelona: Planeta.

Falcón, Irene [de] (1996). Asalto a los cielos. Mi vida junto a Pasionaria. (Memorias). Barcelona: Planeta. 

Fuentes, Víctor (1980). La marcha al pueblo en las letras españolas, 1917-1936. Madrid: Popular.

Gil Fombellida, Mari Carmen (2003). Rivas Cherif, Margarita Xirgu y el teatro de la Segunda República. Madrid: Fundamentos y RESAD. 

Gómez Díaz, Luis Miguel (1983). El teatro de vanguardia y agitación popular en Madrid durante la guerra civil. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. 

Gómez Díaz, Luis Miguel (2006). Teatro para una guerra (1936-1939). Textos y documentos. Madrid: Centro de Documentación Teatral. 

Gómez Díaz, Luis Miguel (2018). “Introducción”. Martínez Allende, Francisco. Teatro completo (II). Madrid: Proletario ediciones.

Gómez García, Manuel (1998). Diccionario del teatro. Madrid: Akal.

Huélamo, Julio (1992). “Lorca y los límites del teatro surrealista español”. Dougherty, Dru y Vilches de Frutos, M.ª Francisca. El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: CSIC-Fundación García Lorca y Tabapress: 207-214. 

Hurtado, Manuel (1932). Normas de organización y estructura del Partido Comunista. Mundo Obrero: Barcelona. 

Mally, Lynn, (1990). Culture of the Future: The Proletkult Moviment in Revoluciony Russia. Berkeley: University California Press. 

Mally, Lynn (2000). Revolucionary acts. Amateur theater and soviet state (1917-1938). Cornell University Press: Ithaca. Nueva York.

Martínez Riaza, Asunción (2004). ¡Por la República! La apuesta política y cultural del peruano César Falcón en España, 1919-1939. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Mateos Martínez, María Antonia (1999). Esta noche, velada teatral. Colección “Historia vivida”. Gijón: Imprenta de El Comercio. 

Matorras, Enrique (1935). El comunismo en España. Burgos: Imprenta Aldecoa.

Mc Carthy, James (2003). “Soldados como espectadores. Teatro de agitación y propaganda y estética de la representación en la Guerra Civil española”. ADE Teatro 97 (Madrid, 2003): 139-147.

Muñoz-Alonso López, Agustín (ed.) (2003). Teatro español de vanguardia. Madrid: Castalia. 

Mussot Flores, Luis. Agenda-diario de 1934. Manuscrito inédito.

Pacheco, Isaac (1934). Primero de Mayo. Colección “Teatro del pueblo”. Madrid: Imprenta Juan Pueyo.

Piscator, Erwin (1930). Teatro político. Cenit: Madrid.

Piscator, Erwin (2001). Teatro político. Vicente Hernando, César de (ed.). Hondarribia: Hiru. 

Piscator, Erwin (2014). Teatro, Política, Sociedad. Vicente Hernando, César de (ed). Madrid: ADE.

Pla y Beltrán, Pascual (1934). Seisdedos. (tragedia campesina). Valencia: Ediciones de la Unión de Escritores y Artistas Proletarios. Imprenta Cosmos. 

Pla y Beltrán, Pascual (2009). Narrativa, teatro y ensayo. Aznar Soler, Manuel (ed.). Valencia: Consell Valencià de Cultura: 81-150.

Plaza Plaza, Antonio. El teatro de agitación y propaganda en España (1931-1936). Estudio introductorio y antología de sus obras. Inédito.

Plaza Plaza, Antonio (2010). “El  teatro proletario en España, 1931-1936”. Beti Sáez, Iñaki y Gil Fombellida, Mari Karmen (eds.). Exilio y Artes escénicas. IX Congreso Internacional sobre el exilio: Exilio, teatro y teatralidad. Saturran, San Sebastian: Universidad de Deusto & Hamaika Bide Elkartea: 51-86.

Sender, Ramón J. (1933). Teatro de masas. Valencia: Orto.

Toller, Ernst (1991). Los destructores de máquinas & Hinkemann. Madrid: ADE.

Vived Mairal, Jesús (2001). “Estudio introductorio”. Sender, Ramón J. La llave. Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses: 7-87. 

Vived Mairal, Jesús (2002). Ramón J. Sénder, una biografía. Madrid: Páginas de Espuma.

Published

2019-12-30

How to Cite

Plaza Plaza, A. (2019). The proletarian theatre in Madrid. From the group Nosotros to the proletarian theatre company of César Falcón (1931-1934). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (14), 137–177. https://doi.org/10.7203/KAM.14.14017
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1180
  • Artículo (Español)
    853

Issue

Section

Monográfico. Culturas obreras

Metrics