Allegory of the “real” Spanish middle class in 'Muchos hijos, un mono y un castillo'

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.15.15838

Keywords:

Allegory, middle class, ambiguity, history, documentary

Abstract

Muchos hijos un mono y un castillo (Salmerón, 2017) is a documentary that narrates the history of its protagonist, Julita, alongside the history of Spain from the Civil War until its most recent economic crisis. Julita appears in the film as the director’s mother, and as an unusual allegory of Spain’s history thanks to her personification of the “real” Spanish middle class. This article analyzes how Muchos hijos faithfully visualizes not only the excesses but also the ambiguities that characterize the middle class, a key subject in recent Spanish history both on a material and on an ideological level. Paying attention to its multi-generic format, the article will study the ways in which the comic, tragic, and performative elements of the documentary locate the film between carnivalesque and humorous criticism, while they unveil the contradictions oftentimes dismissed but crucial to understand this critical class within the Spanish democratic imaginary. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene Domingo Sancho, University of St. Thomas

Irene Domingo Sancho is an Assistant Professor of Spanish at the University of St. Thomas in St. Paul, Minnesota. Her main area of research interest is Contemporary Peninsular Literature, Film, and Culture. She primarily focuses on the specificities, continuities, and symmetries between the so-called late-Francoist and the post-dictatorial neoliberal regimes in Spain. She has written various articles for academic journals, organized seminars, and presented at conferences on those topics.

References

AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación) (2018), Marco general de los medios en España. Madrid: AIMC, D.L.

Arribas, Inés (1997). La literatura de humor en la España democraática. Madrid: Pliegos.

Belinchón, Gregorio. “La mujer que perdió un castillo pero ganó una película”. ElPaís (2017).

Bennett, Jane (2010). Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University Press.

Boyero, Carlos. “A sus pies, surrealista Julita”. ElPaís (217).

Bruzzi, Stella (2011). New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge.

Casas, Quim. “‘Muchos hijos, un mono y un castillo’: la familia Salmerón”. ElPeriódico (2017). 

Catalá, Josep (2009). “Límites de lo risible: ética y estética del documental humorístico”. Oroz, Elena y de Pedro Amatria, Gonzalo (eds.). La risa oblicua: Tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y humor. Madrid: Ocho y medio, Libros de cine: 45-74.

Chávarri,  Jaime (1976). El desencanto. España: Manga Films. 

Critchley, Simon (2002). On Humor. New York: Routledge.

Deleyto, Celestino (2009). The Secret Life of Romantic Comedy. New York: Manchester University Press.

Eco, Umberto (1984). “The Frames of Comic Freedom”. Sebeok, Thomas A. (ed.). Carnival!. New York: Mouton Publishers: 1-10.

Faulkner, Sally (2013). A History of Spanish Film. Cinema and Society. 1910-2010. London : Continuum Publishing.

Freud, Sigmund (1927). “Humor”. Freud, Sigmund (ed.). The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. Volume XXI (1927-1931): London: Hogarth Press: 159-166.

Gómez de la Serna, Ramón. “Gravedad e importancia del humorismo”. Revista de Occidente 89 (1930): 348-391.

Guerra, Andrés. “‘Muchos hijos, un mono y un castillo’: la historia de una familia surrealista y tres deseos”. La Vanguardia (2017).

Johnston, Ian. “Dramatic Structure: Comedy and Tragedy”. (s.f.).

King, Geoff (2006). Film Comedy. London: Walflower Press.

León, Pablo (2012).Carmina o revienta. España: Cameo.

López, Isidro y Rodríguez, Emmanuel (2010). Fin de ciclo. Financiarización, territorio y sociedad de propietarios en la onda larga del capitalismo hispano (1959-2009). Madrid: Traficantes de Sueños. 

Meleo-Erwin, Zoë, “Queering the Linkages and Differences (Fat and Disability)”. Pausé, Cat; Wykes, Jackie y Murray, Samantha (edas.) (2016). Queering Fat Embodyment. London: Routledge: 100-118.

Ministerio de educación, cultura y deporte. “Ficha de Muchos hijos, un mono y un Castillo” (s.f.). 

Montañez, Beatriz. “El ‘show’ de Julita y familia”. El País Semanal (2017).

Nora, Pierre. “Between Memory and History: Les Lieux de Memoire”. Representations 26 (1989): 7–24.

Oroz, Elena y de Pedro Amatria, Gonzalo (2009). “La risa oblicua o cuando el humor desvió al documental de su rígido canon”. Oroz, Elena y de Pedro Amatria, Gonzalo (eds.). La risa oblicua: Tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y humor. Madrid: Ocho y medio, Libros de cine: 19-44.

Pereda, Olga. “ ‘Muchos hijos, un mono y un castillo’: los sueños chalados de Julita”. El periódico (2018).

Pirandello, Luigi: “Esencia, caracteres y materia del humorismo”. CIC: Cuadernos de información y comunicación 7 (2002): 95-130. 

Ran, Faye (2007). “Modern Tragycomedy and the Fool”. Robb, David (ed.). Clowns, Fools, and Picaros: Popular Forms in Theatre, Fiction, and Film. Amsterdam: Rodolpi: 25-36.

Salmerón, Gustavo (2017). Muchos hijos, un mono y un castillo. España: Cameo.

Sánchez León, Pablo. “Avatares de un régimen de clases medias”. La Circular (2015).

Sánchez León, Pablo (2013). “Decadencia y regeneración. La temporalidad en los conceptos fundamentales de la modernidad española”. Fernández Sebastián, Javier y Capellán de Miguel, Gonzalo (eds.). Santander: Editorial de la Universidad de Cantabria: 271-300.

Sánchez León, Pablo. “Desclasamiento y desencanto. La representación de las clases medias como eje de una relectura generacional de la transición española”. Kamchatka 4 (2014a): 63-99.

Sánchez León, Pablo. “Desclasamiento y desencanto. Representaciones de clase media y poética de la participación democrática en la transición española”. Presentación Seminario Euraca (2014b).

Scheibler, Susan (1993). “Constantly Performing the Documentary. The Seductive Promise of Lightning Over Water”. Renov, Michael (ed.). Theorizing Documentary. New York: Routledge: 135-150.

Soliño, María Elena (2017). Mujer, alegoría y nación : Agustina de Aragón y Juana la Loca como construcciones del proyecto nacionalista español (1808-2016). Madrid: Iberoamericana.

Walsham, Alexandra. “Introduction: Relics and Remains”. Past and Present 5 (2010): 9-36.

Weinrichter, Antonio (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid: T&B Editores.

Wintle, Michael (2009). The Image of Europe. Visualizing Europe in Cartography and Iconography throughout the Ages. Cambridge: Cambridge University Press.

Wright, Erik Olin (2000). Class Counts: Comparative Studies in Class Analysis. Cambridge: Cambridge University Press. 

Xavier, Ismail (2004). “Historical Allegory”. Miller, Toby y Robert Stam (eds.). A Companion to Film Theory. Malden: Blackwell Publishing Ltd. 333-362.

Published

2020-07-31

How to Cite

Domingo Sancho, I. (2020). Allegory of the “real” Spanish middle class in ’Muchos hijos, un mono y un castillo’. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (15), 397–418. https://doi.org/10.7203/KAM.15.15838
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    539
  • Artículo (Español)
    417

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.