Towards an archive of gay feelings. A reading of the cinema of Martín Rejtman and Marco Berger

Authors

  • Atilio Raúl Rubino Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP)

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.18.20819

Keywords:

Martín Rejtman, Marco Berger, cine argentino, cine queer, archivo de sentimientos

Abstract

This essay makes a comparative reading between the cinema of Martín Rejtman and that of Marco Berger's, not from the point of view of aesthetic or narrative similarities or differences but from a queer perspective in connection to elements of the doctrine of the affections and emotions. This way, the relationship established between the films of both filmmakers can be thought in terms of affectation rather than intertextuality. Starting from the idea of Bromance linked to the concept of homosociability, a reading will be proposed that breaks with the idea of queer cinema associated with the representation of homosexual identities and practices in order to take it more in relation to the questioning or the crisis of the hetero/homosexual binarism, so as to focus, instead, on the cracks, the edges and the borders where sexuality becomes diffuse or fluid. Consequently, we encourage an approach to the New Argentine Cinema not from the representation of sex-dissident identities but as an archive of queer feelings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Atilio Raúl Rubino, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP)

Atilio Raúl Rubino es Profesor y Doctor en Letras por la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP). Sus áreas de investigación y trabajo se vinculan con las representaciones literarias y cinematográficas de la disidencia sexual. Actualmente es ayudante diplomado en la cátedra de Introducción a la Literatura (Departamento de Letras, FaHCE-UNLP), becario postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) e investigador en formación del Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS, CONICET/UNLP). Integra, asimismo, el plantel docente en diferentes carreras de posgrado de la UNLP (FaHCE y Facultad de Arquitectura). Sobre los temas de su especialidad ha publicado artículos en revistas científicas y en capítulos de libro y también ha participado en diferentes eventos académicos, congresos y simposios

References

Aguilar, Gonzalo (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino .Buenos Aire: Santiago Arcos.

Ahmed, Sara (2019a). Fenomenología Queer. Orientaciones, objetos, otros. Barcelona: Bellaterra

Ahmed, Sara (2019b). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.

Ahmed, Sara (2015). La política cultural de las emociones. México: UNAM.

Berger, Marco. “Directores x Directores: Marco Berger”, Estudio TV - SUTERH - FATERyH - Tecnópolis (2015): https://www.youtube.com/watch?v=37l3FOoDB9w.

Bernini, Emilio (2008). Estudio Crítico sobre Silvia Prieto. Entrevista a Martín Rejtman. Buenos Aires: Picnic.

Carri, Albertina y Ranzani, Oscar. (2015). “Priorizamos lo disruptivo” [Entrevista a Albertina arri]. Página/12, 8 de julio de 2015. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-36011-2015-07-08.html

Campero, Agustín (2014). Nuevo cine argentino. De Rapado a Historias extraordinarias. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Córdoba García, David (2005), “Teoría queer: reflexiones sobre sexo, sexualidad e identidad. Hacia una politización de la sexualidad”. Córdoba García, David; Sáez, Javier y Vidarte, Francisco (eds.). Teoría queer: políticas bolleras, maricas, trans, mestizas. Barcelona/Madrid: Egales: 21-66.

Cvetkovich, Ann (2012). Depression. A public feeling. Durham & London: Duke University Press.

Cvetkovich, Ann (2018). Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona: Bellaterra

DeAngelis, Michael (2014). Reading the bromance: homosocial relationships in film and television. Detroit, Michigan: Wayne State University Press.

Del Río, Elena (2012). Deleuze and the cinemas of performance: powers of affection. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Depetris Chauvin, Irene (2019). Geografías afectivas. Desplazamientos, prácticas espaciales y formas de estar juntos en el cine de Argentina, Chile y Brasil (2002-2017). Mountain View, Calif.: Creative commons.

Doty, Alexander (2000). Flaming classics. Queering the film canon. New York: Routledge.

Echavarren, Roberto (2014). “El placer y el deseo: Michel Foucault y Gilles Deleuze”. Fuera de género. Criaturas de la invención erótica. Montevideo: La flauta mágica: 127-148.

Edelman, Lee (2014). No al futuro. La teoría queer y la pulsión de muerte. Barcelona: Egales.

Forastelli, Fabricio. “Narraciones de la igualdad en el cine lgbt argentino. Hawaii de Marco Berger y Esteros de Papu Curotto”. Toma Uno, N° 6 (2018): 183-193. (https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20906).

Foster, David William. “Marco Berger: filmar las masculinidades queer en la argentina”. Imagofagia, Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, N° 9 (2014): s/p. (http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/513).

Foucault, Michel (2016). Sexualidad y política. Escritos y entrevistas 1978-1984. Buenos Aires: El cuenco de plata.

Gordon, Rocío (2017). Narrativas de la suspensión. Una mirada contemporánea desde la literatura y el cine argentinos. Buenos Aires: Libraria.

Halberstam, Jack (2018). El Arte queer del fracaso. Barcelona: Egales.

Haraway, Donna (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Holcombe, William Daniel (2017). “Marco Berger: Homoaffectivity through Cinematic Queered Continuums”. Padva, Gilad y Buchweitz, Nurit (eds.). Intimate Relationships in Cinema, Literature and Visual Culture. London: Palgrave MacMillan: 121-133

Martin, Deborah (2016). The cinema of Lucrecia Martel. Manchester: Manchester University Press.

Martinelli, Lucas Sebastián (2014). “Cuerpos masculinos y dimensión escópica homoerótica en el Cine Argentino Contemporáneo: Marco Berger”. Utrera, Laura (ed.). Documental-ficción, cruces interdisciplinarios e imaginación política: Actas IV Congreso de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. CABA: ASAECA: 816-820.

Modarelli, Alejandro. “Los machos ponientes de Vil romance y Plan B”, Kilómetro 111, N° 9 (2011): pp. 185-196.

Mulvey, Laura (1999). “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. Braudy, Leo y Cohen, Marshall (eds.). Film Theory and Criticism: Introductory Readings. New York: Oxford University Press: 833-844.

Oubiña, David (2005). “Martín Rejtman: el cine menguante”. Rejtman, Martín. Rapado, Silvia Prieto, Los Guantes Mágicos, Doli vuelve a casa. Buenos Aires: Colección Cine Malba: pp. 5-23.

Pagnoni Berns, Fernando Gabriel. “Crisis de la masculinidad en el cine queer argentino: desde 1985 hasta hoy”. Revista lindes, No. 5 (2012). (http://www.revistalindes.org.ar/numeros_anteriores/numero_5/instantaneas/fernando%20berns.pdf.)

Peidro, Santiago. “Un deseo que interpela: subvirtiendo las normas morales de la erogenia masculina. Recorrido por la filmografía del cineasta Marco Berger”. Ética y Cine Journal, Vol. 3, No. 3 (2013): 43-53 (https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/6255) (https://doi.org/10.31056/2250.5415.v3.n3.6255).

Preciado, Paul. B. (2009). "Terror anal: apuntes sobre los primeros días de la revolución sexual". Hocquenghem, Guy y Preciado, Paul B. (2009). El deseo homosexual (con Terror anal). Barcelona: Melusina: pp. 133-174.

Rich, Ruby (2013). New queer cinema: the director's cut. Durham: Duke University Press.

Rubino, Atilio Raúl. “Sexualidades en fuga. Cuerpo e identidad en la literatura y el cine de Martín Rejtman”. Saga. Revista de Letras, N° 3, (2015): s/p. (http://sagarevistadeletras.com.ar/archivos/Rubino.-Sexualidades-en-fuga..pdf)

Rubino, Atilio Raúl. “El sinsentido como resistencia. Zombies, cyborgs y fantasmas en Literatura y otros cuentos de Martín Rejtman”. Orbis Tertius, Vol. XXIV, Nº 29 (2019a). (https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTe112/11110)

Rubino, Atilio Raúl (2019b). “Sucias, enfermas, monstruosas. Las niñas en el cine de Lucrecia Martel”. Arnés, Laura y Saxe, Facundo (eds.). Escenas lesbianas. Tiempos, voces y afectos disidentes. Adrogué: La cebra: 193-216

Sarlo, Beatriz. (2003). “Plano, repetición: Sobreviviendo en la ciudad nueva”. Birgin, Alejandra y Trímboli, Javier (eds.). Imágenes de los noventa. Buenos Aires: Libros del Zorzal: 125-149.

Sedgwick, Eve Kosofsky (1985). Between men. English literature and male homosocial desire. New York: Columbia University Press.

Sedgwick, Eve Kosofsky (1998). Epistemología del armario. Barcelona: Ediciones de la Tempestad.

Published

2021-12-13

How to Cite

Rubino, A. R. (2021). Towards an archive of gay feelings. A reading of the cinema of Martín Rejtman and Marco Berger. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (18), 399–416. https://doi.org/10.7203/KAM.18.20819
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1190
  • Artículo PDF (Español)
    828

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.