Another Day of Life (Raúl de la Fuente, Damian Nenow, 2018): an epic review of Kapuscinski from animation cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.19.21305

Keywords:

Kapu?ci?ski, Adaptación, Intermedialidad, Cine de animación, Épica colonial.

Abstract

Another Day of Life (2018) is a European co-production promoted by the Spaniard Raúl de la Fuente that adapts the homonymous text by Ryszard Kapu?ci?ski, published in 1976. The film combines the genres of animation and documentary by combining real images with recreations made by computer. Although the script is based on the text of the Polish reporter, its generic complexity makes its cinematographic transfer particularly complicated. The hybridization between journalistic chronicle and autobiography proposed by Kapu?ci?ski becomes in the hands of the filmmakers a kind of hagiography of the character. In this sense, there is a rereading of his message from more marked ideological keys that, however, formally adopt the Hollywood blockbuster language. This research proposes a comparison between both works to unravel their main points of divergence. Among other aspects, the development of our work will occupy the reconstruction of the authorial profile of Kapu?ci?ski, the tracing of the main influences in the transmedialization process, the examination of the features of the classical epic in the configuration of an aesthetic close to that of the comic and the video game, and the analysis of the ideological subversion that occurs in the transfer carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tania Padilla Aguilera, Universidad de Córdoba

Departamento de Estudios Filológicos y Literarios. Área de Literatura Española. Investigadora postdoctoral con contrato de la Universidad de Córdoba en el extranjero (Universitá di Bologna). Acreditada a Contratada doctora.

References

Al’Amin Mazrui, Ali (1977). The Warrior Tradition in Modern Africa. Leiden: E. J. Brill. 

Benjamin, Walter (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México D. F.: Editorial Ítaca.

Bourdieu, Pierre (coord). (2000). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée De Brouwer.

C, Luís de (1572). Os Luisíadas. Lisboa: Antonio Gonçalves.

Chatman, Seymour (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus. 

Conrad, Joseph (1899). Heart of Darkness (El corazón de las tinieblas). London: Blackwood’s Magazine.  

Doležel, Lubomír. “Semiotics of Literary Communication”. Strumenti Critici 50 (1986): 5-48. 

Domoslawski, Arthur (2010). Kapuściński non-fiction. Barcelona: Galaxia Gutenberg. 

Ercilla, Alonso de (1569, 1598 y 1589). La Araucana (Primera parte, Segunda parte y Tercera parte). Madrid: Pierres Cosin / Madrid: Pierres Cosin / Madrid: Pedro Madrigal.

Ford Coppola, Francis (1979). Apocalipse Now. Estados Unidos: Zoetrope Studios. 

Foucault, Michel. “¿Qué es un autor?”. Littoral 9 (1983): 51-82.

Fuente, Raúl de la y Nenow, Damian (2018). Un día más con vida (Another Day of Life). España, Polonia, Bélgica, Alemania y Hungría: Platige Films y Kanaki Films.

Genette, Gerard (1979). Introduction à l´architexte. Paris: Seuil.

Genette, Gerard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. 

Gil González, Antonio Jesús (2010). “La adaptabilidad como norma del repertorio audiovisual de la cultura de masas. El caso Bourne-XIII”. Pérez Bowie, Juan Antonio (ed.). Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Ediciones Universidad: 275-294.

Herzog, Werner (1972). Aguirre, la cólera de Dios (Aguirre, der Zorn Gottes). Alemania del Oeste (RFA): Werner Herzog Filmproduktion.

Hughes, John (2002). Africa South of the Sahara 2003. Londres: Routledge.

Joffé, Roland (1986). La misión (The Mission). Reino Unido: Warner Bros. 

Kapuściński, Ryszard (1975, 2009 ed.). Cristo con un fusil al hombro. Barcelona: Anagrama.

Kapuściński, Ryszard (1976, 2003 ed.). Un día más con vida. Barcelona: Anagrama. 

Kapuściński, Ryszard (1978, 2007 ed.). El Emperador. Barcelona: Anagrama.

Kapuściński, Ryszard (1978, 2006 ed.). La guerra del fútbol y otros reportajes. Barcelona: Anagrama. 

Kapuściński, Ryszard (1982, 1987 ed.). El Sha o la desmesura del poder. Barcelona: Anagrama.

Kapuściński, Ryszard (1993, 2007 ed.). El imperio. Barcelona: Anagrama.

Kapuściński, Ryszard (1998). Ébano. Barcelona: Anagrama. 

Kapuściński, Ryszard (2003). Los cinco sentidos del periodista (estar, ver oír, compartir, pensar). México D.F.: Editorial Fondo de Cultura Económica.  

Kapuściński, Ryszard (2004, 2008 ed.). El mundo de hoy. Autorretrato de un reportero. Barcelona: Anagrama. 

Kapuściński, Ryszard (2004). Viajes con Heródoto. Barcelona: Anagrama. 

Kapuściński, Ryszard (2006). Los cínicos no sirven para este oficio. Sobre el buen periodismo. Barcelona: Anagrama.

Kapuściński, Ryszard (2007). Kapuściński, la voz del otro: entrevista de Iñaki Gabilondo a Kapuściński y otros textos. Barcelona: Blanquerna Tecnologia i Serveis. 

Lasso de la Vega, Gabriel Lobo (1594). Mexicana. Madrid: Luis Sánchez.

Marcum, John (1978). The Angolan Revolution, tomo II, Exile politics and guerrila warfare (1962 - 1975). Cambridge/Mass. & Londres: MIT Press. 

Marrero-Fente, Raúl (2017). Poesía épica colonial del siglo xvi. Historia, teoría y práctica. Madrid:Frankfurt am Main, Universidad de Navarra/ Iberoamericana-Vervuert.

Mora, Vicente Luis (2018). “La morfología compleja del transmedia: un estado de la cuestión”. Gil González, Antonio Jesús y Pardo García, Pedro Javier (eds.). Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad. Binges: Éditions Orbis Tertius: 121-156.

Padilla Aguilera, Tania (2020). “P. K. Dick bajo la mirada de Spielberg: Minority Report, una idea, dos narraciones”. Aranda Arribas, Victoria (ed.). La hora de renacer: transhumanidad y posthumanidad de la literatura al cine, monográfico de Trasvases entre la literatura y el cine 2: 59-81.

Pardo García, Pedro Javier (2018). “De la transescritura a la transmedialidad: poética de la ficción transmedial”. Gil González, Antonio Jesús y Pardo García, Pedro Javier (eds.). Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad. Binges: Éditions Orbis Tertius: 41-92.

Redondo Justo, Juan (2018). El Sha o la desmesura del poder de Ryszard Kapuściński. Análisis literario del totalitarismo. Tesis doctoral. Universidad Complutense: Madrid. Richthofen, Erich von (1970). Nuevos estudios épicos medievales. Madrid: Gredos. 

Sánchez Noriega, José Luis (2000). De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Ediciones Paidós.

Subouraud, Frédéric (2010). La adaptación. Barcelona: Paidós.

Tarantino, Quentin (2003). Kill Bill. Volumen 1. Estados Unidos: Miramax, Band Apart.

Tarantino, Quentin (2004). Kill Bill. Volumen 2. Estados Unidos: Miramax, Band Apart.

Vilà, Lara (2010). “Épica y poder en el Renacimiento. Virgilio, la alegoría histórica y la alegoría política”. Vega, María José y Vilà, Lara (eds). La teoría de la épica en el siglo xvi (España, Francia, Italia y Portugal). Seminario de Poética Europea del Renacimiento Universidad Autónoma de Barcelona MMX. Vigo: Editorial Academia del Hispanismo: 23-59

Vallín Pérez, Pedro (2019). ¡Me cago en Godard! Por qué deberías adorar el cine americano (y desconfiar del dine de autor) si eres culto y progre. Barcelona: Arpa Editores. 

Vanoye, Francis (1996). Guiones modelo y modelos de guión: argumentos clásicos y modelos en el cine. Barcelona: Paidós.  

Vv. Aa (2018a). Días de Cine. RTVE: Un día más con vida.

Vv. Aa (2018b). Un día más con vida (pressbook)

Wiktorowska, Aleksandra (2013-2014). Ryszard Kapuściński: visión integradora de un reportero. Clasificación, construcción y recepción de su obra. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona. 

Wright, George (1997). The Destruction of a Nation: United States Policy Towards Angola Since 1945. London: Pluto Press. 

Published

2022-06-30

How to Cite

Padilla Aguilera, T. (2022). Another Day of Life (Raúl de la Fuente, Damian Nenow, 2018): an epic review of Kapuscinski from animation cinema. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (19), 269–296. https://doi.org/10.7203/KAM.19.21305
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1182
  • Artículo PDF (Español)
    680

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics