'Versos al paso' in Madrid: poetry map, popular culture and political meaning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.20.21826

Keywords:

Versos al paso, Literary geography, Popular culture, Urban art, Postmodernity

Abstract

An original idea by Boa Mistura, Versos al paso involved in 2018 the carving of short texts in a number of pedestrian crossings in Madrid. Using the approach of the cultural studies, this article will analyse the project as urban art, popular culture, and literary geography. Although it was institutionally channelled by the Mayor of Madrid, Versos al paso aggregated different voices, including texts by anonymous citizens and by celebrities in the culture scene. This aggregation can be studied in the light of Gramsci’s ideas on the people and culture. For this reason, as well as for its links with alternative forms of art, such as the graffiti, Versos al paso can be seen as an attack against hegemonic structures, as it is made explicit by some texts. However, following the same theory of aggregation, other texts respond to the dynamics of the postmodern society, consumerism, and the cultural industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca Sanchís, Francisco Javier (2010). El postgraffiti, su escenario y sus raíces: graffiti, punk, skate y contrapublicidad. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

 

Álvarez, Pilar (2018). “El debate sobre ‘no es abuso, es violación’ sigue pendiente”. El País, 5 de diciembre.

 

Ayuntamiento de Madrid (2018). “Bases de participación de la convocatoria de ‘Versos al paso’ para plasmar en pasos de peatones los versos de creación propia enviados por la ciudadanía”.

 

Barcala, Carlota (2018). “‘Versos al paso’: poesía anónima a tus pies”. ABC, 14 de septiembre.

 

Bauman, Zygmunt (2000). Modernidad líquida. Madrid / México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

 

Cantó, Pablo (2017), “Un autobús de Hazte Oír con un mensaje tránsfobo circula por Madrid”. El País, 27 de febrero.

 

Champion, Matthew. “The Priest, the Prostitute, and the Slander on the Walls: Shifting Perceptions towards Historic Graffiti”. Peregrinations: Journal of Medieval Art and Architecture 6 (2017): 5-37.

 

Collot, Michel (2014). Pour une géographie littéraire. Paris: José Corti.

 

Errejón Galván, Íñigo (2011). La lucha por la hegemonía durante el primer gobierno del MAS en Bolivia (2006-2009): un análisis discursivo. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

 

Errejón Galván, Íñigo, y Mouffle, Chantal (2015). Construir pueblo. Hegemonía y radicalización de la democracia. Barcelona: Icaria.

 

Escandell Montiel, Daniel (2018). “Yo escribo porque retuiteo tu poema: el semionauta y la autoría de Ben Clark”. Sánchez, Remedios (ed.). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Madrid: Siglo XXI de España Editores: 263-273.

 

Europa Press (2018). “Terol ironiza con el verso de “por mi vulva” en un paso de peatones como una ‘gran iniciativa’ de Podemos para Navidad”.

 

Europa Press, 5 de diciembre. Fàbregas, Alicia (2016). “Málaga, la nueva capital del arte urbano”. elDiario.es, 16 de mayo.

 

García Gallo, Bruno (2015). “Manuela Carmena encabezará la lista de Ahora Madrid”. El País, 30 de marzo.

 

García Pozo, Enrique (2018). “Un mapa para hacer poemas desde el asfalto”. Cadena Ser, 3 de diciembre.

 

Geertz, Clifford (2003). La interpretación de las culturas. Bixio. Barcelona: Gedisa.

 

Gorelik, Adrián. “Imaginarios urbanos e imaginación urbana. Para un recorrido por los lugares comunes de los estudios culturales urbanos”. URE (Santiago) 28.83 (2002): s. p.

 

Gramsci, Antonio (1998). Cuadernos de la cárcel: Literatura y vida nacional. México, D. F.: Juan Pablos Editor.

 

Heller, Steven (2004). “Interview with Shepard Fairey: Still Obeying After all These Years”. AIGA. The Professional Association for Design, 4 de junio.  

 

Laín Corona, Guillermo. “Versos al paso de Madrid: antología posmoderna de poesía y música”. Bulletin of Contemporary Hispanic Studies 3 (2021): 103-127.

 

Lancho, Lourdes (2018). “Malos tiempos para la justicia”. elDiario.es, 9 de noviembre.

 

Lipovetsky, Gilles (2000). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.

 

Logroño Carrascosa, Isabel. “‘#quéespoesía’: género y nuevas poéticas productivas en la era de las redes sociales. Las poéticas de Elvira Sastre, Irene X y Loreto Sesma”. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 28 (2019): 843-866.

 

Mariño, Henrique (2018 [actualizado en 2019]). “Cinco barrios (y otros tantos mercados) de Madrid que sucumbieron a la gentrificación”. Público, 23 de marzo [22 de abril].

 

Martínez Pérsico, Marisa (2018). “Poetuiteros, instagramers, influencers. Algunas notas sobre las últimas tendencias de la poesía digital hispánica”.Sánchez, Remedios (ed.). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Madrid: Siglo XXI de España Editores: 141-154.

 

Márquez, Israel. “Del muro a la pantalla: el graffiti en la cibercultura”. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación 22 (2017): 95-106.

 

Méndez Rubio, Antonio (1997). Encrucijadas. Elementos de crítica de la cultura. Madrid / València: Cátedra / Universitat de València.

 

Mitchell, Peta (2017). “Literary Geography and the Digital. The Emergence of Neogeography”. Tally, Robert T. Jr. (ed.). The Routledge Handbook of Literature and Space. London / New York: Rotledge: 85-94.

 

Monge Lasierra, Cristina (2017). 15M. Un movimiento político para democratizar la sociedad. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

 

Morant, Gracia (2018). “El joven de Carcaixent, Lluís Mosquera, ayudó a Brisa Fenoy en la adaptación del tema para Operación Triunfo”. Las Provincias, 27 de febrero.

 

Nota de prensa (2018a). “‘Versos al paso’ se cierra con 1.100 pasos de cebra poéticos y una web para recorrer Madrid de verso en verso”. Diario de Madrid, 3 de diciembre.

 

Nota de prensa (2018b). “‘Versos al paso’ llenará las calles de la ciudad con la poesía de los madrileños”. Diario de Madrid, 6 de agosto.

 

Palomares, Anabel (2018). “Versos al paso o cómo Madrid volverá a convertirse en arte poético gracias a ti”. Trendencias, 9 de agosto [actualizado: 10 de agosto].

 

Philby, Charlotte (2008). “Blek le Rat: This is not a Banksy”. The Independent, 19 de abril.

 

Piro, Guillermo (2018). “Peligros de las citas a ciegas”. Perfil, 23 de diciembre.

 

Platón, Nuria, y Ruiz, R. (2018). “Versos ilegales en los pasos de peatones”. La Razón, 9 de agosto.

 

Redacción (2018). “El PP reclama que no se pinten versos en los pasos de cebra porque podrían distraer”. TeleMadrid, 9 de agosto.

 

Rodríguez-Gaona, Martín (2019). La lira de las masas. Internet y la crisis de la ciudad letrada: una aproximación a la poesía de los nativos digitales. Madrid: Páginas de Espuma.

 

Rodríguez-Pina, Gloria (2019). “El Ayuntamiento de Madrid aprueba la normativa que cerrará más de 10.000 pisos turísticos”. El País, 27 de marzo.

 

Storey, John (2018). Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. London / New York: Routledge.

 

Tally, Robert T. Jr. (2017). “Introduction. The reassertion of space in literary studies”. Tally, Robert T. Jr. (ed.). The Routledge Handbook of Literature and Space. London / New York: Rotledge: 1-6.

 

Williams, Raymond (1983). Keywords. London: Fontana. Zubieta, Ana María, dir., et al. (2000). Cultura popular y cultura de masas. Conceptos, recorridos y polémicas. Buenos Aires / Barcelona / México: Paidós.

Published

2022-12-15

How to Cite

Laín Corona, G. (2022). ’Versos al paso’ in Madrid: poetry map, popular culture and political meaning. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (20), 289–316. https://doi.org/10.7203/KAM.20.21826
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    626
  • Artículo PDF (Español)
    366

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.