La transformación del presente en la narrativa española contemporánea. Una propuesta: la generación Nocilla.
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.1.2232Keywords:
Narrativa, posmodernidad, canon, generación Nocilla, cambio culturalAbstract
Resumen: En el marco de la era de la información, algunas formas narrativas pueden ser pensadas como el síntoma literario de un cambio en las formas de producir y percibir la cultura. Desde esta perspectiva, se hace urgente el estudio de la influencia de la tecnología y los medios de comunicación en la evolución de ciertas tendencias de la narrativa en el contexto de la España de la primera década del siglo XXI. Este artículo propone la presentación y análisis de los efectos estéticos e ideológicos de la producción literaria de la generación Nocilla en este contexto, así como la reflexión en torno las circunstancias que pueden haber facilitado la aparición y consolidación de la propuesta narrativa de estos autores.
Palabras Clave: Narrativa, posmodernidad, canon, generación Nocilla, cambio cultural.
Abstract: Within the frame of the Information Age, certain kind of literary fiction could be understood as a synthom of the change happened in the ways of producing and perceiving culture. From this perspective, a study of the influence of technology and media in spanish 21st century fiction is needed. In these terms, this paper presents generación Nocilla's literary production and considers its ideological and aesthetic effects in this context. It also considers the circumstances that might have provided the consolidation of this particular literary agenda.
Key Words: Narrative, postmodernism, canon, Nocilla generation, culture change.
Downloads
References
Calvo, Javier. “La historia de la Nocilla”. La Vanguardia, 26/09/07.
Calvo, Javier (2012). El jardín colgante. Barcelona: Seix Barral.
Castells, Manuel (2012). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México D.D: Siglo XXI.
Cifuentes Aldunate, Claudio (2012). “La a-historicidad de la novela del fragmento: de Rayuela a Nocilla Dream”. Hansen, Hans Lauge y Cruz Suárez, Juan Carlos (eds.) La memoria novelada. Hibridación de géneros y metaficción en la novela española sobre la Guerra Civil y el franquismo (2000-2010). Bern: Peter Lang.
Fernández Porta, Eloy (2007). Afterpop. La literatura de la implosión mediática. Córdoba: Berenice.
Fernández Mallo, Agustín. "El hombre que salió de la tarta".
Fernández Mallo, Agustín (2006). Nocilla Dream. Barcelona: Candaya.
Fernández Mallo, Agustín (2008). Nocilla Experience. Madrid: Alfaguara.
Fernández Mallo, Agustín (2009). Nocilla Lab. Madrid: Alfaguara.
Fernández Mallo, Agustín (2009). Postpoesía. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.
Fernández Mallo, Agustín (2011). El hacedor de Borges. Remake. Madrid: Alfaguara.
Ferré, Juan Francisco (2012). Karnaval. Barcelona: Anagrama.
Fresán, Rodrigo (2009). El fondo del cielo. Barcelona: Mondadori.
Fuguet, Alberto y Gómez, Serio (1996). McOndo. Barcelona: Mondadori.
Jameson, Friedric (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
LeDuff, Charlie. "Un árbol de zapatos crece en una solitaria ruta del desierto". El País, suplemento semanal The New York Times, 04/06/04: 6.
Maldonado, Tryno (ed.) (2008). Grandes Hits. Nueva generación de narradores mexicanos. vol.1, Oaxaca: Almadía.
Mora, Vicente Luis (2007). La luz nueva. Singularidades en la narrativa española actual. Córdoba: Berenice.
Oleza, Joan (2012): Trazas y bazas de la modernidad. Ensayos desde el cambio cultural. La Plata: Ediciones del lado de acá.
Ortega, Julio y Ferré, Juan Francisco (2005). Mutantes. Narrativa de última generación. Córdoba: Berenice.
Riaño, Pieio H. "Llámalo Nocilla". Diario Público, 10/03/2008.
VV.AA. "Dossier de novela española". Quimera 313 (2009): 26-49.
VV.AA (2012). CT o Cultura de la Transición. Barcelona: Mondadori.
Vilas, Manuel (2008). España. Barcelona: DVD.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract7350
-
PDF (Español)1351
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.