Reflexividad y narratividad en Ricardo Piglia: de Macedonio a Fitzgerald

Authors

  • Andrea Torres Perdigón Université Paris IV-Sorbonne

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.1.2304

Keywords:

Piglia, Fitzgerald, Macedonio, posmodernismo, narratividad, metaficción

Abstract

Resumen: Este artículo analiza algunos rasgos de la narrativa reciente del argentino Ricardo Piglia con relación a las poéticas de Macedonio Fernández y del estadounidense Francis Scott Fitzgerald. La primera parte trabaja la relación conflictiva de Piglia con el llamado posmodernismo; la segunda parte explica el vínculo entre Piglia y Macedonio, a través de la poética de la autonomía de lo literario; la tercera parte aborda la relación con Fitzgerald, por medio de un análisis de sus respectivas búsquedas de formas narrativas, para concluir en una cuarta parte ciertos cambios dentro de la propia obra novelesca de Piglia.

Palabras clave: Piglia, Fitzgerald, Macedonio, posmodernismo, narratividad, metaficción

Abstract: This article analyses some of the traits of Ricardo Piglia’s recent narrative fiction by means of its relation to Macedonio Fernández and the American author Francis Scott Fitzgerald. The first part develops Piglia’s conflictual approach to the postmodern. The second part explains the bond between Piglia and Macedonio by showing how their poetics defend the idea of literature’s autonomy. The third part examines his relation to the oeuvre of Fitzgerald by analyzing their respective ways of conceiving narrative forms. The article concludes with a reading of some transformations within Piglia’s novelistic works.

Key words: Piglia, Fitzgerald, Macedonio,   postmodernism, narrativity, metafiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Torres Perdigón, Université Paris IV-Sorbonne

Prepara su tesis doctoral en literatura hispanoamericana en la Universidad de la Sorbona. Su investigación se centra en las nociones de metaficción y experiencia en Ricardo Piglia, Juan José Saer y Roberto Bolaño. Ha publicado varios artículos en revistas académicas de Europa y América Latina como Amerika: Mémoires identités, territoires; Perífrasis, Revista de Teoría, Literatura y Crítica ; Les Ateliers du SAL y Revista Letral.  

References

Curnutt, Kirk (2007). The Cambridge Introduction to F. Scott Fitzgerald. Cambridge: Cambridge University Press.

Bruccoli, Matthew J. y George Parker Anderson (2003). F. Scott Fitzgerald’s Tender is the Night: A Documentary Volume. Dictionary of Literary Biography, Volume 273. Detroit: Gale group.

Fernández, Macedonio (1996). Museo de la Novela de la Eterna. Edición crítica, Ana María Camblong y Adolfo de Obieta, (coord). Madrid: ALLCA XX.

Fitzgerald, Francis Scott (1953 [1951]). Tender is the Night, A romance. With the Author’s Final Revisions. Macolm Cowley (Ed.). New York: Charles Scribner’s Sons.

Fitzgerald, Francis Scott (2005). My Lost City: Personal Essays, 1920-1940. The Cambridge Edition of the Works of F. Scott Fitzgerald, Cambridge: Cambridge University Press.

Garabano, Sandra (2003). Reescribiendo la nación, La narrativa de Ricardo Piglia. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Genette, Gérard (2007 [1983, 1972]). Discours du récit. Paris: Éditions du Seuil.

Hallward, Peter (2001). Absolutely Postcolonial: Writing Between the Singular and the Specific. Angelikai Humanities, Manchester: Manchester University Press.

Hutcheon, Linda (1988). A poetics of Postmodernism. London: Routledge.

Lyotard, Jean-François (1979). La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Paris: Éditions de Minuit.

Nicol, Bran (2009). The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction. Cambridge: Cambridge University Press.

Niederhoff, Burkhard (2009). “Focalization”. Peter Hühn, John Pier, Wolf Schmid y Jörg Schönert (eds.). Handbook of Narratology. Berlin, W. de Gruyter: 115-123.

Piglia, Ricardo (2000). Formas breves. Barcelona: Editorial Anagrama.

Piglia, Ricardo (2001). Crítica y ficción. Barcelona: Editorial Anagrama.

Piglia, Ricardo (2010). Blanco nocturno. Barcelona: Editorial Anagrama.

Rodríguez Pérsico, Adriana (2000 [1990]). “Introducción a Ricardo Piglia”. Jorge Fornet Ed. (2000). Ricardo Piglia. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo: 45-63.

Stern, Milton R. (1986). “The Text Itself”. Critical Essays on F. Scott Fitzgerald’s Tender is the Night. Boston: G. K. Hall & Co: 21-31.

Waugh, Patricia (1984). Metafiction, The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, London: Routledge.

Wolf, Werner. (1990) “Illusion and Breaking Illusion in Twentieth-Century Fiction”. Frederick Burwick and Walter Pape (eds.). Aesthetic Illusion, Theoretical and Historical Approaches. Berlin: De Gruyter: 284-297.

Published

2013-04-21

How to Cite

Torres Perdigón, A. (2013). Reflexividad y narratividad en Ricardo Piglia: de Macedonio a Fitzgerald. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (1), 133–153. https://doi.org/10.7203/KAM.1.2304
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2230
  • PDF (Español)
    1131

Issue

Section

Propuestas, estéticas y poéticas contemporáneas

Metrics

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.