Aerial views, archive and politics of the truth. The use of images in Tear Gas in Plaza de la Dignidad by Forensic Architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.24.27577

Keywords:

Aerial Views, Digital Images, Archive, Visual Studies, Social Outbreak, Geopolitics

Abstract

This article analyzes the visual and discursive strategies used by the interdisciplinary collective Forensic Architecture (FA) in the development of the audiovisual material Gas Lacrimógeno en Plaza de la Dignidad (2020). This research sought to document the excessive use of chemical gas by the Carabineros de Chile against the protesting masses on the fringes of the 2019 social uprising. From the perspective of visual studies, the text focuses on the tracking, use and montage of images captured through surveillance devices such as drones and satellites, used by the AF to create a visual testimony. It proposes to analyze these images as a digital complex that combines documentation, archiving, and disembodied and machinic information, acting as a political cog in the production of truth by recording various forms of contemporary geopolitical conflict from the air.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Nicole Ayala Valdes, Università di comunicazione e lingue. IULM

Doctoranda en Visual and Media Studies IULM (Italia) 

References

Allen, J. (2010) “That eye, The sky”. Frieze: https://www.frieze.com/article/eye-sky

Blanco, J., Parente, D., Rodríguez, P., Vaccari, A., et al. (2015) “Cultura y Técnica”. Amar a las máquinas cultura y técnica en Gilbert Simondon. Prometeo Libros, pp. 19–33.

Bourriaud, N. et al. (2008) Heterocronías: Tiempo, Arte y Arqueologías del Presente. Murcia: Cendeac.

Bourriaud, N. y Mattoni, S. (2014) Postproducción: La Cultura Como Escenario, modos en que el arte reprograma El Mundo Contemporáneo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Burke, P. (2005) Visto y no visto: El Uso de la Imagen Como Documento Histórico. Barcelona: Critica.

Certeau, M. de, Giard, L. and Mayol, P. (2010) La invención de lo cotidiano. México, DF: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia.

Chamayou, G. (2016). Teoría del dron. Barcelona: Ned ediciones.

Cornago Bernal, O. (2016) “El concepto de dispositivo en la obra de Harum Farocki e Hito Steyerl”.

Crary, J. (2008). Las técnicas del observador: Visión Y Modernidad en el Siglo XIX. Cendeac.

Deleuze, Guilles and Guattari, F. (2010) “Tratado de nomadología: La máquina de guerra”. Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, España: Pre-Textos, pp. 359–431.

Déotte, J. (2012). ¿Qué es un aparato estético?: Benjamín, Lyotard, Ranciére. Ediciones / metales pesados.

Didi-Huberman, G. et al. (2021) “El archivo arde”, in Las lenguas del archivo: Filologías para el siglo XXI. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. (7), pp. 15–34. https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/

index.php/libros/catalog/book/174

Emmelhainz, I. (2015) “Conditions of visuality under the anthropocene and images of the anthropocene to come”, E-flux: https://www.e-flux.com/journal/63/60882/

conditions-of-visuality-under-the-anthropocene-and-images-of-the-anthropocene-to-come/

Farocki, H. et al. (2015) Desconfiar de las Imágenes. Buenos Aires: Caja Negra.

Forensic Architecture. Gas lacrimógeno en Plaza de la Dignidad. (2019). https://forensic-architecture.org/investigation/tear-gas-in-plaza-de-la-dignidad

Gómez-Moya, C. et al. (2012) “La de archivo es la primera condición”. Arte, Archivo y Tecnología. Providencia: Ediciones Universidad Finis Terrae, Dirección de Investigación y Publicaciones, pp. 27–46.

Groys, B. (2013) Antología. Traducido por S. Villa. México: COCOM.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Heidegger, M. (2001). “La época de la imagen de mundo”. Caminos de Bosque. Madrid: Alianza Editorial.

Hensley, N. K. (2016). “Drone form: Word and image at the end of empire”. E-flux: https://www.e-flux.com/journal/72/60482/drone-form-word-and-image-at-the-end-of-empire/

Hernández, M. (2020) “Contratiempos del Arte Contemporáneo”. El arte a contratiempo. Akal, pp. 16–28.

Hui, Y. (2016). On the existence of digital objects. University of Minnesota Press.

Hui, Y. (2017) “¿Qué es un objeto digital?”. Virtualis, 8(15). doi: 10.2123/virtualis.v8i15.221.

Jamenson, F. and Golobuv (2003) “El fin de la temporalidad”. Chicago University Press, pp. 31–66.

Mbembe, A., & Beneduce, R. (2016). Necropolítica. Verona: Ombre Corte.

Medina, C. (2021). Cuando el gas deja de ser invisible, Maternar. https://muac.unam.mx/exposicion/sala10-forensic-architecture

Moxey, K., Aguirre, A. G. y Navarro, M. Á. H., (2015). El tiempo de lo visual: La imagen en la historia. Sans Soleil Ediciones.

Parks, L. (2005). Cultures in orbit: Satellite Technologies, global media and local practice.

Parks, L. (2009). “Digging into google earth: A critical analysis of 'crisis in Darfur'. Academia.edu: https://www.academia.edu/16426877/Digging_into_Google_Earth

_A_Critical_Analysis_of_Crisis_in_Darfur

Parks, L. (2015) “Orbital performers and satellite translators: Media art in the age of Ionospheric Exchange, Quarterly Review of Film and Video”. https://www.academia.edu/16426438/Orbital_Performers_and_Satellite_Translators_Media_Art_in_the_Age_of_Ionospheric_Exchange

Simondon, G. (2007). El Modo de Existencia de los objetos técnicos. Prometeo Libros.

Sofsky, W. (2006). Tratado sobre la violencia. Abada.

Stahl, R. (2013) “What the drone saw: the cultural optics of the unmanned war”, Australian Journal of International Affairs. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/

2013.817526

Steyerl, H., Berardi, F. y Expósito, M. (2014c) Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.

Steyerl, H. (2003a). “Politics of truth”. Springerin. https://www.springerin.at/en/

/3/politik-der-wahrheit/

Steyerl, H. (2003b). “Documentarism as politics of truth”. Transversal texts. https://transversal.at/transversal/1003/steyerl/en

Steyerl, H. (2011). “In free fall: A thought experiment on Vertical Perspective”. E-flux: https://www.e-flux.com/journal/24/67860/in-free-fall-a-thought-experiment-on-vertical-perspective/.

Vaskes Santches, I. (n.d.). Posmodernidad Estética de Frederick Jameson: Pastiche y esquizofrenia. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882011000200003

Weizman, E. (2002) “Introduction to the politics of verticality”. openDemocracy: https://www.opendemocracy.net/en/article_801jsp/

Weizman, E. et al. (2020) Arquitectura forense: Violencia en el umbral de detectabilidad. Lugo: Bartlebooth.

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Ayala Valdes, C. N. (2025). Aerial views, archive and politics of the truth. The use of images in Tear Gas in Plaza de la Dignidad by Forensic Architecture. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (24), 179–204. https://doi.org/10.7203/KAM.24.27577
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1
  • Artículo PDF (Español)
    0

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.