Crossings Between Photography and Journalism in Post-Dictatorship Argentina: An Approach to the Work of Giancarlo Ceraudo and Miriam Lewin
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.23.28356Keywords:
Argentina, Memory, Photography, Miriam Lewin, Giancarlo Ceraudo.Abstract
The article proposes a crossover between (photo)journalistic research conducted in Argentina regarding the death flights by journalist and former disappeared detainee Miriam Lewin and Italian photographer Giancarlo Ceraudo. It examines how these media express the same story from different perspectives, while questioning the modes of representation, the problems, and the possibilities posed by Ceraudo’s external view. The text highlights the importance of objects in collective memory through the reflections of Italian philosopher Remo Bodei and how both artists contribute to historical memory and the process of justice. The article reviews the relationship between image and word, and the need for complementarity between the two in the narration of traumatic events. Finally, it proposes the incorporation of Ceraudo’s work in relation to various photographic essays produced in Argentina since the year 2000 to show how Ceraudo’s perspective, far from producing a superficial or exoticized approach, manages to open up unprecedented avenues of aesthetic understanding of the phenomenon.
Downloads
References
Assmann, Aleida. 2014. “Transnational Memories”. European Review 22 (4): 546–56. https://doi.org/10.1017/S1062798714000337.
Balletta, Edoardo. 2017. “Fotografare il passato. Un’introduzione alla fotografía argentina del post-dittatura”. Letteratura di testimonianza in America Latina, Emilia Perassi e Laura Scarabelli (eds.). Milano: Mimesis.
Balletta, Edoardo. 2018. “Fotografía y testimonio: mundos entrecruzados entre la imagen y la palabra en la Post-dictadura argentina”. Memoria de la ficción, ficción de la memoria: entre el ritual y la crítica, María Angélica Semilla Durán, Marie Rosier, e Sandra Hernández (eds.). Lyon: Alter/nativas - Université de Lyon 2.
Balletta, Edoardo. “Las imágenes y las cosas en las post-dictadura argentina: pertenencias, símbolos, simulacros”. Altre Modernità 3 (2021): 1–15.
Bertoia, Luciana. 2023. “‘Que el avión sirva para que las nuevas generaciones sepan que tiraban personas adormecidas al océano’. Entrevista con Miriam Lewin y Giancarlo Ceraudo”. PAGINA12, 1 julio 2023, sez. El país. https://www.pagina12.com.ar/519494-que-el-avion-sirva-para-que-las-nuevas-generaciones-sepan-de.
Bodei, Remo. 2013. La vida de las cosas. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Brodsky, Marcelo, Martín Caparrós, José Pablo Feinmann, e Juan Gelman. 2000. Buena Memoria. Roma: Associazione Culturale Ponte della Memoria.
Ceraudo, Giancarlo. 2017. Destino Final. Amsterdam: Schilt Publishing.
Da Silva Catela, Ludmila. 2009. “Lo invisible revelado. El uso de la fotografía como (re)presentación de la desaparición de persona en la Argentina”. El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente, Claudia Feld e Jessica Stites Mor (eds.). Buenos Aires: Paidós.
Di Matteo, Angela. 2022. “Fotografiar las sombras: el Destino Final de los aviones de los vuelos de la muerte”. Confluenze. Rivista di Studi Iberoamericani XIV (1): 264–81.
Fortuny, Natalia. 2010. “Memoria fotográfica. Restos de la desaparición, imágenes familiares y huellas del horror en la fotografía argentina posdictatorial”. América, fasc. 2. https://doi.org/10.4000/amerika.1108.
Fortuny, Natalia. 2011. “Cajas chinas. La foto dentro de la foto o la foto como cosa”. Revista Chilena de Antropología Visual, fasc. 17.
Fortuny, Natalia. 2014. Memorias Fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. Buenos Aires: La luminosa.
Gatti, Gabriel. 2017a. Desapariciones: Usos Locales, Circulaciones Globales. Bogotá: Siglo del Hombre.
Gatti, Gabriel. 2017b. Un mundo de víctimas. Anthropos.
Germano, Gustavo. 2008. Ausencias (Assenze). Torino: Museo Diffuso della Resistenza.
Gutiérrez, Fernando. 1996. Treintamil. Buenos Aires: La Marca.
Gutiérrez, Fernando. 2010. Treintamil - Secuela - Cosas del Río. Buenos Aires: Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti.
Huyssen, Andreas. 2009. “Prólogo. Medios y memoria”. El pasado que miramos: memoria e imagen ante la historia reciente, Claudia Feld e Jessica Stites Mor (eds.), 15–24. Buenos Aires: Paidós.
LaCapra, Dominick. 2001. Writing history, writing trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Larralde Armas, Florencia Larralde. 2010. “Fotografía y Memoria: aportes teóricos-metodológicos a los escritos de Pierre Bourdieu y Roger Chartier”. VII Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina (La Plata, 2010).
Lewin, Miriam. 2017. Skyvan. Aviones, pilotos y archivos secretos: Una periodista es desaparecida. Un fotógrafo italiano. Una investigación que desnuda la trama macabra de los vuelos de la muerte. Buenos Aires: Sudamericana.
Luttringer, Paula. 2012. El lamento de los muros. Cosas desenterradas. Buenos Aires: Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti. http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2012/03/f-el-lamento-de-los-muros.pdf.
Pantoja, Julio. 2001. Los Hijos: Tucumán 20 años después. https://www.juliopantoja.com.ar/obra_hijos.html.
Richard, Nelly. 2000. “Memoria, fotografía, desaparición: Dramas y tramas”. Punto de Vista XXIII (68): 29–33.
Sarlo, Beatriz. 2005. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Ulanovsky, Inés. 2006. Fotos tuyas. http://v1.zonezero.com/exposiciones/fotografos/ulanovsky/indexsp.html.
Zout, Helen. 2009. desapariciones. Buenos Aires: Dilan Editores.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract124
-
Artículo PDF (Español)57
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edoardo Balletta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.